Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppsummering av Kunnsign Forretningsplanen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppsummering av Kunnsign Forretningsplanen"— Utskrift av presentasjonen:

2 Oppsummering av Kunnsign Forretningsplanen

3 Innholdet i en FP Sammendrag – det viktigste fra hele planen
Forretningsideen –din ide og hva som er unikt med den Produktet – hva skal du levere? Gi navn! Sett pris! Organisering og ansvar – hvem er du/dere og hva kan du/dere? Markedsplanen – hvilke kunder og markeder vil dere kapre? Gjennomføringsplanen – hvordan fikse det? Lønnsomhetsvurdering og finansiering – kan dere leve av dette? Risikoer – finnes det konkurrende produkter?

4 Sammendraget Ta med deg det viktigste fra din FP, altså:
Ideen deres Produktet deres Kundenytten til deres produkt Kundene deres Høydepunkter fra lønnsomhet og økonomi Maks en side, spesielt dersom du skal bruke FP overfor ”eksterne” Skrives helt til slutt

5 Forretningsideen Beskriv ideen din Hva er unikt med ideen din?
Hvilket kundebehov (=smerte) dekker din ide? Lag heispresentasjonen/pitchintro!

6 Produktet Beskriv produktet ditt, d.v.s.:
Gi produktet ditt et navn! Hva skal du levere? Timer, workshop, utredning, foredrag, coaching? Hva slags egenskaper (+/-) skal produktet ditt ha? Hva skal det koste/hva slags prismodell? Pris per time, pris per enhet, royalty, no cure no pay, suksesshonorar, eierandeler, gjenkjøpsrabatter, abonnement, flate priser, prisdifferensiering

7 Organisering og ansvar
Hvem er du/dere og hva kan du/dere? (legg ved en kort CV på nøkkelpersonen(e)) Hvis dere er flere; hva skal den enkelte ha ansvaret for? Eksterne finansiører er meget opptatt av ledergruppen, dere må skape tillitt hos dem til at dere faktisk klarer å gjennomføre FPen deres

8 Kunnskapsprofil - eksempel
Av denne tabellen ser vi at de største manglene gjelder bedriftsetablering og produksjon. Her må det hentes inn ekstern kompetanse.

9 Markedsplanen Hvem vil være kunder til deres produkt (bransjenivå)?
Hvem er deres drømmekunde (navngi en konkret kunde)? Hva er størrelsen på markedet deres? (NB! I NOK) Hvor stor andel av dette vil dere prøve å ta? VIKTIGST! Hvordan skal dere selge til disse kundene, d.v.s. hvilke salgstiltak planlegger dere?

10 Gjennomførings-planen
Hvordan, hvor og når skal dere lage produktet deres? Alene eller i samarbeid med andre? (Avtaler?) Hva slags selskapsform? Hvordan, hvor og når skal dere selge produktet deres? Sett opp en milepælsplan!

11 Gjennomføringsplan 4. kvartal 2004 1. kvartal 2005 2. kvartal 2005
4. kvartal 2004 1. kvartal 2005 2. kvartal 2005 3. kvartal 2005 4. kvartal 2005 Oppstart og utvikling Utvikle nettsider Etablere kunstnerstall Første utleieoppdrag MP Ha opparbeidet etablerte leiekunder Videreutvikle/utvide kunstnerstall Markedsføring Lansere nettsiden Profilering av nettsiden Bygge opp bedriftskunderelasjoner Bygge opp privatkunderelasjoner Utvide/ta vare på kundegrunnlaget Organisasjon og ledelse Danne organisasjonsstrukturen Tilknytte oss kunstfaglig person Starte firmaet Gå over til as MP = Milepæl

12 Gjennomføringsplan

13 Lønnsomhets- vurdering og finansiering
Sannhetens time: Er det liv laga for firmaet ditt/produktet deres? Dere må finne ut av hvor mye det vil koste å: lage administrere og det å selge produktene deres Husk skatter, moms og ikke minst at dere skal leve!!! Forenkling: Beregn 40% skatt av overskuddet for enkeltpersonforetak Så må dere finne ut hvilke inntekter dere kan få på produktene – her kommer tallene fra markedsanalysen/planen inn Differansen mellom kostnader og inntekter bør helst være et positivt tall, i alle fall etter noen år. Hvor lenge dere kan leve med underskudd må dere bestemme selv. Har dere råd til det?

