”Folket har rett til å vite”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Medisinske kvalitets- og forskningsregistre
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Krav til samtykke og informasjon.
- handlinger og holdninger
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
Visjoner, mål og satsninger i e-helse
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Taushetsplikt for frivillige
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Nasjonale kvalitetsregistre
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Avdeling for sosionomutdanning
Informasjonssikkerhet
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Cast Helseregistre og forskning - Samarbeid om kvalitetsregistre og sentrale registre Nasjonal samarbeidsgruppe for forskning i spesialisthelsetjenesten.
Ledetråder til bedre og mindre ”brysom” informasjonssikkerhet dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Svekkes personvernet i skolen?
Legemiddelhåndtering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Bokollektivet Målgruppe:
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
1 Norsk Helsearkiv Hva, og hvorfor? Herbjørn Andresen prosjektrevisor, Norsk helsearkiv 27. oktober 2011.
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern – hva er det.
1 Litt om SYSVAK Synne Sandbu, overlege Avd. for vaksinasjon og immunitet Divisjon for smittevern Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Sosialtjenesteloven kap. 4A
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Praktiske kjøreregler for oppslag i journal – og ivaretakelse av personvernet NB: Se også forklaringer i notatfeltet i denne fil.
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Livsstilsending - uke 5 -
1 Brudd på taushetsplikten? Du arbeider på et legekontor. I matpausen din benytter sykepleieren på skiftestua anledningen til å rydde ut brukt medisinsk.
Forberedende samtaler
Velferdsteknologi.
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
AUTORISASJON.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Enkel brukerveiledning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Enkel brukerveiledning
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

”Folket har rett til å vite” En uhøytidelig (og litt svulstig) presentasjon om det å se sin rolle i den store sammenhengen Helge Grimnes Personvernrådgiver Kompetansesenter for personvern og sikkerhet Stab pasientsikkerhet og kvalitet Oslo universitetssykehus HF Kompetansesenter for personvern og sikkerhet 1

Personvern ved et sykehus Illustrasjon gjengitt med tillatelse fra Datatilsynet.

Hvem har tilgang til opplysninger i journal? Helsepersonell, som ikke deltar i pasientens helsehjelp Naboer Helsepersonell Den enkelte person Familie Kolleger Administrativt personell Pårørende Opplæring Studenter §-Føring og innsyn Forskning Resepsjonspersonell Legemiddel-utprøving Samtykke Sentralbordbetjening NPE Forskriftsregulerte registre §-Utlevering Rettslig kjennelse Politi og domstol Fødselsregister Kreftregisteret §-Innsyn Reseptregisteret Illustrasjonen viser de mange aktørene som har interesse av opplysninger om den enkelte pasient. Oversikten er ikke fullstendig, men er ment å illustrere spenningsforholdet mellom pasientens oppfatning av hvem som leser opplysningene, og den store mengden av opplysninger som potensielt tilgjengeliggjøres for flere. Understreker betydningen av at sykehuset har kontroll med pasientopplysningene for å ivareta befolkningens tillit. Dødsårsaksregisteret, m.fl Kontrollkommisjon Presse NAV Tilsynsmyndigheter NPR Kriminelle Riksrevisjon Offentligheten Riksarkiv Forsikringsselskap

(VG Nett) ”Dokumenter med fullt navn, personnummer og opplysninger om HIV-smitte og hepatitt ligger åpent tilgjengelig for pasienter, ansatte og besøkende på Ullevål sykehus. ” Hva som ikke skal skje, og som sykehuset må ha kontroll med

Min jobb: mye pirk, skjemaer, instrukser og rutiner

Min motivasjon: Personvern = retten til å forvalte sannheten om seg selv = en forutsetning for befolkningens tillit til sykehuset = en forutsetning befolkningens tillit til myndighetene = en av forutsetningene for at demokratiet kan fungere: vernet om ”det private rom”

Pasient- journal Illustrasjon gjengitt med tillatelse fra Datatilsynet.

Illustrasjon gjengitt med tillatelse fra Datatilsynet.

Hva kan andre vite om meg? ”Kongen i Statsråd kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om etablering av av sentrale helseregistre og behandling av helseopplysninger i sentrale helseregistre …” Helseregisterloven § 8 Svar: Ganske mye....

