Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Advertisements

Mappevurdering i it’s learning
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
muligheter og utfordringer
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
MAPPE VURDERING En læringsfremmende form? Line Wittek
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år? Erfaringer fra prosjektet ”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss; Høgskolelektor i pedagogikk.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 26.0kt.2011.HIVE.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Læringsorientert vurdering Mapper som lærings- og vurderingsreiskap.
Å være student Mattias Øhra
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Praksis for GLU 5-10, 2010 Camilla Wiig, HIVE. Agenda Individuelt arbeid med skjema for vurdering av praksisopplæringen 2. studieår Oppsummering Informasjon.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
MAPPE VURDERING LUT VÅREN 2011 Line Wittek
”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor.
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
IKT for læring Mattias Øhra.
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Ulike perspektiv på læring
Ulike perspektiv på læring
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE

Agenda Informasjon fra teammøte på GLU Mappevurdering, praktisk arbeid Mappeoppgaven; spørsmål og innspill Camilla Wiig, HIVE2

Mål for ukene: Studentene skal selvstendig og i fellesskap: – ha kunnskap om og kunne anvende ulike former for vurdering for og av læring – ha kunnskap om ulike vurderingsformer, samt reflektere over utfordringer og dilemmaer med å anvende vurderingsformene i praksis (Fra PEDU Pedagogikk i lærerutdanning for ungdomsstrinnet) Camilla Wiig og Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 3

Temaer for perioden med Vurdering TemaFokusLitteratur Sentrale begreper innen vurdering Formativ, summativWittek, St. meld. 16, Vurderingsforskriften Vurdering for/av læringModell i kap 6T. Slemmen, R. Engh MappevurderingUngdomsskolenDysthe, M. Øhra Kriterier for vurderingWittek Digitale mapperForskning på feltet.Engelstad, Smith, M. Øhra, B. Bratholm, ITU Camilla Wiig og Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 4

MAPPE VURDERING LUT VÅREN 2011 Line Wittek

Line Wittek, Høgskolen i Vestfold6 En mappemodell (Engelsen og Dysthe 2003) Enkeltarbeid  Samle- mappe summativ vurdering Refleksjon, Formativ vurdering, Variert aktivitet, Samarbeid, Kameratvurdering, Egenvurdering Utvalg med begrunn else Vurderings- mappe Motivasjon for videre læring Vurdering Elevkonferanse Foreldre- konferanse Ved overgang til ny skole

Eksempler på mappeoppgaver Line Wittek, Høgskolen i Vestfold7 1.Praksisrelaterte oppgaver 2.Teorirelaterte oppgaver 3.Et utvalg av rapporter med begrunnelse for valget 4.Studentens egne mål for studiet / kurset 5.Respons til/fra en medstudent 6.Refleksjonstekster 7.Webbaserte fagsider 8.Produksjonsoppgaver (ikke tekst)

Mappepedagogikk En mappe inneholder en variert samling av studentens egne arbeider (eventuelt utført sammen med andre). Samlingen viser et allsidig, bredt og helhetlig bilde av studentens forsøk underveis, utvikling gjennom perioden og refleksjoner. Samlingen skal gi et bilde av studentens samlede kompetanse i relasjon til utdanningens mål på en måte som oppleves som meningsfull for studenten selv. Camilla Wiig, HIVE8

Mappepedagogikk I arbeidet med å utvikle mappen har studenten en aktiv rolle i å definere hva det skal arbeides med, hva som skal ligge i mappen, og hva som skal vurderes summativt. Utvikling og anvendelse av kriterier for utvalg og vurdering bør inngå som en del av det løpende arbeidet med å fremstille mappen. Arbeidet med kriteriene bør inngå som en vedvarende del av det løpende studiearbeidet. Kriteriene bør også peke frem mot den summative vurderingen. Studenten mottar formativ vurdering fra medstudenter og lærere underveis. Camilla Wiig, HIVE9

Mappevurdering: Mappevurdering innebærer at mappen eller et utvalg av mappen inngår direkte eller indirekte som grunnlag for den summative vurderingen. Det bør være åpenhet for alle parter om hvilke kriterier som ligger til grunn for vurderingen. Camilla Wiig, HIVE10

Ulike mappetyper Dysthe og Engelsen 2003 Line Wittek, Høgskolen i Vestfold11 Læringsmappe Læringsverktøy Studenten selv som mottaker Vurderings- mappe Grunnlag for vurdering Sensor som mottaker Kompetanse- mappe Dokumentere kunnskap Arbeidsgiver / studieleder som mottaker Collect Select Reflect

Refleksjonsnotat knyttet til hele mappen (Wittek og Dysthe 2003) Fokus på innholdFokus på egen læring Ligger først i mappen Annotert innholdsoversikt -Faglig basert innramming og sammenfatning Introduksjons- brev -Personlig -Henvender seg til leseren -Kommentar med vekt på prosess og egen læring Ligger sist i mappen Egenvurderingsnotat - Faglig basert vurdering av innholdet i mappen Metakognitivt refleksjonsnotat - Kommentar til egen innsats, utvikling, læring, og veien videre Line Wittek, Høgskolen i Vestfold12

Gruppedrøfting Ta utgangspunkt i artiklene til Dysthe eller Øhra og gjør rede for det mest sentrale i artikkelen. Hva er hovedfokus i artikkelen? To av gruppene vil bli bedt om å presentere i plenum.

Kilder Engelsen, K.S. og Winje, G. (2005). Arbeid med digitale mapper i skolen. Høyskoleforlaget Dysthe, O. og Engelsen K.S. (red.), (2003). Mapper som pedagogisk redskap - perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag. Wittek, L. (2007). Mappe som redskap for læring i høyere utdanning. Strukturer, kulturell praksis og deltakelsesbaner. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Dysthe, O. (2005). Mapper i barneskolen. Innspill til samtale om hvordan bruk av mapper kan fremme læring

Carpe Diem. Eksamen (YouTube) Camilla Wiig, HIVE15

Camilla Wiig og Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 16 ”Dersom vi vil finne sannheten om et utdanningssystem, må vi se på evalueringen. Hva slags kvaliteter ved studentene/elevene og arbeidene deres blir aktivt verdsatt og belønnet av systemet” (Rowntree 1987)

Informasjon fra teammøte 1.Midtveisevaluering 2.Gruppesamtaler med hele klassen 3.Møte før praksis med tillitsvalgte 4.Informasjon om praksis 11.nov. kl Mappeoppgave i praksis Camilla Wiig, HIVE17