Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
Havnedirektør, Bodø havn KF
Regional transportplan Agder
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Vi skal bygge videre på det vi har!
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Næringsstruktur og utvikling i godstransport
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Narvik Havn Onsdag Jan Erik N. Netter Kristiansund Port Services AS INTERKOMMUNALT HAVNESAMARBEID I OFOTENREGIONEN Status og erfaringer Samarbeidsprosessen.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Nasjonal transportplan
Skredsikring fra 2010 til nå
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Godsmodellering, ikke så enkelt
Hvordan formes samferdselen i nord
Datagrunnlag og transportnettverk
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Hovedprinsippene i logistikkmodellen
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
NTP godsanalyse - kommentarer
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Case og øvingsoppgaver
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars

Arbeidet med Nasjonal Transportplan (NTP) i Midt-Norge - veg og havn på samme lag Kjetil Strand Strategisjef Statens vegvesen, Region midt

Disposisjon – veg og havn… Veg og havn Viktige tema Brukerkrav Havnene i Midt-Norge, statistikk Nasjonal Transportplan (NTP) Kartlegging av godstransport i regionen Utredning av næringstransporter Fra produsent til marked

Veg og havn, viktige tema Kunden i fokus –Kundens behov: transport fra A-B –Bedre transport: raskere, sikrere, miljøvennlig, sporbarhet –Billigere transport Intermodal transport –Sjøtransport med veg i en/ begge ender –Containertransport/ enhetslaster/ ro-ro Havna som knutepunkt –Utvikling av havner til logistikknutepunkt –Vegtilknytning Omlandets størrelse –Vegsystem –Fergetilbud Sjøtransporttilbud –Direkterute til Kontinentet

Gods fra veg til sjø, brukerkrav Samlet transportkostnad må være gunstig Samlet fremføringstid må være gunstig Punktlighet/sikkerhet i transportkjeden Anløpsfrekvens av skip Kvalitet/effektivitet ved lasting/lossing Havna må ha: –lave avgifter (vareavgift, anløpsavgifter) –effektive laste/losse systemer (trucker/kraner) –muligheten til å håndtere ulike typer skip RO/RO, LO/LO eller kombinasjonsskip. –nok areal for lagring, oppstilling, plassering av andre alternative aktiviteter, som fryselager –relevante bedrifter. –åpent 24 timer i døgnet, fleksibilitet

Havnestatistikk, Midt-Norge

Gods fra veg til sjø, tilrettelegging Containerlast mest interessant for overføring Godt vegnett fram til havn Stamvegnett Øvrige riksveger Fergesamband Flaskehalser Gode og effektive terminaler Samarbeid om løsninger Temautredninger Fylkesdelplaner Nasjonal Transportplan

NTP : Retningslinjer for transportetatenes og Avinor AS sitt arbeid Regjeringen tar sikte på å legge fram en stortingsmelding om Nasjonal transportplan (NTP) 2010 – 2019 ved årsskiftet 2008/2009. Planen skal ha en tidshorisont på 10 år med hovedvekt på de fire første årene. NTP skal legge grunnlaget for helhetlige politiske prioriteringer, effektiv virkemiddelbruk og styrking av samspillet mellom transportformene for å bidra til effektive, tryggere og mer miljøvennlige transportløsninger.

Nasjonal transportplan  Januar 2006Retningslinjer fra SD og FKD  Januar 2008Felles plandokument fra etatene. Sendes samtidig til fylkeskommuner og storbyer til uttalelse.  April 2008Frist for uttalelser til planforslaget.  Des. 2008Framlegging av stortingsmelding om Nasjonal transportplan  2007 / 2008Handlingsprogram for stamveg  2009Handlingsprogram for øvrig riksveg NTP : Framdriftsplan

Nasjonal transportplan Oppdatert NTP : oversikt over transportetatene og Avinor AS sitt arbeid

Formål Langsiktig utvikling av stamnettet God kobling mot landverts stamnett Grunnlag for videre arbeid med korridorer i neste Nasjonal transportplan ( ) Intermodale transportkjeder, sammenbinding av transportnett Næringslivets behov, reduserte avstandskostnader

