FNOS NÆRINGSPOLITISKE STRATEGI Studiegruppe II, 23. november 2012 Adm. direktør Idar Kreutzer, FNO 09.08.2015Oslo,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Strategiarbeid i praksis
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
STATSBUDSJETTET 2013 Adm. dir. Idar Kreutzer Oslo,
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
USIT 3.0 etter LUP. Ledersamling 25. og 26. november Avslutning av LUP –Opprettholde/videreutvikle kunnskap og ny kompetanse fra LUP Bruke kunnskap fra.
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
Kompetanse og lønn – innspill/ utfordringer i Forutsetning og bakteppe: En arbeidsgiverorganisasjon, men tett dialog med kommunene som tjenesteyterne.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Strategi- og aktivitetsplan
Det Norske forsikringsmarkedet
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
FinAuts misjon I kommende strategiperiode blir regelverksutviklingen en hoveddriver for FinAuts arbeid. Målet er å dekke de kravene som settes til kompetanse.
NORGE OG ESA Finansnæringens perspektiv Norsk forening for europarett 24. november 2014 Idar Kreutzer, adm.dir i Finans Norge.
OSLO SOM FINANSHOVEDSTAD Oslo Innovation Week,15. oktober 2012 Adm. direktør Idar Kreutzer, FNO.
Utfordringer og muligheter for livsforsikringsselskapene i Norge
Finansnæringens utfordringer og muligheter på kort og lang sikt
Haavind, Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
AKTUELLE REGELVERKSPROSESSER FOR FINANSNÆRINGEN Finans Norges juridiske fagseminar – 2014 Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Seksjonskonferansene
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Visjon, virksomhetside og verdier
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Hvordan utløser vi Vårt potensial? - Næringspolitiske perspektiver
Finansnæringen i Norge
Møte med Finanskomiteen og næringskomiteen
Styremøte Sparebank1-gruppen Adm. direktør Idar Kreutzer, Finans Norge
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Et bærekraftig pensjonssystem
NY Organisering av Finans Norge
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Næringspolitisk organisasjon Partipolitisk uavhengig
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

FNOS NÆRINGSPOLITISKE STRATEGI Studiegruppe II, 23. november 2012 Adm. direktør Idar Kreutzer, FNO Oslo,

Kan politikk endres? Ja, men……….  aldri overvurder Finansministerens oppmerksomhet på finansmarkedsområdet.  aldri undervurder embedsverkets evne og vilje til uthaling og omkamper

Sterke allianser….. 3 

Hva vil vi med næringspolitisk strategi?  Definere FNO som en tydelig næringspolitisk organisasjon  Prioritere de viktigste sakene  Beskrive nye beslutnings- og arbeidsprosesser

Visjon og misjon Visjon: ”FNO- en næringsorganisasjon i toppklasse” Misjon: ”FNO skal legge til rette for en effektiv, lønnsom og moderne finansnæring i Norge. Finansnæringen skal bidra til trygghet for enkeltmennesker, vekstkraft for næringslivet og økonomisk stabilitet i samfunnet”

Næringspolitiske hovedmål:  Sikre likeverdige, gode og konkurransedyktige rammebetingelser for norskbasert finansnæring i Norge, uavhengig av størrelse og eierform.  Styrke finansnæringens omdømme og øke forståelsen for næringens rolle i samfunnet.  Bidra til bærekraftige og framtidsrettede løsninger, som styrker norsk økonomi og næringslivets konkurranseevne. Hvem skal finansiere norsk næringsliv?

Økt kompleksitet

Tre arenaer for policy-making Faglig arena Offentlig arena Politisk arena Departementene Finanstilsynet Norges Bank, Banklovkommisjonen EU-kommisjonen Basel-komiteen ESA EBA FNO Partiene Stake-holders Media Forbrukere Kommentatorer

Nye beslutningsprosesser Problemdefinisjon Administrasjonen utreder saken og utarbeider forslag til FNO posisjon Avklaringsfase Administrasjonens forslag avklares og forankres i aktuelle beslutningsorganer (FU/BS) Strategi Basert på vedtatt posisjon utarbeides en strategi for å nå målene Implementering Måloppnåelse Rapportering Evaluering

Nye arbeidsmetoder  Tydelig og strategisk lobbyorganisasjon fremfor en ren ekspertorganisasjon.  Sette næringspolitisk arbeid inn i et langsiktig perspektiv.  Prioriteringen av saker blir styrende for disponering av næringspolitiske ressurser og innsats.  Strategier, aktiviteter og kommunikasjon skal på lang, mellomslang og kort sikt bygge opp under våre hovedmål

Valg av hovedsaker  Saker hvor utfallet har avgjørende betydning for næringen som helhet, den enkelte bransje, for avgrensede grupper av medlemmer.  For hovedsakene skal vi:  Utarbeide egne strategi- og tiltaksplaner for hver enkelt sak.  Vurdere behov for analyse, kunnskapsutvikling, allianser, ekstern kommunikasjon, myndighetspåvirkning og ressursbruk.  Klart definere organisering og plassere ansvar FNOs administrasjon.  Normalt forankre saksstrategiene i FNOs bransjestyrer. FNOs styre drøfter særlig viktige saker, og orienteres forløpende om sakenes utvikling

