Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Handlingsprogram Budsjettpresentasjon 2.november 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Handlingsprogram Budsjettpresentasjon 2.november 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 Handlingsprogram 2017-2020 Budsjettpresentasjon 2.november 2016

2 Forutsetninger: De økonomiske rammene bygger på;
Rammer fra vedtatt Handlingsprogram Kommuneproposisjonen 2017 (Prop.123 S) Revidert Nasjonalbudsjett for 2016. Statsbudsjettet for 2017 (St.prop. 1S).

3 Forutsetninger forts.:
Deflator på 2,5% (lønnsvekst 2,7% / prisvekst 2,1%) Driftsbudsjettet for perioden er satt opp i 2017-kroner. Lønns- og prisvekst er kun lagt inn for 2017. Beregning av frie inntekter; Prognosemodell fra KS basert på Statsbudsjett, korrigert for befolkningsvekst (Middels)

4 Viktige faktorer Vekstdrevet investerings- og driftsbehov
Formålsbygg mer nedslitt enn antatt Økende ressursbehov innen helse Underfinansierte oppgaveoverføringer Kommunereform – politisk plattform med bortfall av eiendomsskatt Kommunereform - effektiviseringspotensial

5 Bortfall eiendomsskatt
Formålsskatt til finansiering av investeringer Innført fra og med 2015 med handlingsregel Bortfall fordrer omlegging av økonomien Finansiering av formålsbygg blir utfordrende Byggeprosjekter må utsettes

6 Investeringer: Samlet for perioden 286 mill kr, hvorav
Vann/avløp 66 mill kr (gebyrfinansiert) Skoler og barnehager 76 mill kr Flyktningeboliger 43 mill kr (husleiefinansiert) Kirken 14 mill kr Formålsbygg i sentrum utsettes til etter For detaljer, se handlingsprogrammet s Formålbygg sentrum; ca. 13 mill til utredning og planlegging Lånegjeld, inkl VA, vil ved utgangen av 2020 være ca 650 mill, derav VA 200 mill

7 Funnet rom til: Ny Skafjellåsen barnehage Boliger for flyktninger
Andre større og mindre tiltak

8 Hovedtall drift Frie inntekter er beregnet basert på KS prognosemodell av 10. oktober. Justert for befolkningsvekst (SSBs MMMM alternativ), realvekst for er justert i tråd med en kostnadsøkning knyttet til flere innbyggere i Norge (samme metode som TBU benytter), 2,5% deflator Utover dette er inntektene justert opp med et estimat på 4 mill kr, for å ivareta andelen Sande kommune vil få i nytt regionsentertilskudd, som gis til kommuner som slår seg sammen, og som etter sammenslåing får mer enn innbyggere. Dette tilskuddet er foreløpig ikke fordelt og inngår ikke som en del av prognosemodellen til KS. (beregning basert på innspill fra Fylkesmann; utgangspunkt i basistilskudd 2016, beregne tapet som følge av gradert basiskriteriet, deretter ta hensyn til netto inntekt fra inntektsgarantiordningen (INGAR)). E-skatt; lagt til grunn 4 promille i , ingen E-skatt i 2020. Driftsinntekter og –utgifter virksomhetene inkluderer: Det er en nedgang i Driftsinntekter virksomheter med 48,3 mill kr fra 2016 til Dette er som følge av at statlige tilskudd, som det må søkes på, ikke blir budsjettert før tilskuddet er bevilget. Først da blir inntekten og kostnadene justert i budsjettet hos hver enkelt virksomhet. Ser man samlet på inntekter og utgifter for virksomhetene så er det en økning med 15,4 mill kr fra 2016 til 2017, som gjelder; Endring i lønnsvekst inkl. glidning fra 2016 med 8.239’ og prisvekst 2017; 4.372’. Det estimeres med en lønnsreserve på ’ i 2017. Konsekvensjusteringer for virksomhetene 2017 = 8.325’, hvorav 485’ gjelder VA (gebyrfinansiert), 3.782’ ressurskrevende brukere/enkeltvedtak, 735’ klassedelinger. Nye driftstiltak 2017 = ’. I tillegg kommer sentral reserve med 3.000’ og pensjon med ’. E-skatt utgifter, inkluderer 137’ i mva med motpost under driftsinntekter virksomhetene (momskompensasjon). Det er oppdaget to feil etter siste kontroll gjennomgang; det ligger kostnader med netto 1.353' i 2020 (1.490' -137' momskomp), som skulle vært satt i null i rådmannens forslag. Dette medfører at avsetning til disposisjonsfond blir tilsvarende økt. I tillegg var beløpet som gjelder avskrivninger oppført noe for lavt (uteglemt overføringer fra 2016 jfr. 2.tertialrapporten), dette har en tilsvarende motpost og ingen netto effekt for øvrige poster.

