S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side 79 - 84.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Normer, verdier og holdninger
Bokanmeldelser..
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Kapittel 28 Norgeskartet
Åga IL’s Håndballjenter Slik vil vi ha det !
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Godt verktøy er halve jobben
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
RHS-Seminar Alexandra
Bokpresentasjon Bergen
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Impulsuka 2013 Kristiansand
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
U TEN UTLENDINGER STANSER N ORGE Side 73 – 77 i arbeidsboken.
B ER GENENE OM HJELP Side 39 – 43 i arbeidsboken.
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
S AMARBEIDER OM PAPIRLØSES HELSE Side S VAR PÅ SPØRSMÅLENE 1. Uten behandling dør vel halvparten av pasientene.” Hva betyr ”vel” i denne setningen?
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
100 lure ord å lære.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Ordklasser Inndelingen
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
S LÅR ALARM OM FATTIGE Side 27 – S VAR PÅ SPØRSMÅLENE MED UTGANGSPUNKT I TEKSTEN. 1. Hva er en slumstasjon? 2. Hvorfor slås det alarm om fattige.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Fattigdommen ingen ser
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Hva er viktig for elevers læring?
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud.
Bli med! Barn.
Den afrikanske Nora Side
Kun karakterer skal telle
Emilios jobb som assistent
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side

1. F ORTSETT SETNINGENE 1. Statsminister Jens Stoltenberg … 2. I mange år … 3. I basisfagene … 4. I norsk skole … 5. Disse undersøkelsene … 1. sa i årets nyttårstale at situasjonen var alvorlig, og at innsatsen må økes i norsk skole. 2. har Ringstabekk ungdomsskole vært kjent som reformskolen. 3. har vi/de større fokus på resultater. 4. svinger pendelen (og Aftenposten har snakket med mange skoleledere som underbygger dette). 5. må vi/de bruke som et verktøy for å finne ut hva den enkelte skole må jobbe med for å utvikle seg.

2. F ORKLAR DISSE ORDENE OG UTTRYKKENE 1. Pendelen i norsk skole er i ferd med å svinge: 2. satse på: 3. kartlegger: 4. kan ha mye for seg: 5. det slås fast: 1. Situasjonen i norsk skole holder på å endre seg. 2. gå for; investere i 3. lager oversikt over 4. kan være riktig og viktig 5. det konstateres; det bestemmes

3. B ØY SUBSTANTIVENE OG ADJEKTIVENE et trygt, samfunnsbevisst menneske det trygge, samfunnsbevisste mennesket trygge, samfunnsbevisste mennesker * en åpen skole den åpne skolen åpne skoler de åpne skolene * en tverrfaglig metode den tverrfaglige metoden tverrfaglige metoder de tverrfaglige metodene

3. B ØY SUBSTANTIVENE OG ADJEKTIVENE et faglig trykk det faglige trykket faglige trykk de faglige trykkene * en stor utfordring den store utfordringen store utfordringer de store utfordringene * et akseptabelt faglig nivå det akseptable nivået akseptable nivåer de akseptable nivåene * et nytt begrep det nye begrepet nye begreper de nye begrepene

S UBSTANTIV – VERB – ADJEKTIV / PARTISIPP krav kreve kravstor; krevende * variasjon variere variert; varierende * en utvikling utvikle utviklet; utviklende en motivasjon motivere motivert; motiverende * fokus fokusere fokusert; fokuserende *

5. N ORSKE ELEVER HAR SCORET DÅRLIG. I NNSATSEN MÅ ØKES. siden: Innsatsen må økes siden norske elever har scoret dårlig. Siden norske elever har scoret dårlig, må innsatsen økes. ettersom: Ettersom norske elever har scoret dårlig, må innsatsen økes. fordi: Fordi norske elever har scoret dårlig, må innsatsen økes. Innsatsen må økes fordi norske elever har scoret dårlig. derfor: Norske elever har scoret dårlig. Derfor må innsatsen økes. så: Norske elever har scoret dårlig, så innsatsen må økes.

5. S KOLEN HAR STØRRE FOKUS PÅ RESULTATER I BASISFAGENE. D EN ENKELTE ELEVS LÆRINGSUTBYTTE KARTLEGGES BEDRE. så: Skolen har større fokus på resultater i basisfagene, så den enkelte elev læringsutbytte kartlegges bedre. siden: Siden skolen har større fokus på resultater i basisfagene, kartlegges den enkelte elevs læringsutbytte bedre. Den enkelte elevs læringsutbytte kartlegges bedre siden skolen har større fokus på resultater i basisfagene. da: Da skolen har større fokus på resultater i basisfagene, kartlegges den enkelte elevs læringsutbytte bedre. Skolen har større fokus på resultater i basisfagene. Da kartlegges den enkelte elevs læringsutbytte bedre.

5. S KOLEN HAR STØRRE FOKUS PÅ RESULTATER I BASISFAGENE. D EN ENKELTE ELEVS LÆRINGSUTBYTTE KARTLEGGES BEDRE. fordi: Fordi skolen har større fokus på resultater i basisfagene, kartlegges den enkelte elevs læringsutbytte bedre. Den enkelte elevs læringsutbytte kartlegges bedre fordi skolen har større fokus på resultater i basisfagene. derfor: Skolen har større fokus på resultater i basisfagene. Derfor kartlegges den enkelte elevs læringsutbytte bedre.

6. S ETT INN ET ORD SOM PASSER Unge Høyre vil ha tilbake karakterene i barneskolen, slik som vi hadde for mange år siden. – De eneste tilbakemeldingene foreldrene får fra barneskolen er det de får vite i / på konferansetimene. Plutselig får barna/de karakterer på ungdomsskolen. Vi ønsker at foreldrene skal få en saklig tilbakemelding på hvor elevene ligger tidligere. Hvis det er én ting barn vil, så er det å lære.

6. S ETT INN ET ORD SOM PASSER Da jeg var/gikk på skolen ble vi målt mot hverandre med stjerner. Noen fikk en og noen fikk tre, og det var morsomt å se hvem som fikk hva. Vi ønsker at det skal settes karakterer slik at foreldrene vet hvordan barna ligger an sier Asheim. Den ferske lederen for Sosialistisk Ungdom, Mali Steiro Tronsmoen, er dypt/veldig / svært / sterkt uenig. – Mange er litt seine på barneskolen, blant annet med å kunne lese. Hvis vi har karakterer og disse får bare 2-ere, så virker det veldig demotiverende, sier Steiro Tronsmoen.