13 definerte hovedsaker i 2013  CRD IV / Basel III/Krisehåndteringsdirektivet  Aktivitetskatt  Ny finansforetakslov  Obligasjonsmarkedet (OMF)  Bærekraftig regelverk for tjenestepensjon/Solvens II  Nytt netto dødelighetsgrunnlag  Individuell pensjonssparing  Klimautfordringenes betydning for investeringer /forsikringsordninger  Arbeidsskade  Arbeidspolitikk  Ungdom og økonomi  Finansnæringen som samfunnsaktør  Forbrukerspørsmål

Hovedsaker: CRD IV / Basel III/Krisehåndteringsdirektivet  Implementering av kapitalkravsregelverket i Norge skal skje harmonisert med EU/EØS-nivå, men minimum med nordisk harmonisering.  Egenkapitalbeviset godkjennes som CET 1 i henhold til CRD IV/CRR.  Opprettholde et hensiktsmessig krisehåndteringsregime hvor bankene har størst mulig innflytelse, og hvor Bankenes Sikringsfond er sentralt og kan benyttes ut over ren dekning av garanterte innskudd. Aktivitetskatt  Det innføres ikke aktivitetsskatt, eller andre særskatter på finansnæringen i Norge. Ny finansforetakslov  Sikre at rammevilkårene gir finansforetak i Norge hensiktsmessige regler og like konkurransevilkår.  Unngå utilsiktede virkninger av konsolideringsregelverket.  Obligasjonsmarkedet (OMF)  Utvikle et bredere og dypere obligasjonsmarked generelt og OMF-marked spesielt  Sikre at rammebetingelsene særlig for OMF sikres/forbedres. 13

Bærekraftig regelverk for tjenestepensjon/Solvens II  Arbeide for utforming av tjenestepensjonsregelverk som er attraktivt for partene i arbeidslivet og som sikrer at livsforsikringsselskapene kan bære de forpliktelser de har påtatt seg.  Nytt tjenestepensjonsregelverk som forhindrer/motvirker massiv utstedelse av fripoliser.  Optimalisert tilpassning og implementering av SII på en hensiktsmessig måte for norske livselskaper. Nytt netto dødelighetsgrunnlag  Sikre gjennomslag for behovet for tilstrekkelig lange oppreserveringsperioder, og en helhetlig vurdering av implementeringen av nytt beregningsgrunnlag.  Sikre gjennomslag for at nytt netto dynamisk dødelighetsgrunnlag må vurderes i lys av de pågående prosesser med regelverksendringer. Individuell pensjonssparing  Bedre regelverk for individuell pensjonssparing gjennom å arbeide for bedring av vilkårene for IPS samt muligheten til individuell pensjonssparing inn mot kollektiv pensjon

Klimautfordringenes betydning for investeringer /forsikringsordninger  Sikre at næringen har tilstrekkelig kunnskap om egen risikoeksponering og nye forretningsmuligheter.  Sikre at finansnæringen er en sentral premissleverandør i klimadebatten.  Gjennomføre pilotprosjektet med bruk av skadedata på vann- og avløpsområdet. Arbeidsskade  Beholde oppgjørene på arbeidsskadeområdet i forsikringsselskapene og fortsatt være risikobærer for hele dette området. Arbeidspolitikk  Arbeide for at FNO får plass i regjeringens kontaktutvalg.  Arbeide for en mer fleksibel arbeidslivslovgining i Norge.  Bli en tydelig stemme i spørsmål knyttet til arbeidsmarkedets utvikling. Ungdom og økonomi  Bruke næringens kjernekompetanse til å formidle kunnskap og holdninger som gir ungdom et godt fundament å bygge voksenlivet på.  Arbeide for å integrere personlig økonomi som et fag i skoleverket

Finansnæringen som samfunnsaktør  Utvikle finansnæringen som samfunnets finansielle nav og øke forståelsen av finansnæringens plass i samfunnet.  Arbeide med prinsipper for bærekraftige investeringer, foretningsdrift og forsikring.  Arbeide for bruk av nye finansieringsformer i samfunnets infrastruktur.  Bidra til løsninger som sikrer effektivitet og konkurransekraft i norsk næringsliv. Forbrukerspørsmål  Legge til rette for høy kvalitet på rådgivning til kunder og videreutvikle næringens felles plattform i etikk.  Unngå uheldige utviklingstrekk i markedet og finansbransjen.  Ferdigstille bransjeavtale for informasjon og rådgivning til kunden ved overgang til fripoliser med investeringsvalg.  Dialog med politikere og myndighetene om tiltak som styrker forbrukernes opplevelse av næringen og næringens omdømme

Strategiprosess vår Næringspolitisk strategi Kommunikasjonsstrategi Ressursprioriteringer MMI - Interessentanalyse Strategiprosess 3-5 års tidsperspektiv Posisjon Ambisjon Rolle Transisjonsplan Organisasjonsmessige tilpasninger 13/9-1215/ /2-136/6-13

FNO