Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Systematisk HMS arbeid
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Et eksempel på hvordan kan en dokumenterer IK – Akvakultur?
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Velkommen Kurs for skadedyrbekjempere Del I 2005
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Selge et produkt eller en tjeneste
Les mer om plan og målarbeid
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
eksempler på HMS-faktorer:
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
IKP basert på risiko- og sårbarhetsanalyser i egen virksomhet
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Byggherreforskriften
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Internkontroll i norske kommuner
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Hygiene og renhold.
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Hovedkontormodell og HMS
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Planlegge og prioritere tiltak
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Mottakskontroll.
Arbeidsmiljøet for ansatte
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
1 H azard A nalysis C ritical C ontrol P oint. 2 Hva er HACCP System for å dokumentere, vurdere og evaluere eget kvalitetssystem Vurdering av biologiske,
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Kvalitet, risiko og avvik
RIS-metoden for prosessforbedring
Helse miljø og sikkerhet
Kurs for brukere av KFF-KSS
montessoriforbundet, februar 2018
Arbeidsmiljøkurs (40 timers HMS-kurs)
Innledning om KFF-KSS.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssikring

er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever –Kunnskap om kvalitet –Holdning til kvalitet Kvalitetssikring

Risiko –er enhver biologisk, kjemisk eller fysisk forurensing eller tilstand i et matprodukt som kan føre til en helsemessig fare for konsumenten Kvalitetssikring

Kritisk kontrollpunkt – KKP –er et punkt, trinn eller prosedyre i en tilvirkning eller prosess, hvor kontroll kan benyttes og en risiko kan unngås eller reduseres til et akseptabelt nivå. Kvalitetssikring

Kritisk kontrollpunktanalyse – HACCP (hæs’ep) –er en systematisk fremgangsmåte som benyttes for å identifisere, vurdere, kontrollere og forebygge risiko Kvalitetssikring

Kvalitetskontroll –er måling, undersøkelse, prøving og tolking av ett eller flere kjennetegn ved et produkt Kvalitetssikring

Kvalitetssystem –er organisering av ansvar, prosedyrer, prosesser og ressurser for å gjennomføre kvalitetsstyring Kvalitetssikring

INTERNKONTROLL (IK – MAT) er et lovpålagt krav for alle som produserer eller selger næringsmidler. –Det skal utarbeides rutiner for kontroll og dokumentasjon av disse –Vareflyt og produksjon skal det beskrives og risiko vurderes –Praktiske rutiner og dokumentasjon av kontroller skal innarbeides gjennom opplæring av personalet –Medarbeiderne skal forholde seg til oppsatte instrukser og rutiner

Gode råd om praktiske rutiner Sett deg grundig inn i virksomhetens Internkontroll Gjør deg kjent med ditt ansvar Sørg for at du forstår og har lært deg butikkens innarbeidede rutiner Følg instruksene disiplinert – det er ikke tillatt å lage egne veier Vær observant! Kvalitetsfeil og risiko melder ikke ifra selv – det er du som må oppdage det. Vær løpende oppmerksom når du pakker inn fisk og skalldyr til kundene – at det er trygge og gode produkter.

Gode råd om praktiske rutiner Vær løpende oppmerksom når du pakker inn fisk og skalldyr til kundene – at det er trygge og gode produkter. Vær særlig årvåken og løpende observant overfor 4 risiko-områder: –Iboende kvalitet / ferskhet –Forurensning –Temperatur –Hygiene og renhold Gi butikkledelsen gode forslag til forbedringer

Kvalitetssikring Grunnlagsdokumentasjon –er registrering av generelle kontroller som er nødvendig for å sikre prosessen og produkter

Gode råd om dokumentasjon Sett deg grundig inn i virksomhetens Internkontroll Gjør deg kjent med ditt ansvar Forviss deg om at du forstår butikkens innarbeidede rutiner Sett deg godt inn i de kontroller som skal logges inn på skjemaer Følg instruksen for utfylling av skjemaer punktlig

Gode råd om dokumentasjon Sørg for at du kun bruker riktige og godkjente skjemaer La ikke skjemaer ”flyte fritt” omkring – det er et ”verdipapir” Små eller store uregelmessigheter ved skriftlige kontroller skal alltid og omgående rapporteres til overordnet. Når du oppdager avvik – registrer det straks på avviksskjema. Gi den ansvarlige beskjed.

Forskriftenes krav  Forskrift om internkontroll for å oppfylle Næringsmiddellovgivningene ☛ § 5 Internkontrollens innhold Internkontrollen skal tilpasses virksomhetens art, aktivitet, risikoforhold og størrelse i det omfang som er nødvendig for å overholde krav i næringsmiddellovgivningen. Internkontrollen skal inneholde: 1.oversikt over de krav i næringsmiddellovgivningen som gjelder for virksomheten 2.oversikt over hvordan virksomheten er organisert 3.rutiner virksomheten følger, for å sikre overholdelse av næringsmiddellovgivningens krav og styring med de kritiske punktene, jmf § 5a. Ansvar og myndighet for utførelse skal fastlegges 4.rutiner virksomheten følger dersom avvik oppstår og opplysninger om hvem som er ansvarlig 5.rutiner virksomheten følger for å hindre gjentakelse av avvik og opplysninger om hvem som er ansvarlig

Forskriftenes krav 6.registreringer virksomheten finner nødvendig å oppbevare og opplysning om hvor lenge de skal være tilgjengelig for tilsynsmyndigheten 7.rutine for hvordan virksomheten systematisk og regelmessig gjennomgår sin internkontroll, for å kontrollere aktivitetene og resultatene av dem stemmer overens med det system virksomheten har fastlagt, og om det medfører oppfyllelse av næringsmiddellovgivningen 8.rutine for hvordan virksomheten sikrer seg at alle aktuelle og kun gjeldende rutiner blir benyttet, og 9.rutiner for hvordan virksomheten sikrer at de ansatte har tilstrekkelig kompetanse til å overholde forskriftens krav

Forskriftenes krav ☛ § 5a. Styring med kritiske punkter Virksomheten skal kartlegge mulige farer forbundet med næringsmidlenes helsemessige sikkerhet og ha styring med punkter og prosesser som er kritiske. På bakgrunn av dette skal virksomheten: 1.vurdere mulige farer ved arbeidsoperasjonene som utføres i virksomheten 2.påvise trinn og stadier (punkter) i arbeidsoperasjonene der farer kan oppstå 3.fastsette hvilke av de påvisre punkter som er avgjørende for næringsmidlenes helsemessige sikkerhet (kritiske punkter) 4.fastlegge og gjennomføre effektive rutiner for styring og kontroll med de kritiske punktene, jmf § 5 nr. 3, og 5.ved enhver endring av arbeidsoperasjonene, vurdere farer, de kritiske kontrollpunkter og styringsrutinene.

Kvalitetssikring Si hva du gjør – begrunn det ! Gjør hva du sier – bevis det !