Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Oversikt over Likestillings- og diskrimineringsnemndas saker
Saker hos LDO – et utvalg
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Krav til samtykke og informasjon.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
NSF og tillitsvalgtes rolle
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Innlegg for BTV i Kongsberg 12. november
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Rekruttering av mangfold – hvordan unngå diskriminering?
Jeg er verneombud i HFK.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Besøksadresse: Mariboes gate 13 Postadresse: Postboks 8048 Dep, 0031 Oslo Telefon: SMS: Grønt nummer: Faks:
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Advokat Tonje Urdal Sand
Likestillings- og diskrimineringsombudet
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Religion på arbeidsplassen
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
Nettverk for ATG, 14. mai 2012 Anders Pedersen Tilsettinger i Bergensskolen Prosedyre og politikk.
KURS FOR HTV Råd og rettleiing i arbeidet med tilsetjingssaker Torill Marie Kufaas Karlsen Anne Siri Bentsen.
Forbud mot diskriminering: Ulike lover
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Ikke-diskriminering og likebehandling på arbeidslivets område Nasjonale lover: Arbeidsmiljøloven kap. 13: Vern mot diskriminering på grunn av politisk.
Diskriminerings lovgivningen
KFF-skolelederkonferanse 27. Oktober 2010 Rundskriv om inntak Hovedpunkter.
Likestillings- og diskrimineringsrett Helga Aune.
Kvalitetssikring i bibelskoler og fagskoler v/ Lars Eirik Sandvik.
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Homofile og lesbiske arbeidstakere
Innhold 1.RETTIGHETER OG BEGRUNNELSER 2.LOVER OG FORSKRIFTER 3.SØKNAD OM GODKJENNING/ENDRINGER 4.ARBEIDSMILJØ/HMS 5.ELEVENES SKOLEMILJØ 6.ANSETTELSE OG.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 HTV – Samling 25. februar 14 Endringer i Arbeidsmiljøloven Vikar (Innleie) Og Midlertidig/Deltids ansettelser.
Ansettelse i kristne friskoler. Ved seniorrådgiver i KFF Torgeir Flateby 1.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Styrets og ledelsens ansvar for elevenes utbytte av opplæringen.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Journalføring.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Tilsettinger i barnehage
Likelønn og kjønns- diskriminering
Pensjonistforbundet Møre og Romsdal Høstkonferansen 2015
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Trakassering i norsk arbeidsliv
Utskrift av presentasjonen:

Ansettelser

Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her, gjeld dei kompetansekrava som følgjer av § 10-1 i opplæringslova med tilhøyrande forskrift. (”skal ha relevant fagleg og pedagogisk kompetanse”) Dersom det ikkje er søkjarar som fyller kompetansekrava etter første og andre ledd, kan andre tilsetjast mellombels. Med mindre det er avtalt ein kortare tilsetjingsperiode, skal tilsetjinga vare til og med 31. juli. Ved tilsetjing av undervisningspersonale ved... skole som er godkjend på religiøst grunnlag, kan departementet også godkjenne tilleggskompetansekrav til dei som følgjer av § 10-1 i opplæringslova med tilhøyrande forskrift. Ved tilsetjing gjeld arbeidsmiljøloven §§ 13-3 og 13-4 og diskrimineringsloven §§ 4 og 7.

Lovverk Diskrimineringsloven § 4. Forbud mot diskriminering Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles, anses ikke som diskriminering etter loven her. Arbeidsmiljøloven § Unntak fra forbudet mot diskriminering (1) Forskjellsbehandling som har et saklig formål, ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles og som er nødvendig for utøvelse av arbeid eller yrke, anses ikke som diskriminering etter loven her.

Diskrimineringsloven § 7. Forbud mot å innhente opplysninger ved ansettelser Arbeidsgiver må ikke i utlysning etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi opplysninger om hvordan de stiller seg til religiøse eller kulturelle spørsmål. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente slike opplysninger på annen måte. Forbudet i første ledd gjelder ikke dersom innhenting av opplysninger om hvordan søkerne stiller seg til religiøse eller kulturelle spørsmål er begrunnet i stillingens karakter, eller det inngår i formålet for vedkommende virksomhet å fremme bestemte religiøse eller kulturelle syn og arbeidstakerens stilling vil være av betydning for gjennomføringen av formålet. Dersom slike opplysninger vil bli krevet, må dette angis i utlysningen av stillingen.