”Anne” Født på lokalsykehuset ”et sted i Norge” Registrert i Folkeregisteret Registrert i Medisinsk fødselsregister Opplysninger om mor og hennes svangerskap Lenge, vekt og hodeomkrets Diagnose Kilde: Sykehuset Ansvarlig for MFR: FHI

”Anne” var et ”urolig” barn Diagnose: ADHD Registrert i Reseptregisteret Diagnose Reseptbelagte legemidler hun bruker Alle andre reseptbelagte legemidler hun bruker Registrert i ”Kvalitetsregister for ADHD” Kilde: Apotekene Tilsvarende informasjon sendes til NAV Ansvarlig for Reseptregisteret: FHI

Endelig voksen! Anne drar på sin første sydentur Turen går til Playa del Venerica Der møter hun Adolfo....

Men... Adolfo har ”passasjerer” Turen går til Infeksjonsmedisinsk poliklinikk >>Registrert i Meldesystemet for infeksjonssykdommer (MSIS) Reseptregisteret (igjen) Norsk pasientregister Kilde: Sykehuset FHI ansvarlig for MSIS og Reseptregisteret

Senere... Passer svært dårlig! (Adolfo tar ikke ansvar...) Ny tur til lokalsykehuset: Registrert i Abortregisteret Kilde: Sykehuset Ansvarlig for Abortregisteret: FHI

Uheldige ”Anne” Inngår i Nasjonalt Traumeregister Journalopplysninger utlevert til Statens havarikommisjon for transport Kilde: Sykehuset

Uheldige ”Anne” Registrert i IPLOS-registeret (obligatorisk for søkere av pleie- og omsorgstjenester i kommunene). Må svare på noen spørsmål: Spiser du servert mat på en kulturelt akseptabel måte? Har du kontroll over verbal og fysisk aggresjon? Vasker du, tørker du og steller du hele kroppen? Tar du på og av deg klær og fottøy i rekkefølge? Planlegger du og utfører du tømming av tarm, blære og intimhygiene ved menstruasjon? Tørker du deg nedentil og vasker du hender? Disse spørsmålene var noen av de som opprinnelig ble stilt. Spørsmålene er i ettertid modifisert av Helsedirektoratet etter kraftige reaksjoner fra flere representanter for handikappede.

Usunne ”Anne” Begynner å røyke Utvikler lungekreft Behandles ved kreftklinikken Registreres i …. …og Norsk pasientregister (NPR) Kilde: Sykehuset Ansvarlig: Kreftregisteret / Oslo universitetssykehus / Helsedir.

”Anne” – R.I.P Registreres i Dødsårsakregisteret Kilde: Sykehuset Ansvarlig for registeret: FHI

Informasjon gir muligheter Informasjon kan redde liv

”Schindlers liste” – Informasjon redder liv

Informasjon gir makt og kontroll Informasjon kan misbrukes

Ble hentet av politiet og sendt i konsentrasjonsleir (ikke Gestapo eller Wehrmacht)

Dette er historie, og samfunnet forandrer seg…

Individet utgjør en forskjell

Stanislav Petrov 26. september 1983: Spent situasjon mellom USA og Sovjetunionen Da de sovjetiske satellittbaserte varslesystemer like før midnatt feilaktig viste at USA hadde avfyrt et missilangrep mot Sovjetunionen, valgte Stanislav Petrov bevisst å anta at det var en falsk alarm og tok ikke til skrittet å starte det massive gjengjeldelsesangrep som ellers var sovjetisk prosedyre i en slik situasjon Han besluttet at selv om systemet aldri før var kommet med en slik feil, så var det usannsynlig at det kunne være et amerikansk angrep da systemet kun viste en enkelt missil. … og vi er her fortsatt…. Kilde/sitat: Wikipedia.

Den tilliten nyter ikke alle lands myndigheter Den norske befolkningen kjennetegnes bl.a. ved at den har stor tillit til myndighetene Den tilliten nyter ikke alle lands myndigheter

Du forvalter andres privatliv og integritet Du forvalter befolkningens tillit Dine holdninger og kompetanse er nøkkelen

Ikke undervurdér hva jobben din betyr for andre!