SOMMERKURS I NORSK SPRÅK OG KULTUR GRUPPE B

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Veien mot arbeidslivet
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Jobbsøkerprosess Del 1 – Forberedelse og strategiplan, 6. oktober
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Skriftspråk og talemål
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Eksamenstips.
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlige presentasjoner
God kommunikasjon på nettet
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
d. Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Argumenterende tekster
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Vanlege nynorskfeil.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Munnleg og skriftleg.
Problemløsning.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Nynorskkurs - Substantiv.
Soria Moria Slott Et norsk folkeeventyr. Halvor.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
 Dialekt = talemålet innanfor eit avgrensa geografisk område  Høge fjell og djupe dalar skapte ulike dialektar  Betra kommunikasjon har skapt færre.
Norske dialekter – fire dialektområder:
Argumenterende tekster
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Talemål.
Dialektar og sosiolektar
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Talemål.
Talemål.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

SOMMERKURS I NORSK SPRÅK OG KULTUR GRUPPE B Tirsdag 22. juli

GOD STRUKTUR I EN FAGTEKST En fagtekst, også deres stiler på eksamen, består av tre deler: 1) INNLEDNING – SKAL VEKKE INTERESSE: Introduserer /aktualiserer emnet Presenterer problemstillingen (enten direkte spørsmål eller indirekte) Argumenterer for hvorfor problemstillingen er viktig Forklarer innholdet i teksten, og hva den er avgrenset til å ta opp

2) HOVEDDEL – SYSTEMATISK BELYSNING AV PROB. : Er selve presentasjonen og diskusjonen av emnet. Inndeles i avsnitt, etter tema/påstander, og må ha god struktur 3) AVSLUTNING – TREKKER TRÅDER: Gir en konklusjon/oppsummering (svar på problemstillingen) Man kan også vurdere svaret(-ene) Ikke ta opp nye tema/påstander her

SENTRALE PUNKTER I ARGUMENTASJON Presisjon Pass på at du presiserer det du mener. Definisjon Definer begrepene slik at du ikke blir misforstått. Relevans Argumentene må være relevante, ha noe med saken å gjøre. Holdbarhet Argumentene må være holdbare – verifiserbare. Er argumentene sanne, sannsynlige og/eller troverdige?

MUNTLIG ØVELSE A: Nordmenn er veldig opptatt av karriere. B: Aldershjemmene i Norge er fine og moderne. C: De eldre blir sett på som en belastning for samfunnet. D: Nordmenn er individualister. E: De eldre bor ofte langt unna familien sin. F: Familiebåndene i Norge har aldri vært tette. G: I Norge er det et tegn på forfall at man ikke har råd til å la de eldre bo på aldershjem. H: Det handler mest om tradisjon.

JOBBSØKNAD (Fra www.nav.no) A) Skriv en kort innledning Her skriver du hvor du har funnet den ledige jobben. B) Fortell hvorfor du har lyst på akkurat denne jobben Hvorfor bakgrunnen din har stor verdi og betydning for arbeidsgiver. Hvordan kvalifikasjonene og erfaringen din oppfyller kravene arbeidsgiver stiller. Hva du har utrettet så langt, og hvilken relevans dette har for jobben. Hvilke spesielle erfaringer og egenskaper du har. C) Skriv en kort avslutning  Husk å opplyse om at du kan gi mer informasjon på telefon eller på et intervju.

TIPS TIL SØKNADSSKRIVING I jobbsøknaden skal du fortelle arbeidsgiver om deg selv og hvorfor du er rett person for jobben. Søknaden skal være kort og poengtert Legg mest vekt på hvorfor du søker jobben, hvorfor du bør ansettes og hva du kan tilføre virksomheten. Få frem dine sterke sider. Skriv en ny søknad til hver jobb du søker. Du kan godt bruke de samme formuleringene, men søknaden må tilpasses  hver nye stilling du søker på.

Søknaden må være ryddig i form og innhold og bør maksimalt være på en side. Skriv enkelt og naturlig og unngå selvfølgeligheter og for mye detaljert informasjon. Fokuser på hva du kan og ikke hva du mangler av kvalifikasjoner. Les nøye korrektur. Skrivefeil gir et dårlig inntrykk. OBS: Søknaden du skriver må være et direkte svar på utlysningsteksten, les denne nøye.

