Inkludering av funksjonshemmede i utviklingssamarbeidet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Advertisements

Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Olje for Utvikling Petter Nore Arbeiderpartiets Internasjonale Seminar Gardermoen
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Kjell Erik Øie Statssekretær
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Tre påstander  Internasjonalt, i ILO og FN har Norge markert seg som en forkjemper for urfolks rettigheter.  I Norge er det en bred erfaring, både faglig.
Kompetansesentrenes tilbud til personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Prosjekt støttet av Helsedirektoratet, (med 60% prosjektleder),
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Human Factors i boring og brønn
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å hindre diskriminering Nødvendig for å sikre at personalpolitikken ikke gir noen fordeler - på.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven – paradigmeskifte for vår interessepolitiske retorikk og metode? SAFO konferansen januar 2009 Gunnar.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
14 Samarbeid over grenser
Fibromyalgi og trygd Hvilke utfordringer ser NAV ved denne diagnosen
Folkehelse og universell utforming
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Prosjekt tidlig innsats
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Studiefinansiering for funksjonshemmede - Et eksempel på lobbyarbeid.
Fritid med Bistand.
Ny strategiplan mot hiv
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Samhandlingsreformen
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Politisk påvirkning.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Kompetanse for mangfold
Rapport 2016 Tilbakemelding på fjorårets rapport, struktur/innhold, prosess og frister.
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Meg i dag – deg i morgen? Ronald Craig.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Om Rettighetsutvalget innstilling Bergen 27. oktober 2017
Bufdirs arbeid med CRPD
Utskrift av presentasjonen:

Inkludering av funksjonshemmede i utviklingssamarbeidet Evaluering av Norges støtte til funksjonshemmedes rettigheter i perioden 2000-2010

Presentasjonen Teamet Bakgrunn/målsetting Metode Hovedfunn Konklusjoner og anbefalinger Oppsummering

Forskningsteamet Nora Ingdal – teamleder Basil Kandyomunda (Uganda) Teamledere/ forskning Landkonsulenter Kvalitetssikring og ekspertrådgivere Rettighetsholderne: representanter fra funksjonshemmedes organisasjoner Nora Ingdal – teamleder Basil Kandyomunda (Uganda) Guro Fjellanger (tidl. minister, lobbyist) Frances Candiru (Uganda) Annika Nilsson – teamleder Dr Malek Qutteina (det palestinske området) Miriam Skjørten (special education expert) Ola Abu Ghaib (det palestinske området) Anne Hertzberg – Afghanistan desk study Jack Makoko (Malawi) Ann-Marit Sæbønes (tidl. Spesialrådgiver for FNs Rapportør på Funksjonshemming) Mussa Chiwaula (Malawi) Mari Brekke Mogen og Zozan Kaya (forskning, statistikk) Era Shreshta (Nepal) Birendra Raj Pokharel (Nepal)

Bakgrunn Stortingsmelding 8, Om handlingsplan for funksjonshemma 1998-2001, Deltaking og likestilling, 1998 Plan for arbeidet med mennesker med funksjonshemming i bistanden, Utenriksdep. 10.11.1999 Retningslinjer for inkludering av funksjonshemming i utviklingssamarbeidet, Norad, 2002 Included in development? Oppfølgingsstudie av retningslinjene, Hertzberg/Ingstad, 2003-4 FN konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne, 2007 Evaluering av Norges støtte til funksjonshemmedes rettigheter, Norad Evalueringsavdeling 2011

Studiens formål Dokumentere og vurdere resultatene av den norske støtten til å fremme funksjonshemmedes rettigheter i perioden fra 2000 til 2010. Vurdere hvordan Norads retningslinjer fra 2002 og begivenheter på den internasjonale scenen (spesielt Konvensjonen for funksjonshemmedes rettigheter og paradigme-skifte) har påvirket arbeidet. Foreslå en vei videre for å møte utfordringene for Norge mht. støtte og promotering av funksjonshemmedes rettigheter i bistanden.

