Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Samhandlingsreformen og Øya helsehus
Enhetsleder Birgit Reisch Samhandlingsreformen og Øya helsehus Trondheim kommune
2
Samhandlingsreformen
Ny fremtidig kommunerolle Økt satsing på forebygging En pasientansvarlig person \ sykepleier Økt spesialisering i spesialisthelsetjenesten IKT og teknologi Trondheim kommune
3
Å stå til ansvar på nye måter
Moralsk ansvar brytes mot regnskapsplikt ( helsepersonelloven § 6. Ressursbruk Helsepersonell skal sørge for at helsehjelpen ikke påfører pasienter, helseinstitusjon, trygden eller andre unødvendig tidstap eller utgift.) Lojalitetskonflikt mellom hensynet til pasienter og systemet Vil samhandlingsreformen kreve enda større ansvarsbevissthet hos helsepersonalet? Trondheim kommune
4
Styring av utdanning Både helsepolitikk og utdanningspolitikk
1995 – lovforankring av retten og plikten til å forske. NOKUT – makt bak kravet om å forskningsforsterke kunnskapsgrunnlaget i sykepleierutdanningen. Trondheim kommune
5
Hovedutfordringen ? Integrasjon mellom kunnskap, holdninger og ferdigheter. Integrasjon MÅ først og fremst skje i praksis Tenkning om utdanning må fokuseres mot betydningen av situert og relasjonell erfaringsoppbygging. Trondheim kommune
6
Omsorgsmaskulinitet Vi kommer til å får en enorm rekrutteringsutfordring som ikke må drukne i omstillingspresset som følger av samhandlingsreformen. MENN I FAGET Norge 7% Danmark 4% Italia 24% Trondheim kommune
7
Hvordan blir det i fremtiden?
Premisser Holdninger til eldre/alderdom Tidsånden Skremmebildet Forventningene Trygghet Rettighetsprespektivet Lovverket Kvalitet Organisering Behandlings-kjeden Duett eller duell Faglighet Kunnskaper Ferdigheter Økonomi Trondheim kommune
8
68’erne De som var studenter i 1968 Første barnekull av 68’erne
Andre barnekull av 68’erne Barnebarn av 68’erne …..……. Trondheim kommune
9
Helsetjenesten i endring
Den faglige utviklingen gjør det mulig og riktig; Å drive sykehus med færre senger og kortere liggetid Å tilby dagbehandling og ambulant behandling som alternativ til innleggelse på sykehus Jo færre senger, jo større press på utskriving 132 stengte senger på voksenavdelinger på St. Olavs hospital i jula 2008 Trondheim kommune
10
Hva skjer i sykehusene? Kontaktflate sykehus og kommune
> innlegges hvert år på St.Olav fra Trondheim Bare 12 % legges inn av fastlegen 94 % av alle innleggelser på med.avd. er Ø.Hj. Det er 64 innleggelser per 100 personer over 80 år pr år Trondheim kommune
11
Årlig er det 3.800 innleggelser av personer 80+ fra Trondheim
Antall re-innleggelser innen 28 dager er ,5% for pasienter som ikke tidligere har mottatt hjemmetjenester Antall re-innleggelser for pasienter som hadde hjemmetjenester fra før, er 16,1% Det er faglig godt dokumentert at dagens innleggelser er nødvendige! Allikevel; Innleggelses-rater og utskrivningsmuligheter kan påvirkes! Trondheim kommune
12
Er alt pratet om samhandling egentlig et
alibi for å overføre enda flere sykehusoppgaver til kommunene ? Trondheim kommune
13
Hva skjer i sykehussektoren?
1980; senger i somatiske sykehus 2005; senger i 1989; snitt liggetid 7,5 Dager 2006; snitt liggetid 6,0 2009 snitt liggetid 4,7 Trondheim kommune
14
Konsekvenser for kommunehelsetjenesten – økt press mht;
Logistikk, ressurser, behandling, rehabilitering og omsorg Strategier for å klare dette; Mer ambulant behandling Mer dagtilbud Mindre døgntilbud Krav til kompetanse, dialog og samhandling Trondheim kommune
15
Samhandlingsreformen
Hva blir utfordringene i kommune Norge for å realisere reformen ? Hva har Trondheim gjort? Trondheim kommune
16
Eldreplanen for Trondheim kommune 2007 - 2015
Bystyret sa enstemmig under sin behandling av planen at den er framtidsrettet og visjonær. ” den tar viktige strategiske grep, og Bystyret mener modellen som tar utgangspunkt i helse- og velferdstrappen”. peker ut en riktig retning for eldreomsorgen i årene framover”. Trondheim kommune
17
OMSORGSTRAPPEN\ HELSETRAPPEN
Helse- og velferds- Sentra ( sykehjem) Helsehus Hjemme- tjenester MESTRING OG LIVSKVALITET Trondheim kommune
18
OMSORGSTRAPPEN\ HELSETRAPPEN
- Helse-og velferds- sentra sykehus - Helsehus Sykehus sykehus Sykehus - Hjemme- tjenester Diagnoser MESTRING OG LIVSKVALITET Trondheim kommune
19
Hvorfor har Trondheim satset på Helsehus?