NORSKE TALEMÅL http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7975787 http://ndla.no/nb/node/70339?fag=27&meny=1265

DIALEKT, GEOLEKT, SOSIOLEKT OG (MULTI)ETNOLEKT DIALEKT: En talemålsvariant av et språk. Dialekter kan deles inn i ulike typer: GEOLEKT: En geografisk avgrenset språkvariant SOSIOLEKT: En sosialt avgrenset talemålsvariant ETNOLEKT: En etniskbasert avgrenset talemålsvariant MULTIETNOLEKT: Felles språkvariant for personer med ulik etnisk bakgrunn (I Norge ofte kalt kebabnorsk).

KEBABNORSK http://www.youtube.com/watch?v=mH0aB-c1uPI

HVORDAN BESKRIVE ULIKE DIALEKTER? Dialekter av ett og samme språk kan skille seg på mange forskjellige måter: Fonologisk (lydverk og trykk) Morfologisk (bøyingsendelser) Vokabular (ordforråd) Syntaktisk (setningsoppbygning ) Supra-segmentale trekk (tonem og tonefall) Kjenner dere til noen norske dialekttrekk?

Noen sentrale målmerker: Målmerker er språklige trekk som hjelper oss å plassere en dialekt geografisk eller sosialt. Eksempel – nektingsadverbet ikke. Noen sentrale målmerker: Infinitivsending, personlig pronomen, nektingsadverbet ikke, tjukk l, skarre-r, palatalisering, uttale av konsonantene p t k (til b d g), retroflekser (r + t, d, n, s) OBS: Husk at ikke alle på samme plass snakker likt.

PERSONLIGE PRONOMEN – 1. PERSON ENTALL

PERSONLIGE PRONOMEN – 1. PERSON FLERTALL

INFINITIVSENDELSER http://ndla.no/nb/node/70081?fag=27&meny=1265

TJUKK L

PALATALISERING

R-UTTALE

NEKTINGSADVERBET IKKE

DIALEKTPRØVER – NORDAVINDEN OG SOLA Databasen Nordavinden og sola består av opptak og transkripsjoner av historien lest på ulike norske dialekter. Vi lytter på fem opptak: 16 Fyllingsdalen – Bergen 22 Hundvåg – Stavanger 33 Nordstrand – Oslo 50 Tromsø – Tromsø 51 Trondheim – Trondheim

LEKSE TIL TORSDAG Løs lukeoppgaven på det utleverte arket. Les om nynorsk på det utleverte arket, og løs oppgave 1. Les «Prinsessa» av Burundi (side 91 – 96). Oversett de tre første avsnittene til bokmål (fram til «dei åt seg til døde»)

Ca. 15 % av elevane i den norske grunnskulen brukar nynorsk FAKTA OM NYNORSK Ca. 15 % av elevane i den norske grunnskulen brukar nynorsk Talet på elevar som brukar nynorsk i grunnskulen var høgast i 1944: 33, 1% Frå 1970: krav om 25 % nynorsk i NRK Dag og tid er ei vekesavis på nynorsk. Døme på ressursar frå Nynorsksenteret (Høgskulen i Volda): http://www.nynorsksenteret.no/grammatikk/index.html http://www.nynorsksenteret.no/teikneseriar/123nynorsk.html

OPPGAVER OM NYNORSK Gå sammen i grupper på to - tre, gå gjennom leksen: A) Kontroller svarene på oppgave 1. B) Les oversettelsene deres høyt for hverandre, og sammenlign hvordan dere har formulert dere på bokmål. C) Hvilke forskjeller finner dere mellom bokmål og nynorsk?