Metode Gjennomgang av tidligere studier og evalueringer. Global kartlegging av alle norskstøttete prosjekter fra 2000-2010 (Norads statistikk-database besto av 607 prosjekter). Case studie tilnærming: fire land (Uganda, Malawi, Palestinske området, Nepal), deskstudie av Afghanistan. Semi-strukturerte intervjuer og fokusgrupper Validering med rettighetstakerne i Norge og case-landene, i tillegg til UD, Norad og de frivillige organisasjonene. Fokus: bruk av lokal sørkompetanse, kommunikasjon (lettlest versjon) og gjennomsiktighet.

Analysemodell - endringsteori Parallelle løp-tilnærming (twin-track approach): Tiltak direkte rettet mot målgruppa (targeted) Inkludering av funksjonshemming som et tverrgående tema (mainstreaming/inclusion). Rettighetsbasert tilnærming (FN): De som har retten (rightsholders) blir hjulpet til å kreve sin rettigheter, individuelt eller kollektivt. De som har plikt til å sørge for at rettighetene blir oppfylt (dutybearers) får bygget sin kapasitet, ressurser og muligheter til å ta ansvaret.

Funksjonshemmedes rettigheter blir oppfylt Endringsteori 5. Forskning 5. Forskning Funksjonshemmedes rettigheter blir oppfylt Individer (rightsholders) blir hjulpet til å forbedre sin situasjon og kreve sine rettigheter: 1. Tjenester (helse, rehab) 2. Kapasitetsbygging (empowerment) De som har plikt til å sørge for at rettighetene blir oppfylt (dutybearers) får bygget sin kapasitet, ressurser og muligheter til å ta ansvaret: 4. Påvirkning og støtte til myndigheter DPOer får kapasitet til å tale på vegne av funksjonshemmede, støtte lokalt og påvirke myndigheter nasjonalt gjennom: 3. Organisasjonsstøtte   5. Forskning

Hovedfunn

Total støtte til funksjonshemming for årene 2000-10 46% of the År 2000: 1% av totalbistanden År 2010: 0,5%

Fokus i prosjektene Fokus Direkte støtte Inkluderte 1.Tjenesteytende 54% 46% 2. Individuell støtte 13% 18% 3. Utvikling av DPOer 23% 0% 4. Myndigheter 8% 33% 5. Forskning 2% 3%

Hvem forvalter bistanden? Inkludert bistand er kanalisert via UD (50%) og/eller Ambassadene (19%). Direkte støtte til funksjonshemmede er kanalisert via Norad (61%), meste går til Atlas alliansen; og via UD – mest til ICRC via Norges Røde Kors. Ingen norske organisasjoner retter direkte støtte til funksjonshemmede (unntatt Plan Norge, Misjonsalliansen).

Få prosjekter inkluderte funksjonshemmede (mainstreaming) Verdensbanken har forsøkt å inkludere funksjonshemming i prosjekter og i organisasjonen. Utdanningsprogrammene i Nepal og Palestina prøvde å få barn med nedsatt funksjonsevne til å gå på skole. I Malawi ble nye sykehus bygget med ramper (KN). I Uganda prøvde de humanitære prosjektene å passe på at personer med nedsatt funksjonsevne fikk hjelp når det var krig og konflikt (NRC m.fl). Funksjonshemming en liten del av prosjektenes totalbudsjett (under 1%). 4 programmer utgjør 88% av midlene

Utdanning Barn med nedsatt funksjonsevne ikke vært inkludert systematisk (Nepal og Palestina). Fokus har vært på inkludering av jenter. UNICEF har ikke inkludert funksjonshemmede i evalueringsperioden, men store endringer har skjedd i 2011. 95% av barn med funksjons-hemming går ikke på skole.

Målrettet bistand (targeted) DPOer har blitt større og mer innflytelsesrike. Partnerland hadde vedtatt bedre lover og signert Konvensjonen. Tusener hjulpet av medisinske prosjekter. Funksjonshemmede forbedret sin egen livssituasjon via lokale rehabiliterings-prosjekter (CBR) støttet av NHF. Mest støtte til personer med fysiske funksjonsnedsettelser. Personer med utviklingshemming, mental helseproblemer og med nedsatt hørsel fikk minst hjelp.

DPOer (selvorganisering) Styrket kapasitet til DPOer (Uganda, Malawi, Nepal). Kapasiteten til å argumentere effektivt for inkludering fortsatt begrenset blant både norske og lokale DPOs, eks i sektor-program, budsjett-støtte, og MR. Egne DPOer for kvinner (ikke alltid støttet av Norge).