14 Resultatbudsjett - EPF
Inntekter 1. kvartal 2007 2. kvartal 2007 3. kvartal 2007 4. kvartal 2007 SUM Stipend Innovasjon Norge Lån, Nettverkskreditt 20 000  20 000 Kunde A 50 000 60 000 Kunde B Kunde C 40 000 Kommune B Bedrift B1 30 000 Bedrift B2 20000 70000 220000 Kostnader Oppstartskostnader Kontormateriell etc. 1 000 2 000 3 000 7 000 Reisekostnader 4 000 6 000 18 000 Telefonutgifter, Internett.. 8 000 Regnskapsfører Skatt/moms 10 000 Overnatting Utvikling av Internettside 500 21000 Brosjyrer 10000 Uttak til eier     99000 70500 73500 SUM INNTEKTER  70 000   SUM UTGIFTER   99 000  70 500  73 500 RESULTAT      - 500   38 000

15 Resultatbudsjett - AS Resultatbudsjett N.N. AS 2005 1.kvartal
Sum omsetning/inntekter 477000 418500 Brutto fortjeneste Driftskostnader (pr. år): Lønn – ansatte 80820 242460 Arbeidgiversavgift* 21150 Feriepenger 91800 Honorar innleide ressurser 80000 240000 200000 Husleie 20000 60000 Elektrisitet/varme 3000 9000 Porto/telefon 18000 12000 Registrering i foretaksregisteret 6000 Diverse oppstartsutgifter (advokat etc) 10000 Kontor/kopi/pc-leasing 25000 75000 55000 Markedsføring/reklame 2500 Regnskapsføring, revisjon 4000 Forsikringer Kurs for ansatte Sum driftskostnader: 283470 781410 523610 649610 Driftsresultat 193530 474090 396640 Resultat før skatt (= Res. for pers. selskap) Skatt - 28% av eventuelt overskudd Kvartalsresultat (for aksjeselskap)

16 Resultatbudsjett - AS Resultatbudsjett N.N AS 2005 2006 2007
Kroner % Sum omsetning/inntekter 100,00 % Direkte variable kostnader 0,00 % Brutto fortjeneste Driftskostnader (pr. år): Lønn – ansatte 25,30 % 969840 Arbeidgiversavgift* 4,00 % 136748 Feriepenger 91 800 2,90 % 98923 Honorar innleide ressurser 18,80 % 724000 Husleie 6,30 % 240000 Elektrisitet/varme 30 000 0,90 % 36000 Porto/telefon 66 000 2,10 % 66000 Registrering i foretaksregisteret 6 000 0,20 % Diverse oppstartsutgifter (advokat etc) 10 000 0,30 % Kontor/kopi/pc-leasing 7,20 % 280000 Markedsføring/reklame 11 500 0,40 % 15000 Regnskapsføring, revisjon 40 000 1,30 % 48000 Forsikringer Kurs for ansatte 50000 Sum driftskostnader: 71,30 % Driftsresultat 28,70 % Resultat før skatt (= Res. for pers. selskap) Skatt - 28% av eventuelt overskudd 8,00 % 357137 Årsresultat (for aksjeselskap) 20,60 % 918352

17 Resultatbudsjett - ØI

18 Likviditetsbudsjett - EPF
LIKVIDITETS-BUDSJETT (i kr) Jan. Feb. Mars April Mai Juni Juli Aug. Sept. Okt. Nov. Des. Innbetalinger på salg - 37 500 18000 Andre innbetalinger 15 000 Nye lån Sun innbetalinger Vareleverandører Markedsføring/ reklame 5 000 Regnskapsføring/ revisjon Lønn/skattetrekk Feriepenger Arbeidsgiveravgift Porto/telefon 2 000 Reiser 1 800 Forsikringer 4 500 Andre utbetalinger daglig drift Merverdiavgift Forskuddsskatt 10 560 21 296 12 002 26 457 Renter lån Avdrag lån Private uttak (kun i enkeltmannsforetak) 7 000 14 500 Sum utbetalinger 10 800 22 300 32 860 43 596 29 800 41 802 56 257 Likviditetsbeholdning ved månedens begynnelse 4 200 19 400 24 040 39 240 33 144 48 344 26 044 33 744 29 442 37 142 18 385 Likviditetsendring i måneden (sum innbetalinger – sum utbetalinger) 15 200 4 640 (6 096) (22 300) 7 700 (4 302) (18 757) (11 800) Likviditetsbeholdning ved månedens slutt 6 585