Trondheim kommune
20
Trondheimsmodellen Forbedring av kommunikasjonen mellom ulike tjenestenivå i helsetjenesten og implementering av intermediær behandling i et sykehjem kan medføre bedre helse- og omsorgstjenester for eldre pasienter. Effekter på kort og lang sikt Trondheim kommune
21
INTERMEDIÆRAVDELINGEN
20 plasser samarbeid mellom Trondheim kommune og St.Olavs hospital. Spleiselag inntakskriterier behandlings tilbud Startet i 2002 Trondheim kommune
22
Randomisert kontrollert studie ved Søbstad sykehjem
Størrelse: - 130 pasienter, 65 i hver gruppe basert på antall reinnleggelser - 25 % forskjell i antall reinnleggelser med alpha 0.05 og beta 0.20. Inkludert 142 ( ) Delphi-teknikk for å lage inklusjonskriterier Pas. ble meldt til Søbstad hvor kriteriene ble kontrollert av sykepleier Randomsiering ved Klinisk forskningsenhet, Det med. fak. mens pas. lå på St.Olavs Alle data basert på systematisk journalgjennomganger på St.Olavs og i Trondheim kommune Et utall av prosedyrer! Trondheim kommune
23
”Baseline characteristics” 142 pasienter (Søbstad – St.Olavs)
Antall pasienter Alder (mean) ,6 – 81,3 Alder (median) 81,5 - 81,0 Har ektefelle ADL ,24 – 2,05 Hjertesykdom – 20 Fraktur/kontusjon 14 – 12 Infeksjon Lungesykdom – 6 Trondheim kommune
24
Resultater etter 6 måneder
Søbstad (72 pas) St. Olavs (70 pas) Samme tendens holder seg etter 12 måneder Døde (p=0,15) 12,5 % 20,0 % Reinnlagt (p=0,02) 20,3 % 35,7 % Bistand hjemme (p=0,37) 50,0 % 62,9 % Klarer seg selv (p=0,01) 26,6 % 10,0 % BMC Public Health 2007,7:68) Trondheim kommune
25
Konklusjonene Færre reinnleggelser
Flere pasienter klarer seg selv ute kommunale tjenester Laver dødelighet både etter 6 og 12 måneders oppfølging. Kostnadseffektivt. ISBN hvis noen ønsker å bestille rapporten Trondheim kommune
26
ØYA HELSEHUS Trondheim kommune
27
ØYA HELSEHUS Trondheim kommune – korttidsavdelinger og forvaltningskontor En felles enhet fra NTNU og Trondheim kommune – Edda legesenter En avdeling fra HiST - Avdeling for Sykepleie (ASP) Et institutt fra NTNU – Institutt for Samfunnsmedisin (ISM) Trondheim kommune
28
Øya helsehus Trondheim kommune – korttidsplasser
Helse- og velferdskontor En felles enhet fra NTNU og Trondheim kommune – Edda legesenter En avdeling fra Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for Sykepleie (ASP) Et institutt fra NTNU – Institutt for Samfunnsmedisin (ISM) Sit kaffe og kiosk Frisørsalong Fotklinikk Trondheim kommune
29
Øya helsehus Teoretisk kan alle 96 pasientrom ha 2 pasient
96 pasientrom – budsjett for 116 pasienter Ca. 110 årsverk og dobbelt så mange ansatte Høye forventninger til tilbudet fra pasienter, pårørende og sykehus Trondheim kommune
30
HELSEHUS Bare korttidsopphold Rehabilitering Intermediær Utredning
Behandling Avlastning Bufferplasser ( sykehjemspasienter) Trondheim kommune
31
Legges vekt på tverrfaglighet Forsterket behov for legetjenster
Oppgradert med utstyr til behandling samhandling med alle nivåer i helse- og omsorgtrappen og helsetjenesten forøvrig Trondheim kommune
32
Årsverk ca. 110 ( ca. 200 personer)
4 årsverk lege 4 Fysioterapi 4 ergoterapi 0,5 logoped 0,6 aktivitør Ca. 45 sykepleiere Ca. 45 hjelpepleiere\omsorgsarbeider 5, 3 i Administrasjonen Trondheim kommune
33
Antall pasienter 01.01.09 115 Innlagt totalt 640 LO 174 Reist hjem 345
Reist hjem 345 Reinlagt St.Olav 40 Mors 81 Trondheim kommune
34
Trondheim kommune
35
Trondheim kommune
36
Visjon for helsehusets virksomhet
