1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness
2 Opplæringsloven §3: Rett til vurdering § 3-3: Underveisvurderinga skal gis løpende i opplæringa som rettledning til eleven. Den skal hjelpe til å fremme læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring.
3 Opplæringsloven § 3-4: Både på barne- og ungdomstrinnet skal det en gi vurdering uten karakter i form av en beskrivende vurdering av hvordan eleven står i forhold til kompetansemålene i fagene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet med sikte på at eleven på beste måte skal kunne nå disse målene. § 3-4: Det skal kunne dokumenteres at vurdering er gitt. § 3-4: Elevene skal kunne delta i vurderingen av sitt eget arbeid.
4 Kartlegging og tester Formålet er: å finne dine elevers styrker og svakheter innenfor et tema å avdekke misforståelser og misoppfatninger slik at vi kan jobbe oss bort fra disse IKKE rangering, men hjelp til å hjelpe elevene!
5 Kartlegging og tester Det er viktig at kartlegging skjer også uten tester. Det å i undervisningssituasjoner oppfatte hva en elev har kompetanse til og ikke. Skriv gjerne dette ned.
6 Kartleggingsprøve Vi utfører kartleggingsprøven for 10.trinn fra ”Alle teller”.
7 Misoppfatninger Ufullstendige tanker knyttet til et begrep Noe annet enn en feil eller en misforståelse En misoppfatning er ikke tilfeldig Bak en misoppfatning ligger en bestemt tenkning som brukes konsekvent Oppstår gjerne som et resultat av en overgeneralisering (Brekke)
8 Misoppfatninger Hvis en elev har en misoppfatning vil denne gjøre samme feil om og om igjen fordi denne tror det er riktig.
9 Misoppfatninger Antagelig umulig å unngå at misoppfatninger oppstår En del av barns normale utvikling! Nye ideer blir tolket ut fra eksisterende erfaringer
10 Vanlige misoppfatninger innenfor tall og tallbehandling Hvilket tall er størst: 12,012 eller 12,2? 3:100 = ? 2*0,5 = ? 3:0,5 = ? 3:6 = ? og 6:3= ? 5,94+1,17=6,111 ??
11 Vanlige misoppfatninger innenfor tall og tallbehandling Det lengste tallet har alltid størst verdi En kan ikke dele et lite tall med et stort Multiplikasjon gjør tallet større En kan bare dividere med hele tall Divisjon gjør alltid svaret mindre 3:6 og 6:3 gir samme svar 5,94+1,17=6,111. Desimaltall er satt sammen av to deler- det foran kommaet og det etter
12 Alle teller! Skal hjelpe dere i arbeidet med misoppfatninger og misforståelser innenfor området TALL og TALLFORSTÅELSE.
13 Alle teller! Hjelp til planlegging av aktiviteter å innføre nye begreper ved å peke på vanlige misoppfatninger å oppdage svakheter og styrker å avsløre tenkningen til elever med misoppfatninger
14 Alle teller! Hjelp til å gjøre tiltak for elever som strever med misoppfatninger å vurdere fremgang hos elevene å reflektere over egen undervisning
15 Alle teller! Om testene: Testene skal kartlegge forståelse (i liten grad ferdigheter) Kartleggingstestene er på elevnivå, for å finne ut mer om hver enkelt elevs forståelse Testene skal brukes over tid for å kartlegge enkeltelevers utvikling og framgang
16 Alle teller! Om testene: Testene skal ikke brukes for å sammenligne elever eller klasser med hverandre Testresultatene skal gi læreren grunnlag for å tilpasse undervisningen til den enkelte elev og til elevgrupper For at testresultatene skal gi læreren ytterligere informasjon om elevens forståelse, skal testene følges av elevintervju
17 Hva? Hvorfor? Hvordan? Hva?: Kartlegging Misoppfatninger Hvorfor?: Trenger å kartlegge kunnskaper både hos elever og studenter Forstå prinsippene rundt vurdering på barnetrinnet Veien videre med matematikk Hvordan?: ”Forelesning”, oppgaver, diskusjon og kartleggingsprøve.
18 Litteratur Breiteig, T. & Venheim, R. (2005) Matematikk for lærere 1. 4 utg. Oslo, Universitetsforl. Kunnskapsdepartementet & Utdanningsdirektoratet (2006) Læreplanverket for Kunnskapsløftet.Oslo, Utdanningsdirektoratet. Skott, J., Jess, K. & Hansen, H. C. (2008) Delta: Fagdidaktik. Frederiksberg, Forlaget Samfundslitteratur. (Matematik for lærerstuderende) Botten: Meningsfylt matematikk MacIntosh, A. (2007) Alle teller! Kartleggingstester og veiledning om misoppfatninger og misforståelser på området tall og tallforståelse, Matematikksenteret Stedøy-Johansen, I.M., Settemsdal, M.R. (2006), Kartlegging av tallforståelse trinn, Eggen, A.B. Vurdering! Teknikk og ideologi. Presentasjon Sundvollen februar Prosjekt bedre vurderingspraksis: Høihilder, E.K.(red) (2008) Elevvurdering, En metodebok for lærere, Pedlex Norsk Skoleinformasjon