Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Nasjonalt samarbeidsprosjekt  Norges Bondelag i samarbeid med faglaget i Nordland  Norsk Bonde og Småbrukarlag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
CV Curriculum Vitae.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Vi får Norge til å gro! Bondelaget og framtidas yrkesutdanning Læreplanseminar mandag 2. juni 2008 Steinar Klev.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Er avløseryrket noe for deg?
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Kompetanseløft Trøndersk Landbruk (KTL) er et 3-årig prosjekt eid av Nord- og Sør-Trøndelag Bondelag. Målet med prosjektet er å øke konkurransekraften.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Skien/Telemark 4.februar 2011 Solveig Eldegard Kva vil Utdanningsforbundet gjere for vaksenopplæringa?
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Sakprosa Formelle sakprosasjangre. Følger som regel et fast mønster De tekstene du skal lære om er: Rapport Formelt brev og e-post Søknad og CV.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Prosjekt samarbeid skole-arbeidsliv Nordland Rådgiversamlinger desember 2015.
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv i Nordland Gry Okan/Trine Ludviksen 28.september 2015 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Etikk og samfunnsansvar Invitasjon til forskningssamarbeid.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Visjon, virksomhetside og verdier
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Aktuelt om rådgivertjenesten
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Fagforbundet Vest-Agder
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Muligheter og utfordringer ved overføring av forhandlingsansvaret for lærerne - problemstilling: Hvilke muligheter og gevinster, og hvilke utfordringer.
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
NAVNET DITT Kontakt meg : Her skriver du selve søknaden på jobben.
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Studiespesialisering
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Møte om økologisk fruktdyrking Norsjø Hotell 8. november 2016
Videregående opplæring for voksne
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Utskrift av presentasjonen:

Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Nasjonalt samarbeidsprosjekt  Norges Bondelag i samarbeid med faglaget i Nordland  Norsk Bonde og Småbrukarlag sammen med faglaget i Nordland  Nordland Fylkeskommune  Fylkesmannen i Nordland I tillegg har NHO, LO, KS, Aetat og fylkesmannens utdanningsavdeling i Nordland deltatt i utviklingsarbeidet Prosjektleder: Inger Lise Pettersen, Nordland Fylkeskommune E-post: Tlf: 952

Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Videre kompetanseheving og kvalitetsutvikling innen landbruket Skaffe nye næringer nisjeproduksjon Søke opptak til utdanning Avkorting av studier  Basert på samme opplegg som i andre næringer og yrker Basert på samme opplegg som i andre næringer og yrker  Ei frivillig ordning – skal oppleves nyttig Ei frivillig ordning – skal oppleves nyttig  Den enkelte har selv ansvar – setter ord på egen kompetanse Den enkelte har selv ansvar – setter ord på egen kompetanse  Dokumentasjon på arbeidspraksis skal være bekreftet Dokumentasjon på arbeidspraksis skal være bekreftet  Eksisterende veiledningsapparat i landbruket brukes Eksisterende veiledningsapparat i landbruket brukes Skaffe tilleggsjobb eller annet yrke utenfor landbruket

Verktøy - framgangsmåte CV  Oversikt over samlet realkompetanse (Praksis, utdanning, sertifikater, kurs, språk, deltakelse i organisasjons- og samfunnsliv) Kompetanseattest Dokumentasjon på selve arbeidet (bonde, avløser, landbruksvikar….)  Den enkelte fyller selv ut og får hjelp ved behov  Gjennomgang og drøfting med én eller flere som kjenner bonden (studiearbeid/andre bønder, landbrukssjef, landbrukshelsa, samvirkeorganisasjonene, faglag..?) Avklare innhold  Landbrukskontor eller andre bekrefter og skriver under  Oppdateres ved behov Papirversjon + elektronisk i word-skjema eller databaseversjon

Nytteverdi for gårdbrukeren  A nerkjennelse egen kompetanse som gårdbruker  Videre utvikling i yrket – planlegging karriere, nisjeproduksjon m.m  Kvalitetssikring og dokumentasjon i forhold til markedet  Stå sterkere ved omstilling – trygghet og bevissthet egen kompetanse  Brukes ved omskolering – attføring til annen jobb  Søke annen jobb  Inntak til videregående opplæring – avkorting av utdanningen  Opptak til høgre utdanning

Nytteverdi for næringen  Et bidrag til å styrke landbruket under stadig skjerpende krav til omstilling og effektivisering  Status og anseelse innen næringen. Dokumentasjon på kvalitet i forhold til markedet, kunder, myndighetene  Beholde/styrke livskraftige lokalsamfunn i distriktene  ”Rett person på rett plass”  Et godt grunnlag for nye ansettelser – bruk av den enkelte arbeidstaker (avløser, landbruksvikar, landbrukskontor)

Verdsetting av dokumentasjon Søknad om inntak og avkorting på utdanning Utdanningssystemet verdsetter i forhold til aktuell utdanning Ved søknad om ny jobb eller tilleggsjobb Aktuell ny arbeidsgiver vurderer og verdsetter kompetansen I eget arbeid Anerkjennelse – bevissthet og trygghet egen kompetanse – kvalitetssikring, dokumentasjon i forhold til markedet – videre utvikling i yrket

Verdsetting inn mot utdanning Opptak til vdg. opplæring høgre utdanning innfasing/avkorting Fag-/svennebrev Vitnemål Innhold i læreplaner videregående opplæring høgre utdanning Ulike krav - ulike utdanninger Realkompetanse fra: Arbeidsliv Organisasjonsarbeid Omsorgsansvar Kursvirksomhet Krav/formalkompetanse: Ikke relevant realkompetanse Relevant realkompetanse Kompetanse som mangler