FNOS NÆRINGSPOLITISKE STRATEGI Studiegruppe II, 23. november 2012 Adm. direktør Idar Kreutzer, FNO Oslo,
Kan politikk endres? Ja, men………. aldri overvurder Finansministerens oppmerksomhet på finansmarkedsområdet. aldri undervurder embedsverkets evne og vilje til uthaling og omkamper
Sterke allianser….. 3
Hva vil vi med næringspolitisk strategi? Definere FNO som en tydelig næringspolitisk organisasjon Prioritere de viktigste sakene Beskrive nye beslutnings- og arbeidsprosesser
Visjon og misjon Visjon: ”FNO- en næringsorganisasjon i toppklasse” Misjon: ”FNO skal legge til rette for en effektiv, lønnsom og moderne finansnæring i Norge. Finansnæringen skal bidra til trygghet for enkeltmennesker, vekstkraft for næringslivet og økonomisk stabilitet i samfunnet”
Næringspolitiske hovedmål: Sikre likeverdige, gode og konkurransedyktige rammebetingelser for norskbasert finansnæring i Norge, uavhengig av størrelse og eierform. Styrke finansnæringens omdømme og øke forståelsen for næringens rolle i samfunnet. Bidra til bærekraftige og framtidsrettede løsninger, som styrker norsk økonomi og næringslivets konkurranseevne. Hvem skal finansiere norsk næringsliv?
Økt kompleksitet
Tre arenaer for policy-making Faglig arena Offentlig arena Politisk arena Departementene Finanstilsynet Norges Bank, Banklovkommisjonen EU-kommisjonen Basel-komiteen ESA EBA FNO Partiene Stake-holders Media Forbrukere Kommentatorer
Nye beslutningsprosesser Problemdefinisjon Administrasjonen utreder saken og utarbeider forslag til FNO posisjon Avklaringsfase Administrasjonens forslag avklares og forankres i aktuelle beslutningsorganer (FU/BS) Strategi Basert på vedtatt posisjon utarbeides en strategi for å nå målene Implementering Måloppnåelse Rapportering Evaluering
Nye arbeidsmetoder Tydelig og strategisk lobbyorganisasjon fremfor en ren ekspertorganisasjon. Sette næringspolitisk arbeid inn i et langsiktig perspektiv. Prioriteringen av saker blir styrende for disponering av næringspolitiske ressurser og innsats. Strategier, aktiviteter og kommunikasjon skal på lang, mellomslang og kort sikt bygge opp under våre hovedmål
Valg av hovedsaker Saker hvor utfallet har avgjørende betydning for næringen som helhet, den enkelte bransje, for avgrensede grupper av medlemmer. For hovedsakene skal vi: Utarbeide egne strategi- og tiltaksplaner for hver enkelt sak. Vurdere behov for analyse, kunnskapsutvikling, allianser, ekstern kommunikasjon, myndighetspåvirkning og ressursbruk. Klart definere organisering og plassere ansvar FNOs administrasjon. Normalt forankre saksstrategiene i FNOs bransjestyrer. FNOs styre drøfter særlig viktige saker, og orienteres forløpende om sakenes utvikling
13 definerte hovedsaker i 2013 CRD IV / Basel III/Krisehåndteringsdirektivet Aktivitetskatt Ny finansforetakslov Obligasjonsmarkedet (OMF) Bærekraftig regelverk for tjenestepensjon/Solvens II Nytt netto dødelighetsgrunnlag Individuell pensjonssparing Klimautfordringenes betydning for investeringer /forsikringsordninger Arbeidsskade Arbeidspolitikk Ungdom og økonomi Finansnæringen som samfunnsaktør Forbrukerspørsmål