Kriterier for utvelgelse av stamnetthavner Havner som inngår som en del av et helhetlig stamnett –Havner med tilknytning til stamnett, veg eller bane Farlig og/eller forurensende last Skipsbevegelser og godsstrømmer –Antall anløp –Godsmengder –Antall passasjerer Knutepunkter som skal inngå i en langsiktig transportstrategi –Strategisk viktige havner (nasjonalhavner) –Mulighet for å oppnå full stamledsstandard

Hva skjer i Region midt? Kartlegging av godstransportstrømmer Vegkantintervjuer, vegtransport Lastebilundersøkelse, vegtransport Utenrikshandelsstatistikk, transportmiddeluavhengig Basismatriser NTP, transportmiddeluavhengig Terminalundersøkelse Utredninger næringstransport Samarbeidsforum for Samferdsel i Midt-Norge

Vegkantintervjuer

Fra-Til mønster, rutevalg Estimert kjøretøymatrise med trafikk til/fra samt internt i og gjennom Region midt, fordelt på vegnett i godstransportmodell. Innenriks og utenriks godstransport Totale antall kjøretøyer, inklusive tomkjøring, per gjennomsnittlig døgn i november Transport til/fra utlandet utgjør 17 prosent. Totale godsmengder transportert til sammen tonn per gjennomsnittlig døgn i november

Lastebilundersøkelse, transport på veg TØI Arbeidsdokument 3236 Varestrømmene i Midt-Norge 18/ Lastebilmatrise utlagt på vegnettet i regionen Varestrømmer er basert på SSBs Lastebilundersøkelser (2003 og 2004) Skyldes at basismatrisene foreløpig ikke er transportmiddelfordelt Varestrømmene er nettverksfordelt i transportmodellen CUBE og overført til ArcGis Trafikkbelastning på veglenker Uavhengig av flaskehalser

Lastebilundersøkelse

Grunnlagsdata for import og eksport Basert på SSBs utenrikshandelstatistikk 2003 Transportmiddelfordelt vha kostnadsfunksjoner fra forrige modellversjon Nettfordelt i godstransportmodell

Årlige godsstrømmer i import og eksport transportert med jernbane inn til og ut av regionen

Basismatriser Varestrømmer i tonn og verdi basert fra de nyutviklede basismatrisene til godstransportmodellen (TØI / NTP) Detaljeringen i matrisene er 32 varer, kommune (storbysone), land i Europa Aggregering mht sone og vare (6 varer, 8 soner i regionen, 3 regioner i Norge ellers, Kontinentalsokkelen, 7 regioner utenfor Norge) Foreløpig ingen transportmiddelfordeling, men er under utvikling Data levert som regneark

Terminalundersøkelse Gjennomføres våren 2007 Trondheim, Brattøra Fokus på distribusjon og på intermodalitet

Utredninger Næringstransport Transportkjeder fra produksjonssted til marked 4 – 5 case (geografi, næring) Flaskehalser i transportnett Konkurranse mellom transportformer Intermodalitet, barrierer Stamnett / sekundert nett Ytre Namdal, havbruk Innherred / Sælbu, skogbruk Hitra/Frøya/Smøla, havbruk Ytre Romsdal/Ytre Sunnmøre, maritim industri

Utredninger Næringstransport Foranalyse (undersøkelsene) Datainnsamling – dybdeintervju Næringslivsbedrifter Transportaktører Kartlegging flaskehalser (etatene?) Dataanalyse Rapportering, konklusjoner, seminar? –Ferdig til sommerferien

Veien videre? I løpet av dette året har vi på plass: Kartlegginger, data om godstransport i regionen Analyseverktøy, nyutviklede godstransportmodeller i regi av NTP Utredninger for noen utvalgte næringer / geografiske områder. Et godt grunnlag for å: forbedre transportnett og terminaler for godstransport Påvirke fordeling mellom transportformer I samarbeid mellom etater og aktører