Relasjoner og psykisk helse v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marit Kirkevold, Universitetet i Oslo
Advertisements

Samspill og Samhandling
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Trenerrollen og motivasjon
KLASSELEDELSE.
LEDELSE.
Workshop – ledelse og ansatte (Dagssamling)
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Skal en hjelpe en og/eller hele familien?
Foredrag 2007 Den utfordrende overgangen fra barn til voksen
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
NESO Formannsskole Motivasjon
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Motivasjon i arbeidsforhold
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
PUA-SEMINARET 2015 Jane M.A. Hellerud, ledende vernepleier
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
HJELP MEG – DET HASTER! Klinikk psykisk helse og avhengighet, OUS.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
PUA-seminaret 2016: ”Kliniske eksempler” v/ ledende vernepleier Jane M.A. Hellerud Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Kjell Erik Øie Statssekretær
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Grupper.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Berit Lien seniorrådgiver
Skolebasert kompetanseutvikling
Skole- hjem samarbeid.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
«Det sympatiske mennesket»
Kursstart i januar-februar 2018
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
Skolebasert kompetanseutvikling
IR – prosjekt for D4 2018/19 – 2020/21.
Motivasjon Uke 11.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Relasjoner og psykisk helse v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme

Relasjoner er livsviktige Avhengig av andre for overlevelse -andreregulering/ tilknytning Sosiale relasjoner/tilhørighet = ha det bra/føle seg vel Sosial isolasjon/ensomhet = lidelse/patologi Vi heles i en sosial kontekst (Maur og bier gjør også det). Tilhørighet og gode tilknytningsrelasjoner er forbundet med god livskvalitet.

Relasjoner og psykisk helse Mennesker med utviklingshemning og/eller autisme og relasjoner. Mer utsatt for ”Å stå utenfor”. Ikke tilgang på samme variasjon i erfaringer og sosiale situasjoner, som også omhandler læring. Reguleringsvansker utfordrer gode relasjoner.

Relasjoner som fundament Tilknytningsrelasjoner stimulerer endogene opiater, dopamin, biokjemisk grunnlag for behagelige opplevelser forbundet med sosial samhandling. God relasjon grunnlag for andreregulering. Hvordan danne gode relasjoner?

Relasjonsferdigheter Samarbeidsrelasjoner og indre motivasjon Self-Determination Theory - autonomi - kompetanse - sosial tilhørighet Relasjonskompetanse og kommunikasjonsferdigheter hos profesjonelle hjelpere er av stor betydning

Relasjonsferdigheter Å være sammen vs å gjøre Marte-meo, - naturlig utviklingsstøtte Lavaffektiv samhandling Validering/gyldiggjøring Toleranse/aksept

”Å gjøre seg attraktive”. Når det handler om å komme i posisjon til å utkonkurrere ”dårlige venner”. Behovet for andreregulering og behovet for autonomi. ”Balansekunst”, mange roller å fylle i profesjonell omsorg.

Pasientforløpet ved PUA – fokus på relasjon Relasjoner til familien/pårørende Relasjon i psykoterapi

Oppsummert Relasjoner er viktige og har stor innvirkning på vår psykiske helse!!! Fungerer regulerende og motiverende. Mennesker med utviklingshemning/autisme knytter seg til sine tjenesteytere og tjenesteytere kan, sammen med familien, være de viktigste relasjonene de har.