IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Administrasjonen ved IKOS, 27. april.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Advertisements

«Forbedringsprosess(en)»
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Internasjonal dimensjon i programmene Bjarne Skov Seniorrådgiver, internasjonalisering Programrådsmøte
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Studieweb 3. april 2014 Utvekslingssidene på uio.no - oppsummering.
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier - med dokumentasjon.
1 A3: Prosjektplan - overordnet Utkast til bearbeiding 20. oktober IHR-studier gruppe 1 Bakgrunn – valg av verdistrømMål – formål/suksesskriterier Studenter.
Status: Under arbeid Arbeidsgruppe: 1 Innpassing/godkjenning Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Studenter er misfornøyd med lang.
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 25. november 2011 – Jenny Nornes.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Prosjektopplegg-A3 for: Forhåndsgodkjenning Utkast til bearbeiding 13
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 6 Dato: Bearbeidet: Status: Aktørstatus:
IHR – Studier Studieledere på HF 11. oktober 2011 – Jenny Nornes.
Status: Under arbeid Arbeidsgruppe: 2 Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar Leangkollen sept 2011.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – studier Utsendelse til resursgruppens møte Leveranse i henhold til: PG - Milepæl 7 Dato: Bearbeidet: JN Status: Under.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet Tendens til utflating? ekstra midler til rådighet som enhetene.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Lokalopptak Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 4 Dato: Bearbeidet: Status: Mottatt.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
IHR – Studier Status – videre arbeid Foreløpig organisering H11 Plangruppe IHR-studier: Leder: Jenny Nornes (SV/STA) Plangruppedokumentarist:
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
UTKAST Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier Hovedfokus: høst 2011.
Arbeidsgruppe: 2 Lokale opptak til masterstudier ved UiO Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Felt med høyt frustrasjonsnivå både.
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Hva nå? Gratulerer med utvekslingsplass!
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Beredskap for studenter: UiOs erfaringer og arbeidsmetoder
Internasjonalt år 2012 Svein Hullstein, Universitetsledelsens kontor
Presentasjon for Studiekomiteen
Rekruttering internasjonale studenter
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Prosjekt internasjonalisering
Studieledernettverket 15. februar 2019
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Administrasjonen ved IKOS, 27. april

Arbeidsgruppa IHR Inn- og utreisende HF: Hanne Skramstad (leder) SIS: Kristine Stærfelt (dokumentarist) HF: Therese Gjessing SIS: Hanne-Gerd Nielsen JUS: Jens Peder Lomsdalen MN: Tine Benedicte Søreng SV: Tron Trondal UV: Mette Oftebro MED: Anne Westheim 3 heldagssamlinger, 6 halvdagssamlinger (3 igjen)

Rapporteringsskjema IHR Plangruppe:Studier Status: Utkast sendt IHR-ekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Siste revisjon: Saksbehandler: JN

Aktører/roller (instanser) Universitetsstyret Universitetsdirektør Fakultetsdirektører Fagdirektører Koordineringsgruppe: IHR-studier Ledergruppe (kjerne): IHR-studier Plangruppeleder Plangruppe Arbeidsgruppe Referansegruppe: Administrative studieledere Ressurspersoner i STA, SV og UV R e s u l t a t l ø p Milepælsbeskrivelse Planlagt ferdig dato Mile- pælnr Milepælen er oppnådd : OK 1 Når personer til arbeidsgruppen/ledere er forespurt og har takket ja OK 2 Når mandat er godkjent i universitetsstyret OK 3 Første heldagsworkshop er holdt OK 4 Oppstartsseminar er gjennomført OK 5 Kartlegging/beskrivelse av dagens praksis er ferdig Leveranse sendt til Plangruppe Halvdagsworkshop gjennomført (1) Halvdagsworkshop gjennomført (2) Halvdagsworkshop gjennomført (3) Når innspill er hentet inn fra studieledernettverk Halvdagsworkshop gjennomført (4) Halvdagsworkshop gjennomført (5) Kontrollworkshop gjennomført med internasjonaliseringsnettverket ved UiO, 12. april? Kontrollworkshop gjennomført med internasjonaliseringsnettverk/studiekoordinatorer SV Kontrollworkshop gjennomført med internasjonaliseringsnettverk/programkonsulenter HF, 16.april? Kontrollworkshop gjennomført med studieledere HF, 19. april? Kontrollworkshop gjennomført med internasjonaliseringsnettverk/studiekoordinatorer MATNAT Kontrollworkshop gjennomført med FS-gruppe: Utdanningsplan - UTV, søknadsweb Kontrollworkshop gjennomført med studieinfonettverk/Knutepunktet Møter med nedsatte arbeidsgrupper relatert til internasjonaliseringåret gjennomført: Rekruttering, Pilotprosjekt ny søknadsweb for innreisende studenter Møte med nordiske partnere i København er gjennomført, mars eller april Redesign klart Arbeidsgruppas notat overlevert SMP Prosjektnavn : IHR-studier - Studentutveksling Prosjektleder : Jenny Nornes Sist endret dato:

Bakgrunn Internasjonaliseringsåret og Handlingsplan for internasjonalisering gir økt fokus på feltet, og det er behov for å finne kvalitetssikrede løsninger Ansatte etterlyser opplæring, instrukser for saksbehandling og tydelig arbeids- og ansvarsdeling Fokus: De administrative prosessene fra avtaleinngåelse til studentutveksling på utvekslingsprogrammer med størst volum

Kategorier vi ikke ser nærmere på Inn- og utreisende på hele graderGjestestudenterKvotestudenter Studenter på andre programmer (USAC, fulbright, EEA-programmer m.fl.) Opptak til fellesgrader: Rutiner for opptak av studenter som kommer til UiO via en fellesgrad er under utarbeiding.

Nåværende tilstand: Arbeidet rundt studentutveksling foregår på alle tre nivåer og både horisontalt og vertikalt: sentralt, fakulteter og institutter Både fakulteter og institutter er ulikt organisert, og graden av strategisk forankring varierer Uklarhet rundt eierskap, myndighet og arbeidsoppgaver som følge av et uavklart forhold mellom avtaleeier (kan være på alle tre nivåer) og emneleverandør (kun på instituttnivå)

Utreisende utvekslingsstudenter År: Antall studenter: Innreisende utvekslingsstudenter År: Antall studenter:

DBH: UTREISENDE STUDENTER Utreisende utvekslingsstudenter fordelt på utvekslingsprogrammer

DBH: INNREISENDE STUDENTER Innreisende utvekslingsstudenter fordelt på utvekslingsprogram

UTVEKSLINGSPROGRAMMER Antall avtaler sentralt/fakultet/institutt (pr.jan.2012) MF OD JF TF HF SV MN UV UiO (sentralt) Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet66 Institutt14 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet89 Institutt4 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet19 Institutt0 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet21 Institutt0 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet47 Institutt299 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet24 Institutt15 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet29 Institutt136 Sted/avtaleeierAntall avtaler Fakultet38 Institutt113 Sted/avtaleeierAntall avtaler UiO147

Kartlegging avtaleforvaltning (9 prosesstrinn) Initiativ til avtaleinngåelse (alle nivåer) Kartlegging av kvalitet og relevans (fak) Kartlegging kvalitet og relevans (inst) Avtaleinngåelse Kvalitetssikring og klargjøring av avtale (SIS) Registrering og arkiv Registrering (SIS) Klargjøring av avtaleweb (SIS) Avtaleweb fakultet og institutt Intern UiO-informasjon om avtaler

Kartlegging utreisende (13 prosesstrinn) Informasjon til studenter (SIS) Informasjon til studenter (avtaleeier) Klargjøre Søknadsweb (SIS) Klargjøre Søknadsweb (avtaleeier/fak.koord.) Mottak av kvitteringsark og dokumentasjon (avtaleeier) Behandling av søknader (avtaleeier) Forberede søknad til partner (avtaleeier) Forhåndsgodkje nning (fakultet) Oppfølging partner og student (avtaleeier) Beredskap (avtaleeier) Oppfølging underveis (avtaleeier) Endelig godkjening (fakultet) Oppfølging etter oppholdet (?) Tidsestimering Total gjennomstrømningstid: Aktiv tid: Identifisert sløsing:

Kartlegging innreisende (23 prosesstrinn) Forberede opptak (SIS) Info til partnere om nominasjonsprosess (avtaleeier) Info til studenter om utveksling (avtaleeier) Motta nominasjon fra partner Opprette person/student (SIS) Samordna opptak genererer S-nummer ADA laster inn S-nummer i FS Emneavklaring (avtaleeier) Kontaktpunkt emneleverandør Emneavklaring hos emneleverandør Avtaleeier mottar svar angående emner Beslutning sendes student/partner (avtaleeier) Registrere FS: utvekslingsmodu l (avtaleeier) Produsere opptaksbrev (SIS) Bestille studierett fra ADA (SIS) Mottaksgruppe SIS sender ut opptakspakker (SIS) Oppfølging student før ankomst (avtaleeier + SIS mottak) Klargjøre UTV- emner (emneleverandør) Motta og gi beskjed til sentrale FS-folk om UTV-koder på emner (fak) Veilede student om emner (avtaleeier og emneleverandør) Manuell registrering av emner i FS (emneleverandør) Emner og semesterregistre ringshjelp (alle nivåer) Tidsestimering Total gjennomstrømningstid: Aktiv tid: Identifisert sløsing:

Fokusområder utreisende/ innreisende: Avtaleforvaltning: Forankring, roller og ansvar hos avtaleeier og andre aktører (institutt, fakultet, sentralt, studieprogram) Opptak: Ut: Søknadsweb og rutiner for opptak: mer automatisering Inn: Utvikling av elektronisk nominasjon og Søknadsweb for innreisende Emneavklaring: Ut: Studieprogrammets muligheter for delstudier i utlandet og partnerinstitusjoners emnetilbud Inn: UiOs emnetilbud på engelsk, UTV-programmer/emneleverandør, emnebeskrivelser, Søknadsweb/studentweb: ulike frister

Kontrollworkshops/møter I: ”Hvis du kunne ønske deg forbedringer, hva vil du foreslå?” 12. april: Mottaksteam innreisende, SIS 12. april: Internasjonaliseringsnettverket UiO 13. april: Informasjon/veiledning, Knutepunktet 16. april: Internasjonaliseringsnettverket HF 18. april: Internasjonaliseringsnettverket MN 19. april: Studieledernettverket HF 20. april: Studieledernettverket UiO 24. april: Internasjonaliseringsnettverket SV

Kontrollworkshops/møter II: 23. april: Opptaksgruppen ved SIS 24. april: Erasmusansvarlig ved SIS 26. april: SIS 27. april: IKOS 27. april: ADA/VILMA Representanter fra studentparlamentet Vitenskapelige nettverk (undervisningsledere, programledere)

”Hvis du kunne ønske deg forbedringer, hva vil du foreslå?” Organisering på instituttet…fakultetet…sentralt: Skille mellom avtaleinngåelse og det administrative arbeidet som foregår i driftingen av avtalen? Skille ut noen administrative prosesser fra avtaleeierskapet. Koble ut noen prosesser og sentralisere disse i større grad? PÅ hvilket nivå er det mest hensiktsmessig at arbeidsoppgavene ligger? Avtaleinngåelser Forankring Utreisende Innreisende Emneavklaringer Opplæring

Kontrollworkshops/møter III: 3. mai: Internasjonalt kontor ved KU SIS møter hovedstadsuniversiteter i Lausanne Kristine i Australia Telefonmøter med UiA, UiB og NTNU 1.Ved hvilke nivå foregår avtaleinngåelser med utenlandske partnere? 2.Innreisende studenter: - På hvilke nivå gjøres arbeidsprosessene rundt opptak av innreisende studenter? - Hvilke erfaringer har dere med elektroniske løsninger rundt nominasjonsweb og søknadsweb for innreisende? - Hvordan har dere løst emnetilbudet for innreisende? Hvordan tenker KU rundt engelske emner? 3.Utreisende studenter: - På hvilke nivå gjøres arbeidsprosessene rundt opptak av utreisende studenter? - Hvordan har studieprogrammene tilrettelagt for utenlandsopphold? 4.Hvordan er feltet internasjonalisering forankret i strategiske planer etc. ved KU?

”Quick-wins” UtfordringLøsning Utreisende: Godkjenning tar tidEgen IHR-gruppe: Notat på høring Opplysningsskjema for utreisende (beredskap) på papir Nettskjema er under utarbeidelse Informasjon til innreisende studenterRekrutteringsgruppe nedsatt

Mål 1. juni: Redesign ferdig Forenkle arbeidsprosessene knyttet til studentutveksling Unngå dobbel- og trippelarbeid Redusere ressursbruken Øke medarbeidertilfredshet Økt studenttilfredshet Finne gode prinsipper for å motivere til kontinuerlig forbedring