19 Likviditetsbudsjett - AS
Månedlig Jan. Feb. Mars April Mai Juni Juli Aug. Sept. Okt. Nov. Des. Innbetalinger på kursvirksomhet* 360000 180000 Andre innbetalinger** 58500 29250 Etableringsstipend fra Innovasjon Norge 10000 Sum innbetalinger 418500 209250 Registrering i foretaksregisteret 6000 Diverse oppstartsutgifter (advokat etc) Kontor/kopi/pc-leasing 25000 15000 Markedsføring/reklame 1500 1000 Regnskapsføring/revisjon 4000 Lønn til aksjeeiere 80820 Honorar til innleide ressurser 80000 40000 Feriepenger 10,2% 91800 Arbeidsgiveravgift 14,1% 21150 Porto/telefon 3000 Forsikringer Husleie 20000 Elektrisitet/varme Kurs for ansatte Sum utbetalinger 23500 253970 222820 243970 314620 150970 129820 263970 182820 Likviditetsbeholdning ved månedens beg. -13500 39000 203530 399210 573740 677620 526650 396830 551360 747040 921570 Likviditetsendring i måneden 52500 164530 195680 174530 103880 154530 26430 Likviditetsbeholdning ved månedens slutt 948000

20 Risiko Hva er de største hindrene for at dere skal få suksess
Kan avdekkes gjennom en såkalt SWOT-analyse Strengths (deres styrker/fordeler) – for eksempel unik kompetanse(mix) eller godt styre Weaknesses (deres svakheter) – for eksempel ikke ferdig utviklet produkt, manglende salgskompetanse Opportunities (muligheter i markedet) – for eksempel udekket kundebehov Threats (trusler i markedet) – for eksempel konkurrenter, husk at det viktigste er hva deres kunder kan oppfatte som konkurrenter eller konkurrerende løsninger (substitutt) Avdekkes det risiki (ting dere er svake på eller trusler i markedet), så må dere aktivt ta tak i disse!

21 SWOT – Systematikk Strengths Weaknesses Opportunities Threats
Hvilke fordeler har jeg? Hva er jeg god på? Hvilke relevante ressurser har jeg tilgang på? Hva ser andre på som mine fordeler? Weaknesses Hvilke svakheter har jeg? Hva kan jeg bli bedre på? Hva ser andre på som mine svakheter? Opportunities Hvor finnes de gode mulighetene? Interessante trender? Threats Hvilke hinder vil jeg komme til å støte på? Hvem er mine konkurrenter? Andre trusler? Hvordan kan jeg møte utfordringene?

22 Til slutt Forretningsplanen er egentlig en avtale mellom dere eller med dere selv. Denne vil ikke være korrekt særlig lenge, ting vil forandre seg underveis. Derfor må dere lytte til markedet og finne ut hva som funker og oppdatere forretningsplanen deres med den nye informasjonen!

23 Eksamen Eksamensoppgaven er en forretningsplan for din/deres ide som skal: skrives i Word etter malen i denne presentasjonen (med deres individuelle tilpasninger) og inneholde et resultatbudsjett i tabells form 3 år og et likviditetsbudsjett 1 år (ut 2008) frem i tid. For det første året skal budsjettene detaljeres minimum på kvartalsnivå (månedsnivå er enda bedre, spesielt for likviditetsbudsjettet), for de to neste er det tilstrekkelig med årlige budsjetter være på maks 20 sider + sammendrag + vedlegg (CV til nøkkelpersoner, eksisterende materiale, for eksempel allerede forfattede forretningsplaner og reklamemateriell) sendes elektronisk til: TRIPPELSJEKK AT DU SENDER RIKTIG VERSJON!!! INNEN 4. NOVEMBER 2007 KL. 23:59

24 Muntlig eksamen lørdag 24. november kl. 09:00
Tildeling av tid til muntlig eksamen i uke 47 Innsending av presentasjon til muntlig eksamen 23. november innen kl. 20:00 Dette er en muntlig fremføring av deres eksamensoppgave Dere skal forestille dere at dere presenterer forretningsplanen deres for en saksbehandler i Innovasjon Norge fordi dere har søkt om etablererstipend Dette er opptatte mennesker, så dere får 10 minutter på dere + 5 minutter til å besvare spørsmål

25 Linker til andre gode hjelpere
Bedin - portalen for bedrifter og etablerere: Etablerer ABC'n: Etablerer.no: Femina Gründer: Forskningsparken i Oslo - Innovasjon Norge - Etablerere og oppfinnere: Innovasjonstjenester.no: Servicekontoret for næringslivet – Etablering: SpørOss - om å starte og drive bedrift:

26 Lykke til med eksamensoppgaven og med firmaet deres!
Til slutt: Lykke til med eksamensoppgaven og med firmaet deres!


Laste ned ppt "Oppsummering av Kunnsign Forretningsplanen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google