Arbeidsmiljøloven § Innhenting av opplysninger ved ansettelse (1) Arbeidsgiver må ikke i utlysing etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi opplysninger om seksuell orientering, hvordan de stiller seg til politiske spørsmål eller om de er medlemmer av arbeidstakerorganisasjoner. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente slike opplysninger på annen måte. Likestillingsloven § 4 tredje ledd gjelder tilsvarende. (2) Forbudet i første ledd gjelder ikke dersom innhenting av opplysninger om hvordan søkerne stiller seg til politiske spørsmål eller om de er medlemmer av arbeidstakerorganisasjon er begrunnet i stillingens karakter eller det inngår i formålet for vedkommende virksomhet å fremme bestemte politiske syn og arbeidstakerens stilling vil være av betydning for gjennomføringen av formålet. Tilsvarende gjelder for opplysninger om søkerens samlivsform. Dersom slike opplysninger vil bli krevet, må dette angis i utlysingen av stillingen.

Altså: I ansettelser: Lov å spørre hvordan søkerne stiller seg til religiøse eller kulturelle spørsmål dersom det er begrunnet i stillingens karakter, eller det inngår i formålet for vedkommende virksomhet å fremme bestemte religiøse eller kulturelle syn og arbeidstakerens stilling vil være av betydning for gjennomføringen av formålet. Tilsvarende gjelder for opplysninger om søkerens samlivsform (men det er seksuell legning det står at det ikke er tillatt å spørre om). Generelt: Det er lov med forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et saklig formål, som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles og som er nødvendig for utøvelse av arbeid eller yrke. (Legg merke til at det er OG.)

Saklig: Har stillingen religiøs funksjon? Nødvendig: Egnet tiltak? Finnes det mindre inngripende tiltak for å oppnå formålet? F.eks. nok med lojalitet? Uforholdsmessig inngripende: Diskrimineringsvern for søker pga religion rekker kortere enn andre.

Dersom stillinger lyses ut er det viktig at det som står om både skolen og stillingens innhold gir et korrekt bilde av hva en søker kan vente seg. Når det gjelder forholdet til skolens formål må styret drøfte hvilken formulering som skal brukes. Her er noen forslag: - For å bli ansatt kreves det lojalitet til skolens kristne verdier og mål. - Søkere må kunne gi sin tilslutning til skolens verdidokument. - Søkere må kunne identifisere seg med skolens kristne mål og verdigrunnlag. - Det kreves at den som ansettes bekjenner kristen tro. - Vi ønsker å knytte til oss medarbeidere som ønsker å fremme kristen tro og kristent liv. - De som ansettes må bekjenne seg til den evangelisk-lutherske lære. - De som ansettes må forplikte seg på skolens basis og formål og må i liv og lære innrette seg i samsvar med dette. - Den som ansettes må dele skolens visjon og bidra aktivt i realiseringen av denne.

Legg vekt på hva den som ansettes skal gjøre og formidle, ikke hva de tror på. Snakk med dem, spør hvordan de tenker at de kan bidra til skolens formål.

- Faglig. De skal i så stor grad som mulig ansette faglig kvalifiserte personer og gi dem mulighet til å holde seg oppdatert og utvikle seg. Det gjelder både i det å arbeide ved en kristen skole generelt, i faget sitt og i skjæringspunktet mellom disse. Styret kan f.eks. vedta retningslinjer for prioritering når det gjelder videre- og etterutdannelse, både for det pedagogiske personalet og for servicepersonalet. - Administrativt. Det skal være ryddige forhold rundt ansettelsen, og skolen skal være organisert og administrert på en ryddig og forutsigbar måte slik at de vet hvilke oppgaver de har og kan planlegge sitt arbeid. Dugnadspålegg og -forventninger må være avklart. HMS-arbeidet som skolen er forpliktet til å gjøre vil gi hjelp. - Personlig. Ansettelsesprosedyren skal gi trygghet for at de er ønsket, og det må være gode oppfølgingsrutiner med bl.a. medarbeidersamtaler. - Sosialt. Styret har ansvar for å legge til rette for et godt arbeidsmiljø. HMS-arbeidet gir hjelp. - Åndelig. Styret har ansvar for å legge til rette for et godt åndelig miljø. Forventninger til medvirkning (f.eks. morgensamlinger, andakter) må avklares ved ansettelse og det må legges til rette for medvirkning ut fra den enkeltes forutsetninger. Forholdet til/forventninger fra organisasjon/menighet/kirkesamfunn som står bak skolen må bli snakket om.