1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag 09.01.2008 Elise Klaveness.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
2 Leseferdigheter og lesevaner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Åsmund Sollien Schau og
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Grunnleggende spørsmål om naturfag
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
STASJONSUNDERVISNING
VURDERING.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Kvalitative og kvantitative metoder
Tidlig innsats i matematikk
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Slåtthaug ungdomsskole
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikkundervisning i Sandefjord
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Kombinatorikk og sannsynlighet
Helhetlig kompetanse i matematikk
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikk på småskoletrinnet
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Hvordan lærer barn matematikk
Matematikk LUB Elise Klaveness
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Sosialkonstruktivisme
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Tilpasset opplæring i matematikk LUT1 31. Mai 2010 Per Vinje-Christensen.
Desimaltall.
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Diagnostisk undervisning B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness

2 Opplæringsloven  §3: Rett til vurdering  § 3-3: Underveisvurderinga skal gis løpende i opplæringa som rettledning til eleven. Den skal hjelpe til å fremme læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring.

3 Opplæringsloven  § 3-4: Både på barne- og ungdomstrinnet skal det en gi vurdering uten karakter i form av en beskrivende vurdering av hvordan eleven står i forhold til kompetansemålene i fagene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet med sikte på at eleven på beste måte skal kunne nå disse målene.  § 3-4: Det skal kunne dokumenteres at vurdering er gitt.  § 3-4: Elevene skal kunne delta i vurderingen av sitt eget arbeid.

4 Kartlegging og tester Formålet er:  å finne dine elevers styrker og svakheter innenfor et tema  å avdekke misforståelser og misoppfatninger slik at vi kan jobbe oss bort fra disse  IKKE rangering, men hjelp til å hjelpe elevene!

5 Kartlegging og tester Det er viktig at kartlegging skjer også uten tester. Det å i undervisningssituasjoner oppfatte hva en elev har kompetanse til og ikke. Skriv gjerne dette ned.

6 Kartleggingsprøve Vi utfører kartleggingsprøven for 10.trinn fra ”Alle teller”.

7 Misoppfatninger  Ufullstendige tanker knyttet til et begrep  Noe annet enn en feil eller en misforståelse  En misoppfatning er ikke tilfeldig  Bak en misoppfatning ligger en bestemt tenkning som brukes konsekvent  Oppstår gjerne som et resultat av en overgeneralisering (Brekke)

8 Misoppfatninger Hvis en elev har en misoppfatning vil denne gjøre samme feil om og om igjen fordi denne tror det er riktig.

9 Misoppfatninger  Antagelig umulig å unngå at misoppfatninger oppstår  En del av barns normale utvikling! Nye ideer blir tolket ut fra eksisterende erfaringer

10 Vanlige misoppfatninger innenfor tall og tallbehandling  Hvilket tall er størst: 12,012 eller 12,2?  3:100 = ?  2*0,5 = ?  3:0,5 = ?  3:6 = ? og 6:3= ?  5,94+1,17=6,111 ??

11 Vanlige misoppfatninger innenfor tall og tallbehandling  Det lengste tallet har alltid størst verdi  En kan ikke dele et lite tall med et stort  Multiplikasjon gjør tallet større  En kan bare dividere med hele tall  Divisjon gjør alltid svaret mindre  3:6 og 6:3 gir samme svar  5,94+1,17=6,111. Desimaltall er satt sammen av to deler- det foran kommaet og det etter

12 Alle teller! Skal hjelpe dere i arbeidet med misoppfatninger og misforståelser innenfor området TALL og TALLFORSTÅELSE.

13 Alle teller! Hjelp til  planlegging av aktiviteter  å innføre nye begreper ved å peke på vanlige misoppfatninger  å oppdage svakheter og styrker  å avsløre tenkningen til elever med misoppfatninger

14 Alle teller! Hjelp til  å gjøre tiltak for elever som strever med misoppfatninger  å vurdere fremgang hos elevene  å reflektere over egen undervisning

15 Alle teller! Om testene:  Testene skal kartlegge forståelse (i liten grad ferdigheter)  Kartleggingstestene er på elevnivå, for å finne ut mer om hver enkelt elevs forståelse  Testene skal brukes over tid for å kartlegge enkeltelevers utvikling og framgang

16 Alle teller! Om testene:  Testene skal ikke brukes for å sammenligne elever eller klasser med hverandre  Testresultatene skal gi læreren grunnlag for å tilpasse undervisningen til den enkelte elev og til elevgrupper  For at testresultatene skal gi læreren ytterligere informasjon om elevens forståelse, skal testene følges av elevintervju

17 Hva? Hvorfor? Hvordan? Hva?: Kartlegging Misoppfatninger Hvorfor?: Trenger å kartlegge kunnskaper både hos elever og studenter Forstå prinsippene rundt vurdering på barnetrinnet Veien videre med matematikk Hvordan?: ”Forelesning”, oppgaver, diskusjon og kartleggingsprøve.

18 Litteratur Breiteig, T. & Venheim, R. (2005) Matematikk for lærere 1. 4 utg. Oslo, Universitetsforl. Kunnskapsdepartementet & Utdanningsdirektoratet (2006) Læreplanverket for Kunnskapsløftet.Oslo, Utdanningsdirektoratet. Skott, J., Jess, K. & Hansen, H. C. (2008) Delta: Fagdidaktik. Frederiksberg, Forlaget Samfundslitteratur. (Matematik for lærerstuderende) Botten: Meningsfylt matematikk MacIntosh, A. (2007) Alle teller! Kartleggingstester og veiledning om misoppfatninger og misforståelser på området tall og tallforståelse, Matematikksenteret Stedøy-Johansen, I.M., Settemsdal, M.R. (2006), Kartlegging av tallforståelse trinn, Eggen, A.B. Vurdering! Teknikk og ideologi. Presentasjon Sundvollen februar Prosjekt bedre vurderingspraksis: Høihilder, E.K.(red) (2008) Elevvurdering, En metodebok for lærere, Pedlex Norsk Skoleinformasjon