Norsk mal: Tekst med kulepunkter Strukturreform og ledelse Ingvild Marheim Larsen Langesund 24.august 2015 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Samfunnskontrakt i nord
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
RSA møte Universitetsdirektør Tor. A. Aagedal
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringsutvalget - oppstart
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Lederstil og Motivasjon.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Lek og Læring i barnehagen
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Strukturreform i universitets- og høgskolesektoren Hva med KHiB? KHiB seminar
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Overordnet strategi SV-fakultetet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
«Høgskolen i Møre og Romsdal» Et godt prosjekt for Molderegionen?
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Utskrift av presentasjonen:

Norsk mal: Tekst med kulepunkter Strukturreform og ledelse Ingvild Marheim Larsen Langesund 24.august

Norsk mal: Tekst med kulepunkter Ressursene spres for tynt utover Små og sårbare fagmiljøer - fagevalueringene Mange tilbyr de samme utdanningene o 19 lærerutdanninger – Finland har 7 Konkurrerer i stedet for å samarbeide Svak rekruttering Utgangspunktet for strukturreformen og stortingsmld. Konsentrasjon for kvalitet The research in these mostly small units was fragmented, without a sufficiently clear focus …which resulted in superficial results. Evaluering av sykepleievitenskap, 2011

Norsk mal: Tekst med kulepunkter Sikre desentralisert utdanningstilbud Bevare og styrke ”høyskoleoppdraget” Sikre og styrke institusjonenes regionale rolle Styrke kontakten med arbeidsliv og næringsliv Premisser og forventninger

Norsk mal: Tekst med kulepunkter Utdanning og forskning av høy kvalitet Robuste fagmiljøer God tilgang til utdanning og kompetanse over hele landet Regional utvikling Verdensledende fagmiljøer Effektiv ressursbruk Mål for strukturreformen

Norsk mal: Tekst med kulepunkter A particular concern is that some units are on the low side of critical mass, and that research efforts accordingly are spread too thinly at the cost of quality. Evaluering av økonomifaget 2007 Små og fragmenterte fagmiljøer Often, research areas are too fragmented to compete at international level. Many of the research groups are below critical mass… Evaluering av farmasøytisk forskning, 2006 The research in these mostly small units was fragmented, without a sufficiently clear focus …which resulted in superficial results. Evaluering av sykepleievitenskap, 2011 Mange studiesteder har svak rekruttering, evalueringer har påvist sviktende kvalitet i flere sentrale utdanninger, og flere prosesser trekker i retning av spredning av utdanninger og fagmiljøer. Stjernø-utvalgets innstilling, 2008

Robuste fagmiljøer -Attraktive regionalt og nasjonalt + internasjonalt -Møter undervisere med ulike perspektiver/innblikk fagets mangfold -Kompetansen i fagmiljøer speiler fagets bredde -God tilgang på vitenskapelig utstyr -Sterke fagmiljøer kan lettere utvikle nye fag -Variert læringsmuligheter og godt sosialt miljø -Tåle skiftende konjunkturer -FoU-basert utdanning -Kapasitet til omstilling -Samhandling på tvers 6

Små miljøer Sårbare fagmiljøer Smalt utdanningstilbud – lite attraktivt Få ansatte – lite variasjon i fagtilbudet Lav administrativ kapasitet og kompetanse Vanskelig å etablere stimulerende forskningsmiljø Tilhørighet til forskergruppe viktig for stipendiatene Sikre minstestørrelse 7

Norsk mal: Utfallende bilde Nye krav for master- og doktorgradsprogrammer -Større bredde og forankres i sterkere fagmiljøer -Samarbeid med NOKUT og Forskningsrådet

Styrket profesjonsfaglig forskning Oppdraget til UH: «Hvordan organisere forskning på store samfunnsutfordringer, som eksempelvis aldring og omsorg, når forskningen i mange av de aktuelle profesjonsfagene er fragmentert og ressursene spredt tynt utover?» St.mld: «Ta initiativ til en prosess for arbeidsdeling i profesjonsrettet forskning, med sikte på å fordele forskningsfaglig tyngdepunkt mellom fagmiljøer.» Forskningsrådet vil ha en rolle i prosessen, startet Lærer-, ingeniør, helse- og sosialfag

Fusjonserfaringer 10 Bedre faglig posisjon på sikt, men det koster… Gjennomføringsfasen krever sitt Kostnads- og tidkrevende arbeid Økonomiske ressurser og fleksibilitet Ikke konfliktfritt Mer profesjonell administrasjon Reforhandling av posisjoner Frivillige fusjoner mest vellykkede

Flere fusjonserfaringer 11 Viktig at personalet opplever faglig utviklingsmuligheter Fusjoner representerer muligheter til å nå faglig mål man ikke kan nå alene Faglig komplementaritet (utfyllende, men ikke direkte konkurrerende) har positiv effekt på faglig samarbeid Positiv betydning for infrastruktur Høyere kvalitet på studieadm. tjenester

Flercampusorganisering 12 Ingen sterk sammenheng mellom antallet campus og faglige konsekvenser Liten forskjell mellom samlokaliserte og flercampus når det gjelder faglig integrasjon Campuser med profil Ansattes tilhørighet til institusjonen Økonomiske rammebetingelser for å realisere samarbeid Behøver ikke å ha betydning for adm.størrelse, men for oppbyggingen (større avd.adm) Sikre ”flyt” mellom campusene (IKT, transport) Konflikt om lokalisering av nøkkelfunksjoner

Betydningen av styring og ledelse Kan ikke overvurderes Synlig og engasjert Fusjonsvedtak gjennomføring Etablere felles kultur og forståelse Utvikle felles plattform forankret i det nye fellesskapet Sikre forutsigbarhet gjennom god planlegging Kommunisere mål og framdrift Fusjonen må vies mye tid og oppmerksomhet i hele prosessen Statlige reformer gir drahjelp Forberedt på motstand, omkamp og konflikt Bruk entusiastene 13

Ulike stadier Etablere en følelse av nødvendighet Etablere en gruppe med innflytelse til å lede endringsprosessen Skape en visjon Kommunisere visjonen Handle ut fra visjonen Planlegge for og skape kortsiktige og langsiktige gevinster Konsolidere forbedringer og legge til rette for nye Institusjonalisere nye handlemåter 14

8. Januar Takk for oppmerksomheten