Kunnsign 2008 - TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Fra ord til liv Mars 2011.
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
12 Jeg er gründer.
Vår tids paradoks Klikk for neste side .
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Elementer i en forretningsplan
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Forretningsideer & Markedsanalyser
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forretningsplanen – En Oversikt
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Forretningskonsept og forretningsplaner
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SWOT-analyse.
Forretningsplan.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2007! Tor Borgar Hansen.
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
2005 Øving 5 – Økonomi og risiko 1. time: Arbeid med budsjetter i grupper Plenumsdiskusjon 2. time: Plenumsdiskusjon om risiko Plan for siste to øvinger.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
”Innovasjonsmodell Rogaland”
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning /
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Hvordan skrive en god forretningsplan 11. Januar 2005
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Presentasjon av forretningsplan
Oppsummering av Kunnsign Forretningsplanen
Kurs i entreprenørskap
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Kundeforholdet Etablering av oppdrag
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Kurs i entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye virksomhet - Ville du bygget et hus uten tegninger? Viktig for å skaffe kapital og søke om stipender Praktisk for kommunikasjon, for eksempel ved rekruttering av nye medarbeidere, nå nye kunder

Kunnsign TBH Hva skal en forretningsplan inneholde? o Sammendrag o Forretningsideen o Produktet/tjenesten o Organisering og ansvar o Markedsplanen o Gjennomføringsplanen o Lønnsomhetsvurdering og finansiering o Risikoer

Kunnsign TBH Sammendraget o Ta med deg det viktigste fra din FP, for eksempel o Ideen deres o Produktet deres o Kundenytten til deres produkt o Kundene deres o Litt om kapitalbehov og lønnsomhet o Maks en side, spesielt dersom du skal bruke FP overfor ”eksterne” o Skrives helt til slutt

Kunnsign TBH Forretningsideen o Beskriv ideen din o Hva er unikt med ideen din? o Hvilket kundebehov (=smerte) dekker din ide? o Lag heispresentasjonen/pitchintro!

Kunnsign TBH Produktet o Beskriv produktet ditt, d.v.s.: o Hva skal du levere? Timer, workshop, utredning, foredrag, coaching? o Gi produktet ditt et navn! o Hva slags egenskaper (+/-) skal produktet ditt ha? o Hva skal det koste/hva slags prismodell? o Pris per time, pris per enhet, royalty, no cure no pay, suksesshonorar, eierandeler, gjenkjøpsrabatter, abonnement, flate priser, prisdifferensiering

Kunnsign TBH Organisering og ansvar o Hvem er du/dere og hva kan du/dere? (Legg ved en kort CV på nøkkelpersonen(e)) o Beskriv hva dere kan og hva dere er gode på o Hvis dere er flere; hva skal den enkelte ha ansvaret for? o Eksterne finansiører er meget opptatt av ledergruppen, du/dere må skape tillitt hos dem til at dere faktisk klarer å gjennomføre FPen din/deres

Kunnsign TBH Markedsplanen o Hvem vil være kunder til deres produkt (type kunde)? o Hvem er deres drømmekunde (navngi en konkret kunde)? o Hva er størrelsen på markedet deres? (NB! I NOK) o Hvor stor andel av dette vil dere prøve å ta? o Hvordan skal dere selge til disse kundene, d.v.s. hvilke salgstiltak planlegger dere?

Kunnsign TBH Gjennomførings- planen o Hvordan, hvor og når skal dere lage produktet deres? o Alene eller i samarbeid med andre? (Avtaler?) o Hva slags selskapsform? o Hvordan, hvor og når skal dere selge produktet deres? o Sett opp en milepælsplan!

Kunnsign TBH Lønnsomhets- vurdering og finansiering o Sannhetens time: Er det liv laga for firmaet/produktet? o Dere må finne ut av hvor mye det vil koste å: o lage o administrere og det å o selge produktene deres o Husk skatter, moms og ikke minst at dere skal leve!!! o Så må dere finne ut av hvor mye dere kan tjene på dem – ref. markedsanalysen! o Da bør det helst komme ut et positivt tall, i alle fall etter noen år. Hvor lenge, må dere bestemme selv. Har dere råd til det? En rik ektefelle/partner eller familie er ofte en gründers beste håp!

Kunnsign TBH Lønnsomhets- vurdering og finansiering o Alle disse forholdene skal komme til uttrykk i: o Resultatbudsjett tre kalenderår frem i tid ( ) o Likviditetsbudsjett ett kalenderår frem i tid (2009) o For det første året skal budsjettene detaljeres minimum på kvartalsnivå (månedsnivå er enda bedre, spesielt for likviditetsbudsjettet), for de to neste er det tilstrekkelig med årlige budsjetter o Budsjettert balanse (dersom dere skal investere i dyrt utstyr) o Hvis dere trenger penger utenfra; sett opp hvor stort kapitalbehovet er

Kunnsign TBH Risiko o Hva er de største hindrene for at dere skal få suksess? o Kartlegges gjennom en såkalt SWOT-analyse o Strengths (deres styrker/fordeler) – for eksempel unik kompetanse(mix) o Weaknesses (deres svakheter) – for eksempel ikke ferdig utviklet produkt, manglende salgskompetanse o Opportunities (muligheter i markedet) – for eksempel udekket kundebehov o Threats (trusler i markedet) – for eksempel konkurrenter, husk at det viktigste er hva deres kunder kan oppfatte som konkurrenter o Avdekkes det risiki (ting dere er svake på eller trusler i markedet), så må dere aktivt ta tak i disse og planlegge hvordan disse kan minimeres!