Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Statistikk og sannsynlighetsregning
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Statistikk og sannsynlighetsregning
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Innskriving av data (1) 1. Slik ser dataeditoren ut fra start.Vi
Kap 03 Beskrivende statistikk
INDEKSER OG FORDELINGER
Harald Romstad Høgskolen i Hedmark
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
Skåring av SSIS-skjemaene Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Utforskeren.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Aggression Replacement Training
Statistikk og sannsynlighetsregning
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mandag Excel.
Ortering Mål: Se på forskjellige måter for sortering.
Mål for sentraltendens:
Skåring av HIT-skjema Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole NB! Nytt og enklere skåringsskjema!
Skåring av HIT-skjemaet Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Sannsynlighet og kombinatorikk
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Lesing og lesestrategier
Funksjoner og didaktikk
Sannsynlighet og kombinatorikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Statistikk og sannsyn Analysere statistiske data og vise kjeldekritikk Drøfte ulike dataframstillingar og kva inntrykk dei kan gje Kjelde: Den norske foreininga.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Rapportkurs Bevisst Superbrukere Repetisjon : Kubeverktøy -Filter: Mindre datasett å jobbe på, noe som kan bli mer oversiktlig. Nyttig når.
Velkommen til foreldremøte!. Agenda:  Tredelt møte  Oppstarten  Generell info  Lekser  Ukeplan  Fagene norsk og matematikk  Foreldrekontakter.
Sannsynlighet - Hvor stor sjanse er det for at noe skal skje?
Velkommen til foreldremøte i 2d
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Velkommen til foreldremøte i 2a
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Statistikk 1 Stolpe- og sektordiagrammer og misoppfatninger
Revidert læreplan i engelsk
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Kapittel 7: Hypoteseprøving
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Å beskrive og generalisere fra en stikkprøve
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Statistikk M4 Mandag 20. april 2009

Hovedområde – Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk Statistikk omfattar å planleggje, samle inn, organisere, analysere og presentere data. I analysen av data høyrer det med å beskrive generelle trekk ved datamaterialet. Å vurdere og sjå kritisk på konklusjonar og framstilling av data er sentralt i statistikk. I sannsynsrekning talfester ein kor stor sjanse det er for at ei hending skal skje. I kombinatorikk arbeider ein med systematiske måtar å finne tal på, og det er ofte nødvendig for å kunne berekne sannsyn.

Kompetansemål etter 2. årstrinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne samle, sortere, notere og illustrere enkle data med teljestrekar, tabellar og søylediagram

Kompetansemål etter 4. årstrinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne samle, sortere, notere og illustrere data med teljestrekar, tabellar og søylediagram, og kommentere illustrasjonane

Kompetansemål etter 7. årstrinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar og diagram som er framstilte digitalt og manuelt, og lese, tolke og vurdere kor nyttige dei er finne median, typetal og gjennomsnitt av enkle datasett og vurdere dei i høve til kvarandre vurdere sjansar i daglegdagse samanhengar, spel og eksperiment og berekne sannsyn i enkle situasjonar

Oppfriskning Start med oppgaven ”Innledende statistikk” – Oppgave 1

Sentralmål Gjennomsnitt/middelverdi Median Typetall

Oppgaver Lag et datamateriale med 10 tall der gjennomsnittet ikke virker som et rimelig mål for den sentrale tendensen, men der medianen virker rimelig Lag et datamateriale med 10 tall der medianen ikke virker som et rimelig mål for den sentrale tendensen, men der gjennomsnittet virker rimelig. Prøv å finne et eksempel på en situasjon der typetallet kan sies å være det mest interessante sentralmålet

Spredningsmål Variasjonsbredde Differensen mellom minste og største verdi

Frekvenstabeller Frekvenstabell (eks. med studenters høyde): Tabellen: De ulike tallene som forekommer i datasettet og antall ganger tallene opptrer Frekvensen til den aktuelle dataverdien: Antall ganger den opptrer Verdi 156 168 179 180 182 Frekvens 1 3 2

Relativ frekvens Frekvensen til hver dataverdi = Relativ frekvens Antall observasjoner Her er det 8 observasjoner Summen av de relative frekvensene skal teoretisk sett alltid bli 1 Verdi 156 168 179 180 182 Relativ frekvens 0.125 0,375 0,125 0,25

Diagrammer Det finnes mange forskjellige diagrammer for å fremstille statistiske data Stolpediagram Søylediagram Histogram Sektordiagram Stolpediagram: Høyde med frekvensen Søyle: samme som stolpe, men søylene er så brede at de står tett inntil hverandre Histogram: hver stolpe representerer et intervall Sektor: Sirkelskive med sektorer som kan fremstille relative frekvenser. Hver aktuelle dataverdi får et kakestykke som utgjør den prosenten av kaka som tilsvarer den relative frekvensen. Er den relative frekvensen r, blir vinkelen 3 x 360 grader

Oppgave Oppgave 2 fra ”Innledende statistikk”

Misvisende statistikk Hva menes med ”misvisende statistikk” Hvorfor er det viktig at elever lærer å vurdere og se kritisk på konklusjoner og fremstilling av data?

Utklipp fra aviser og blader Oppgave 1 Lim inn grafene øverst på hvert deres A4-ark. Lag navn til grafene og skriv med egne ord hva grafene beskriver Oppgave 2 Lag minst 3 spørsmål som er relatert til hver graf Oppgave 3 Lag fasit til egne oppgaver. Oppgave 4 Vurder og se kritisk på konklusjoner og fremstilling av data i utklippene. Skriv ned egne synspunkt. Oppgave 5 Bytt oppgavearket med andre i klassen

SSB-oppgave og Excel Ta utgangspunkt i informasjon fra SSB Lag oppgaver som du mener passer til mellomtrinnet Bruk relevante statistiske begrep Oppgavene skal løses i Excel