Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertUnni Guttormsen Endret for 7 år siden
1
St.meld 25 (2005-2006) Mestring, muligheter og mening. Framtidas omsorgsutfordringer. FAGFORBUNDET Seksjon Helse og Sosial
2
2 Utfordringer: Nye brukergrupper Kapasitet og kompetanse Aldring Medisinsk oppfølging Aktivitet, sosiale og kulturelle forhold de største svakhetene Lønn, arbeidstid, arbeidsmiljø, skift/turnus 10 000 nye årsverk Helsefagarbeideren Lærlingeplasser Fagskoletilbud
3
3 Utfordringer: Siste 20 år har tjenestene gjennomgått flere store reformer som har berørt eldreomsorgen og brukergrupper med ulike typer funksjonshemminger Vi hadde handlingsplan for eldreomsorgen, reformen for psykisk utviklingshemmede, opptrappingsplan for psykisk helse Omleggingen har medført at tallet ikke minst i forhold til yngre brukere er nær fordoblet de siste tiår
4
4 Utfordringer: I denne omsorgsmeldingen gir regjeringen en oversikt over de framtidige hovedutfordringene og fastlegger kortsiktig og langsiktige strategier for å møte dem. De nye brukergruppene stiller krav til nye arbeidsformer og endret kompetanse og veksten på antall eldre vil kreve betydelig utbygging av tjenestetilbudet Den største behovsveksten kommer imidlertid først om 15 – 20 år, men en må planlegge nå.
5
5 Utfordringer: Regjeringen setter i meldingen aktuelle omsorgspolitiske spørsmål inn i et langsiktig perspektiv for å sikre at de langsiktige mål og strategier blir fulgt av handlekraftige og konkrete tiltak. Bl.a ved å styrke kommuneøkonomien
6
6 Utfordringer: Rettslig er omsorgsbegrepet dekket av flere lover, i denne meldingen er omsorgstjenesten brukt som et samlebegrep for ulike former for hjemmetjenester, hjemmesykepleie, omsorgsboliger, aldershjem og sykehjem med støtte fra kommunelege og den øvrige kommunale helse og sosialtjenesten
7
7 Trygghet i fellesskap Regjeringen vil føre en politikk som bygger på fellesskapsløsninger og ønsker ikke en kommersialisering av helse og sosialtjenestene. Regjeringens mål er å skape trygghet for de som trenger det, slik at brukerne også i framtiden skal være sikret et godt omsorgstilbud. Skal utformes med utgangspunkt i den enkeltes ønsker og individuelle behov, uavhengig av sosial status, personlig økonomi eller boform
8
8 Trygghet i fellesskap Regjeringer forutsetter at alle bidrar med sitt og utfordrer den enkelte innbygger til å ta medansvar både for fellesskapets ordninger, ansvar for tilrettelegging av egen bolig og deltakelse i det sivile samfunn. Framtidens velferdssamfunn må sette enkeltmennesket i sentrum og legge større vekt på frihet, mangfold, brukerinnflytelse og uavhengighet.
9
9 Økt brukerinnflytelse Reell brukerinnflytelse forutsetter forvaltning, fagprofesjoner og behandlingsapparat er bevisst og kritisk til sin egen maktposisjon og legger myndiggjøringen av brukeren til grunn for sitt arbeid. Dette innebærer at brukeren tilføres økt makt og innflytelse og i størst mulig grad settes i stand til selv å ta valg for å leve et mest mulig meningsfullt og selvstendig liv til tross for sykdom og funksjonstap.