Hovedsaker: CRD IV / Basel III/Krisehåndteringsdirektivet Implementering av kapitalkravsregelverket i Norge skal skje harmonisert med EU/EØS-nivå, men minimum med nordisk harmonisering. Egenkapitalbeviset godkjennes som CET 1 i henhold til CRD IV/CRR. Opprettholde et hensiktsmessig krisehåndteringsregime hvor bankene har størst mulig innflytelse, og hvor Bankenes Sikringsfond er sentralt og kan benyttes ut over ren dekning av garanterte innskudd. Aktivitetskatt Det innføres ikke aktivitetsskatt, eller andre særskatter på finansnæringen i Norge. Ny finansforetakslov Sikre at rammevilkårene gir finansforetak i Norge hensiktsmessige regler og like konkurransevilkår. Unngå utilsiktede virkninger av konsolideringsregelverket. Obligasjonsmarkedet (OMF) Utvikle et bredere og dypere obligasjonsmarked generelt og OMF-marked spesielt Sikre at rammebetingelsene særlig for OMF sikres/forbedres. 13
Bærekraftig regelverk for tjenestepensjon/Solvens II Arbeide for utforming av tjenestepensjonsregelverk som er attraktivt for partene i arbeidslivet og som sikrer at livsforsikringsselskapene kan bære de forpliktelser de har påtatt seg. Nytt tjenestepensjonsregelverk som forhindrer/motvirker massiv utstedelse av fripoliser. Optimalisert tilpassning og implementering av SII på en hensiktsmessig måte for norske livselskaper. Nytt netto dødelighetsgrunnlag Sikre gjennomslag for behovet for tilstrekkelig lange oppreserveringsperioder, og en helhetlig vurdering av implementeringen av nytt beregningsgrunnlag. Sikre gjennomslag for at nytt netto dynamisk dødelighetsgrunnlag må vurderes i lys av de pågående prosesser med regelverksendringer. Individuell pensjonssparing Bedre regelverk for individuell pensjonssparing gjennom å arbeide for bedring av vilkårene for IPS samt muligheten til individuell pensjonssparing inn mot kollektiv pensjon
Klimautfordringenes betydning for investeringer /forsikringsordninger Sikre at næringen har tilstrekkelig kunnskap om egen risikoeksponering og nye forretningsmuligheter. Sikre at finansnæringen er en sentral premissleverandør i klimadebatten. Gjennomføre pilotprosjektet med bruk av skadedata på vann- og avløpsområdet. Arbeidsskade Beholde oppgjørene på arbeidsskadeområdet i forsikringsselskapene og fortsatt være risikobærer for hele dette området. Arbeidspolitikk Arbeide for at FNO får plass i regjeringens kontaktutvalg. Arbeide for en mer fleksibel arbeidslivslovgining i Norge. Bli en tydelig stemme i spørsmål knyttet til arbeidsmarkedets utvikling. Ungdom og økonomi Bruke næringens kjernekompetanse til å formidle kunnskap og holdninger som gir ungdom et godt fundament å bygge voksenlivet på. Arbeide for å integrere personlig økonomi som et fag i skoleverket
Finansnæringen som samfunnsaktør Utvikle finansnæringen som samfunnets finansielle nav og øke forståelsen av finansnæringens plass i samfunnet. Arbeide med prinsipper for bærekraftige investeringer, foretningsdrift og forsikring. Arbeide for bruk av nye finansieringsformer i samfunnets infrastruktur. Bidra til løsninger som sikrer effektivitet og konkurransekraft i norsk næringsliv. Forbrukerspørsmål Legge til rette for høy kvalitet på rådgivning til kunder og videreutvikle næringens felles plattform i etikk. Unngå uheldige utviklingstrekk i markedet og finansbransjen. Ferdigstille bransjeavtale for informasjon og rådgivning til kunden ved overgang til fripoliser med investeringsvalg. Dialog med politikere og myndighetene om tiltak som styrker forbrukernes opplevelse av næringen og næringens omdømme
Strategiprosess vår Næringspolitisk strategi Kommunikasjonsstrategi Ressursprioriteringer MMI - Interessentanalyse Strategiprosess 3-5 års tidsperspektiv Posisjon Ambisjon Rolle Transisjonsplan Organisasjonsmessige tilpasninger 13/9-1215/ /2-136/6-13
FNO