KORT INNFØRING I GRAMMATIKK Pronomen og possessiv eg meg min/mi/mitt/mine du deg din/di/ditt/dine han han hans ho ho/henne hennar vi/me oss vår/vårt/våre de dykk dykkar dei dei deira

Substantiv (obligatorisk med tre kjønn) ein gut guten gutar gutane ei jente jenta jenter jentene eit eple eplet eple epla eit hus huset hus husa

Verb å kaste/a kastar kasta har kasta å tenkje/a tenkjer tenkte har tenkt å bu bur budde har budd å leige/a leiger leigde har leigd Mange sterke verb ser annleis ut enn i bokmål: å gå går gjekk har gått å kome kjem kom har kome å sjå ser såg har sett

Adjektiv - leg: vanskeleg, særleg, farleg Komparasjon: sint sintare sintast snill snillare snillast bortkasta meir bortkasta mest bortkasta

Spørjeord Kva – hva Kvar/kor – hvor (OBS! Hvor stor? = Kor stor?) Kven – hvem Kvifor – hvorfor Korleis – hvordan Kva for ein/ei/eit/nokre – hvilken/hvilket/hvilke

Vokabular ikkje (bokmål: ikke) sjølvsagt (bokmål: selvfølgelig) Nynorsk har fleire diftongar enn i bokmål. Låneord vert oftast erstatta av gamle ord. ei røynd (bokmål: en virkelighet), ei røynsle (bokmål: en/ei erfaring) ei fråsegn (bokmål: en uttalelse), eit løyve (bokmål: en tillatelse)

SVAR PÅ OPPGAVE 1 Ho har løyve til å leige/a deira hus/huset deira. Eg kjøpte ikkje nokre bøker. Kor gam(m)al er du? Kvar/kor bur du? Kvar/kor er boka? Ho ligg på senga. Ho er gift, men i røynda tenkjer ho på min bror.

Vegane på Vestlandet blir/vert berre meir og meir farlege. Kva for nokre gutar tenkjer ho på? Når kjem de? Kan eg gjere/a noko for dykk? Vi/me er dei lykkelegaste i heile verda.

SAMMENSATTE ORD Les artikkelen ”Tunfisk biter i vann” (side 89 – 90) i grupper på to til tre studenter. DISKUTER: I hvilken grad er det problematisk at folk flest har mange skrivefeil? Kan den nye tendensen til feil særskriving være et tegn på språklig forfall? Er det viktig for et land at alle kan utrykke seg korrekt og velformulert?

http://tv.nrk.no/serie/dialektriket/DVFJ65001112/sesong-1/episode-1#t=7m25s http://tv.nrk.no/serie/dialektriket/DVFJ65001212/sesong-1/episode-2#t=5m10s

Østnorsk, trøndersk, nordnorsk eller vestnorsk? Quiz om norske dialekter - Gå sammen i grupper på 3-4 personer og gjett hvor personene kommer fra.

Klipp1: http://www.youtube.com/watch?v=Pd97A1smUj4 FOTBALLGUTTA Klipp1: http://www.youtube.com/watch?v=Pd97A1smUj4 Person 1: (fotballtrener) Person 2: (fotballtrener)

Person 2: (programleder) KRANGLEFANTEN Klipp 2 : http://www.youtube.com/watch?v=5nPlkRfX0p4 Person 1: (intervjuer) Person 2: (programleder)

Klipp 3: http://www.youtube.com/watch?v=o06670a8wn8 HOPPTRENEREN Klipp 3: http://www.youtube.com/watch?v=o06670a8wn8 Person 1: (intervjuer) Person 2: (intervjuobjekt)

Klipp 4: http://www.youtube.com/watch?v=kf_X9EQ874A DEN ROYALE Klipp 4: http://www.youtube.com/watch?v=kf_X9EQ874A Person 1: (intervjuobjekt/taler)

SAMMENDRAG Klipp 1: Person 1 - ett poeng Person 2 - ett poeng Klipp 2: Person 2 – ett poeng + ETT bonuspoeng for by Klipp 3 Person 2 – ett poeng Klipp 4 Person 1 – ett poeng + ETT bonuspoeng for by/landsdel

FASIT Klipp 1: Person 1 - trøndersk Person 2 - østnorsk Klipp 2: Person 2 – vestnorsk + bergensk! Klipp 3 Person 1 – nordnorsk Person 2 – nordnorsk Klipp 4 Person 1 – vestnorsk+ kristiansand (sørlandsk) = MAX 9 poeng