10
10 Lokal forankring Må ha en desentralisert forvaltning som kan samarbeide tett med familie, lokalsamfunn og frivillige organisasjoner. Regjeringer legger opp til større fleksibilitet til å kunne tilby tjenestetilbud på tvers av kommunegrensene – lagt fram OT prp nr. 95 2005- 2006 om endringer i kommuneloven – interkommunalt samarbeid
11
11 Forhold til andre saker i Stortinget Regjeringen arbeider bl. a. med en Stortingsmelding om seniorpolitikk med spesiell vekt på arbeidslivet som må sees i sammenheng med omsorgsmeldingen Nasjonal Helseplan - Pensjonsreformen Skal se på helselovgivningen med tanke på helhetlig plan – bl. a. en felles lov og helse og sosiale tjenester der pasientrettighetslov og helsepersonellov sees i sammenheng
12
12 Dagens omsorgstilbud Omsorgstjenestene har i dag over 200 000 brukere, hvorav 40 000 bor i sykehjem og mer enn 160 000 mottar hjemmetjenester i omsorgsbolig eller eget hjem Tallet på brukere under 67 år er fordoblet de siste 10 år og utgjør nå 50 000. I 2005 ble det utført om lag 110 000 årsverk, halvparten i sykehjem
13
13 Målsetting personell - Kompetanseløftet Regjeringen har en målsetting om 10 000 nye årsverk innen utgangen av 2009. 3000 av de helsefagarbeidere God omsorg oppstår i samspillet mellom personell og mellom personell og bruker. I dag høy andel uten formell kompetanse, mål å gi 12 000 en formell kompetanse Utdanne 800 gjennom desentraliserte høyskoler
14
14 Målsetting personell - Kompetanseløftet Videreutdanne 6000 (fagskolene) Videreutdanne 3000 (høyskolene) Øke andelen som arbeider heltid Ledelsessatsing Samarbeid om etikk
15
15 Dagens omsorgstilbud – mål fremover En rekke undersøkelser tyder på at det på det sosiale og kulturelle området dagens kommunale omsorgstjeneste først og fremst kommer til kort Spesielt gjelder dette beboere i sykehjem, aldershjem og omsorgsboliger. Regjeringen ønsker derfor å legge vekt på kultur, aktivitet og trivsel som helt sentrale og grunnleggende elementer i et helhetlig omsorgstilbud
16
16 Aktiv omsorg De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider,aktivitet, sosiale og kulturelle forhold som de største svakhetene. Dette krever større faglig bredde. Antall aktivitører, ergoterapeuter må økes
17
17 Kvalitetsavtale Regjeringen og KS er blitt enige om en ny avtale om kvalitetsutvikling i de kommunale helse og omsorgstjenestene. Legger vekt på tverrfaglig kompetanseheving. Kommunal planlegging og organisasjons- og ledelsesutvikling med sikte på å gi tjenestetilbudet høyere kvalitet og en mer aktiv omsorgsprofil
18
18 Styrket brukerinnflytelse Større valgfrihet og individuell tilpasning gir bedre muligheter til å møte morgendagens samfunn preget av større mangfold både sosialt og kulturelt og med ønske om større uavhengighet og selvbestemmelse. Den beste måten å gjøre dette på er å gi brukerne større makt. Sterkere brukerinnflytelse skal derfor på ulike måter gjennomsyre morgendagens omsorgstjenester
19
19 Bedre samhandling Det skal bli bedre samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten Fokus på demens Settes øverst på omsorgstjenestens prioriteringsliste både i forhold til forskning og behandling
20
20 Kommunestyre – fastsette kvalitetskrav - pasientombud For å tydeliggjøre ansvaret for tjenestene og sikre at kvalitetskravene blir gjenstand for politisk diskusjon og behandling, bør fastsettelsen av lokale kvalitetskrav skje på politisk nivå og fastsettes av kommunestyret Regjeringen går inn for at det også i kommunenes helse og sosialtjeneste blir en ordning med pasientombud på lik linje som i spesialisthelsetjenesten Vil foreslå lovendring
21
21 Omsorgsforskning Regjeringen vil styrke forskning og utviklingsarbeid. Dette skal skje via regionale FoU –sentre for omsorgsforskning
22
22 Mat og måltider Skal bli bedre kvalitet og større valgfrihet Sosial og helsedirektoratet vil komme med en faglig veileder
23
23 Fagforbundets forventninger: Kvalitetskommuneprosjektet Fastsettelse av kvalitetskrav i kommunestyrene Konkrete tiltaksplaner og passende budsjettrammer for hvert år! Tydelige mål, gjennomføringskraft og oppfølging gjennom jevnlige evalueringer og tilsyn.
24
Takk for oppmerksomheten! Lillian Erisksen, rådgiver FAGFORBUNDET Seksjon helse og sosial
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.