Metodologisk nasjonalisme Culcom 4. mai 2009 Mette Andersson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Christiane &Bianca 2013.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
Forutsetninger og motivasjon
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Kulturgeografi Sgo1001 Øivind Hetland Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Universitetet i Oslo September 2004.
Kulturgeografi Sgo1001 Øivind Hetland Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Universitetet i Oslo September 2005.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Fagbevegelsens variable geometri i Europa Har det skjedd en tilnærming mellom de nasjonale fagbevegelsenes ideologier og identiteter? Gjennomgående de.
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Perspektiver i sosiologien
Oversiktsforelesning-2003
Nyere sosiologisk teori
Kultur og barnevern Av Merete Saus.
13 En verden uten grenser.
Dette er innledningsfoil. Velg Vis, Maler og Tittelmal fra menylinjen og du kan datere og skrive inn bunntekst for hele serien, og endre teksten her. Norwegian.
Ungdomspolitiske møter skal Legge til rette for debatt rundt temaer og prioriteringer som er angitt av: EUs strukturerte dialog med ungdom EUs politiske.
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.

Har det blitt mer eller mindre likhet? LIKHETSNORMER UNDER PRESS Knud Knudsen (HiS)
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
SGO ETNISK SEGREGASJON. ETNISITET: BRUKSMÅTER Objektiv egenskap ved grupper (“ethnic identity”): nasjonalitet/nasjonalitetsbakgrunn, kultur,
Politisk geografi Kristian Stokke
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Metodologisk nasjonalisme – hva er alternativet? Hans Erik Næss Culcom, 4. mai, 2009.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Tidlig psykologisk antropologi:
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Stortingets arkiv torsdag 23. september kl. 10 Oppmøte senest 9.45, inngang Løvebakken Påmelding til innen 20.
Berit Bratholm: Forelesning
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Bourdieus kapitalbegrep
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
SAMPOL M3 V00 6. Interesseorganisasjoner og korporatisme
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Foreldremøte St. Olav vgs 2017
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Politisk geografi Kristian Stokke
Bærekraft og global bevissthet
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Foreldremøte St. Olav vgs 2018
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Tema Fjordkonferansen 2017, juni «Det regionale i det internasjonale»
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Metodologisk nasjonalisme Culcom 4. mai 2009 Mette Andersson

Tema:  Debatten om metodologisk nasjonalisme  IMER-feltet: Norge og internasjonalt  Transnasjonalisme, kosmopolittisme  Social Imaginaries og transnasjonalisering - eksempler

Debatten internasjonalt  Eksplisitt kritikk av sosiologisk modernitetsteori fra 1970-årene, 1990-årene gjennomslag  Glick-Schiller og Wimmer 2003: 1) Ignorering av nasjonalisme; 2) Naturalisering; 3) Territoriell begrensning  Ulrick Beck & Chernillo – enighet om behovet for å overkomme MN – ulike løsninger. Beck: metodologisk kosmopolittisme; verden har endret seg – ST må endre seg. Chernillo: skille mellom logisk kritikk av ST’s begrep og utvikling, og en substansiell og historisk forståelse av nasjonalstatens utvikling.

MN-debatten i Sosiologisk tidsskrift vol  Næss: følger Beck, analyse av utvalgte pensumartikler. For transnasjonal sosiologi. Hjelde: mot eurosentrisk sosiologi  Widerbergs kritikk – mer fokus på makt, forhold sosiologi - statsmakt  Korsnes: Stråmannsargumentasjon; tilløp til kritikk lenge, historisk ”ukorrekt” framstilling av kampen om definisjonen av nasjonen. Eliter.

IMER-feltet  Tidlig forskning sosiologi og antropologi: etnisitet & kultur (antropologi), klasse & sosial ulikhet (sosiologi). Jf debatt om klasse/”rase” UK  ”Rase”, rasisme og rasialisering lite fokusert i Norge. I USA: sosiologenes domene.  Rammer for forskningen: ER – Norge, IM – transnasjonalt (remittances, religion, diaspora)  ”The cunning of Imperialist reason” og debatten etter (T, C & S 1999 & 2000)

Begrep & nivå  Etnisitet  Sosial klasse – indikatorer. Boldenhawer.  Nasjonalisme – forstått normativt i Norge  Rasisme – i liten grad teoretisert makro  Nasjon – inkludering & ekskludering..  Nivå av det sosiale: individ, meso/kontekst, makro

Transnasjonalisme- perspektivet  ”Nations unbound”; Basch, Glick Schiller & Szanton Blanc 1994  ”Transnationalism from below”; Smith & Guarnizo 1998  Social Movement Studies  Begrep/definisjoner: ”transnational social field” (G-S), ”transnational social space” (F), ”transnational circuits” etc. Individual vs social unit, frequency vs everyday embeddedness  + & -: TN utgangspunkt, implisitt fokus på etnisitet/nasjonalitet som solidaritets- og identifikasjonsfokus. Maktperspektiv mangler ofte (G S 2006)

Kosmopolitisme  Beck: Cosmopolitanization: globalisering innenfra; internalisert – bringer subjektet tilbake. Jf. Glocalization (Robertson)  Fra nasjonal ontologi til metodologisk kosmopolitisme – kultur, økonomi, politikk etc  Metodologi/forskningsrammer: lokalt fokus, nasjonalt fokus (transnasjonale former for ekteskap og familie), globalt fokus  Gilroy: ”The Black Atlantic” – rasialisering, fellesskap og ”everyday” politisk opposisjon

Eksempler egen forskning  Sport: ikke-hvite profesjonelle utlendinger og norske ikke-hvite utøvere. Ertzgaard/Russel  Religion: Jehovas vitner Grønland  Web-forum og ”critical events”: ”Opptøyer” Frankrike, 11. september, Obama, hijab  The social imaginary of first generation Europeans