Med fokus på pasientens og samfunnets beste skal Øya helsehus videreutvikle gode og helhetlige omsorgs- og behandlingstilbud på tvers av forvaltningsnivå, utdanningsnivå og profesjoner HiST Avd for sykepleie St. Olavs hospital "Øya helsehus" Andre avd HiST Andre fakultet NTNU Andre sykehjem/ soner Andre avd St. Olavs hosp Trondheim kommune NTNU DMF Trondheim kommune
37
Trondheim kommune
38
Ledelse i helsetjenesten
Hvilke faglige og ledelsesmessige utfordringer kommer i kjølevannet av samhandlingsreformen? Trondheim kommune
39
Ledelsesperspektiv Hvem har hovedansvaret for å legge til rette slikt at vi holder oss innefor lov og avtaleverk ? Hvordan sette ansatte i stand til å utøve en kvalitativ god tjeneste? Trondheim kommune
40
BAKGRUNN Krav om internkontroll i forhold til lovverket. Helsepersonelloven, pasientrettighetsloven. Kvalitetsforskriften. osv Trondheim kommune
41
HENSIKTEN / PASIENRELATERT
Høy standard på tjenesteutøvelsen til pasientene, vi ønsker bestepraksis Unngå unødige innleggelser i sykehus Trondheim kommune
42
HENSIKTEN / PERSONALRELATERT
Kompetente medarbeidere Spennende arbeidsplass, ansatte tar ansvar for å utvikle faget Resertifisering i fht. lovverk / forskrifter medikamenthåndtering hj.pl. og oms.arb. Trondheim kommune
43
Nye og bedre måter å bruke helsefaglig kompetanse
Mer kompetent helsepersonell inn der det største volumet av pasienter er. Økt andel helsepersonell i sykehjemmene og hjemmesykepleien. En generell oppgradering av kompetansen til de som arbeider nærmest pasientene. Det største pasientvolumet er innenfor det grønne området i modellen. Det er pasienter som bor hjemme, ofte kronisk syke og/eller eldre, som er avhengige av en kompetent, smidig og individuelt tilrettelagt helsetjeneste. Samtidig møter ofte disse pasientene den laveste helsefaglige kompetansen. Helsepersonell trekkes mot spesialavdelinger, for eksempel operasjon /anestesi /intensiv på sykehusene og spesialavdelinger for alvorlig syke og døende (hospice) eller rehabilitering på sykehjemmene. For å kunne løse samhandlingsutfordringene må mer kompetent helsepersonell inn der det største volumet av pasienter er, samt en generell oppgradering av kompetansen til de som arbeider nærmest pasientene. Både kommunene og sykehusene vil trenge flere sykepleiere med spesialutdanning. Det er for eksempel innenfor de tradisjonelle utdanningene som onkologi, geriatri eller rehabilitering, men også innefor de nye klinisk rettede utdanningene. Trondheim kommune
44
Ledelse Ledernes viktigste oppgave bør være å skaffe tilveie en trygg og høy kvalitativ pasientbehandling og sykepleie, rekruttere og beholde en førsteklasses arbeidsstyrke, og skape en kultur for eksepsjonell gode prestasjoner og resultater. Etterspørsel etter sikkerhet og kvalitet på pasientresultater er viktigere enn noen gang. Trondheim kommune
45
Hva blir utfordringene ?
Gi samhandlingsreformen et innhold . Klare å fylle det rommet som ”blir ledig” når 2.linjetjenesten reduserer liggetida og sengetallet. Komme i forkant for de med langsomt funksjonsfall i hjemmet. Gjøre kommunehelsetjenesten attraktiv for studenter Helsekommuner ? Trondheim kommune
46
prioritere arbeidet med elektronisk samhandling i forvaltningen
Dette at 1. og 2. linje tjenesten ikke snakker samme elektroniske språk er et hinder for effektiv samhandling Vi må bruke vår makt og myndighet til å påvirke utviklingen av tjenesten mot ”beste praksis” Trondheim kommune
47
LEDERE MÅ For å håndtere de store utfordringen helsetjenesten står ovenfor kreves dyktige og modige ledere. Trondheim kommune
48
Uten samhandling og brobygging blir det ikke utvikling !
Takk for oppmerksomheten Trondheim kommune
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.