Humanitær støtte Funksjonshemmede er nevnt i Norges Humanitære Policy som eh målgruppe. Svakt dokumenterte resultatene av inkludering, ikke spesifikke data. Direkte støtte: Ofre for landminer, klaseammunisjon, håndvåpen har fått medisinsk behandling og hjelp til å finne jobber. Mange av som har overlevd landminer er aktive i organisasjoner. Deres stemmer blir hørt i internasjonale konferanser og i FN.

Likestilling Norges innsats for kvinners rettigheter ført til flere kvinner i DPOene, høyere bevissthet (Nepal, Uganda). Likevel er kvinner og jenter med funksjonsnedsettelser marginalisert innen DPOer og innenfor generelle likestillingstiltak (inkludert GBV som kan føre til funksjonshemming).

Forskning, statistikk, kunnskap Norge støttet forskning- og kunnskapsutvikling via Verdensbanken, Univ. og nasjonalt nivå: Levekårsundersøkelser Statistikk Kompetansebygging av lærere (SIU). Svakhet at mye av forskningen ikke er kjent og ikke brukt strategisk i påvirkningsarbeid og til videre programmering.

Konklusjoner og anbefalinger

Hovedkonklusjoner Evalueringen fant at Norge bare i en begrenset grad har fremmet funksjonshemming som et menneskerettighetsspørsmål siden 2002. Inkludering av funksjonshemmede har ikke vært bevisst gjennomført til tross for vedtaket fra Stortinget, Policyen og retningslinjene.

Hvorfor har ikke inkludering skjedd? Manglende politisk prioritering. Begrepet mainstreaming/inkludering er ikke godt forstått: Holdninger om at det er dyrt og vanskelig å inkludere personer med nedsatt funksjonsevne. Manglende forståelse for sammenhengen mellom fattigdomsreduksjon og funksjonshemming. Funksjonshemming sett på som et medisinsk problem, ikke et menneskerettighetsspørsmål der samfunnets hindringer er det største problemet. Svake funksjonshemmedes organisasjoner. Mottakerorientering.

Anbefalinger - UD 1.Vedta inkludering av funksjonshemmede som et menneskerettighetsspørsmål: Bruke erfaringene fra likestillingsarbeidet. Bruke tildelingsbrev til ambassadene, direktoratene (Norad, Fredskorpset). Styrke DPOers kapasitet som del av støtte til menneskerettighetsforkjempere. Gjeninnføre markøren for funksjonshemming i statistikkdatabasen. DPOs må alltid konsulteres som strategiske partnere i planlegging og evaluering.

Anbefalinger – UD/Norad 2. Fortsatt gi støtte til tjenesteytende prosjekter, men se til at nasjonale myndigheter tar ansvar på lengre sikt. 3. Bruke Norges unike erfaring med landmine ofre og gi samme støtte til arbeid med DPOer. Evaluere/dokumentere resultater av inkludering i humanitære prosjekter. 4. Utdanning prioritet: øremerke finansieringen for inkludering av barn med funksjons-nedsettelser, lærerutdanning og holdningskampanjer.

Anbefalinger – UD/Norad 5. Inkludere funksjonshemming innenfor kvinners rettigheter og likestilling. 6. Kreve indikatorer og rapportering på funksjonshemming i PRSP, sektorprogram. Styrke kapasiteten til regjeringene til å overholde sine forpliktelser iht. Konvensjonen. 7. Finansiere og bruke forskning mer strategisk for å oppnå bedre programmering og resultater. 8. Støtte talsmannsarbeidet til Atlas Alliansen og medlemmer/partnere og bruk dem som eksperter.

Oppsummering Resultatene i evalueringen peker ut to strategiske satsningsområder: Støtte til funksjonshemmedes egne stemmer og organisasjoner; som MR-forkjempere, vaktbikkjer, tekniske eksperter og samarbeidspartnere. Innføre indikatorer på funksjonshemming i bistanden/humanitært for å sikre et minimum datagrunnlag for evaluere, vurdere virkning (impact) og rapportere.

Andre givere Sverige Finland FN UKAid (DFID) USAID AusAid