9 Hovedtall drift Økning i finanskostnadene fra 29,8 mill kr i RB2016 til 40,3 mill kr i 2020 (formålsbygg oppvekst er ikke inkludert i planperioden). Jfr. handlingsregelen for eiendomsskatt (på 3%) skal avsettes totalt 49,3 mill kr i planperioden til å ivareta økninger i finanskostnadene. I 2017 vil man ha behov for å bruke 3,6 mill kr av disposisjonsfondet som gjelder «øvrig drift». Det gjenstår da 41,6 mill kr på disp.fondet, hvorav 28,7 er andel fra E-skatt.

10 Konsekvensjusteringer
Innarbeidet konsekvensjusteringer for 8,3 mill kr for virksomhetene Helårsvirkninger fra i fjor Klassedelinger skoler Ressurskrevende brukere (nye / endring i vedtak / nytt innslagspunkt) Tidlig innsats grunnskole jfr. føringer i statsbudsjettet Statlig tilskudd til styrking av helsestasjon- og skolehelse jfr. føringer i statsbudsjettet Opptrappingsplan psykisk helse og rus jfr. føringer i statsbudsjettet Kommunal døgnplikt til øyeblikkelig hjelp innen rus og psykiatri jfr. føringer i statsbudsjettet Frivilligsentraler, innlemming i frie inntekter jfr. statsbudsjettet Endring i driftskostnader pga. tidligere investeringer I tillegg kommer Netto premieavvik/pensjonskostnader Lønns- og prisvekst (sentralt) Endring i netto finanskostnader

11 Nye driftstiltak 2017: Diverse innsparingsforslag /rammereduksjoner/strukturtiltak Opprettholdt prosjektkostnader til ulovlighetsoppfølging. Opprettholdt prosjektkostnader til velferdsteknologi. = totalt -8,4 mill kr som gjelder virksomhetene Sentral reserve på 3 mill kr. Netto endring eiendomsskatt på -17,8 mill kr. Kostnader til treårig prosjekt for ulovlighetsoppfølging iht. Hapro er videreført i 2017 og fases ut sommer 2018.

12 Strukturendringer: Skolestruktur; Galleberg skole legges ned.
Se eget notat i Vedlegg 1 kap. 1.6. Sandetun; Gjenåpne forsterket avdeling G Dagtilbud for hjemmeboende demens må flyttes til lokaler Aktivitetssenteret benytter. Aktivitetssenteret må flyttes til eksterne lokaler. Pensjon; endre prinsipp for amortisering fra ett år til sju år Tilpasse oss samme prinsipp som Holmestrand og Hof benytter.

13 Eiendomsskatt Rådmannens forslag:
Handlingsregelen opprettholdes med et innslagspunkt på 3%. Skatteøre for 2017 heves til 4 promille. Bunnfradrag ikke lagt inn, men kan vurderes. Skatteetatens formuesgrunnlag beholdes. Hensikt: Bygge fond

14 Oppsummering Utvikling, innovasjon og effektivisering må fortsette
Vektlegge barn og unge, tidlig innsats og forebygging Strukturtiltak må i større grad tas i bruk Realisering av formålsbygg blir krevende

15 Prosess fram til 6.12 Politisk arbeid med budsjett og handlingsprogram
Mal for endringsforslag må benyttes Administrasjonens oppgaver i denne fasen Besvare fakta spørsmål fra partiene, alle spørsmål og svar til alle Være diskusjonspart ifm. alternative budsjettforslag Formannskapet 22.11 Partiene/fraksjonene legger fram sine alternativer FSK vedtar sin innstilling til KST Alternativene skal vedlegges til offentlig ettersyn Videre politisk arbeid Offentlig ettersyn, frist for uttalelse er 2.12 Kommunestyret behandler og vedtar 6.12


Laste ned ppt "Handlingsprogram Budsjettpresentasjon 2.november 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google