Er du bare pixler på en skjerm? Video som verktøy for å fremme sosial tilstedeværelse i nettbasert undervisning Kine Dørum Result, UiT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
JCI’s glimrende lederakademi LEAD arrangeres i Molde onsdag 28. til fredag 30. september “Hovedtrener” er Fernando Sanchez-Arias, og han har med seg Marianne.
Evaluering av effekt og kostnader Vidar Halsteinli, SINTEF Unimed
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Jonas Bakken EdTech, UiO,
”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Facebook Deling av applikasjoner, bilder, lenker, sider,videoer.
Christian Waale Hansen
SFU?. Hva er SFU? Kunnskapsdepartementet ga i brev av NOKUT i oppdrag: å etablere og forvalte en ordning med Sentre for fremragende utdanning.
Hva kan moderne software-prosjekter kan lære av en gammel jagerflyger?
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Biblioteks-orientering, kinesisk. Biblioteksorientering for Kinesisk.
Fra biblioteksentrert til studentsentrert (forsker-&profesjonssentrert)
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
E-læring som kunnskapsorganisering
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Forelesning Diskursanalyse
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
Utdanningskonferanse Medisin 1.Juni Alta 2016 Innlegg og diskusjon- studiedekanmøte Tromsø 30.oktober 2015 Anita Iversen, 2015.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Radio listening in Norway
Besøksattraksjoner som opplevelsesprodukter
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
Relevant questions for the Reference Group
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Et kognitivt perspektiv på læring
Your Link to the Global VMware Community.
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Hca revisjon & rådgivning
The Harvard System of Referencing
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
UMI-Sci-Ed Project: The experience in Norwegian schools
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Er du bare pixler på en skjerm? Video som verktøy for å fremme sosial tilstedeværelse i nettbasert undervisning Kine Dørum Result, UiT

Den neste halvtimen: Bakgrunn Sosial tilstedeværelse Video Eksempler fra Result Bakgrunn Sosial tilstedeværelse Video Eksempler fra Result

Utgangspunktet/utfordringen Høyt frafall blant nettstudenter (bl.a. Allen & Seaman 2013) Manglende forpliktelse Lavt engasjement Lite aktivitet (Cho & Cho, 2014; Miller, 2015)

Hva ligger bak? Nettbaserte omgivelser kan framstå som «upersonlige" Mangel på fysisk tilstedeværelse, vanskeligere å etablere bekjentskaper og nettverk (Dorum et al., 2012; Kirkland & Harvey, 2006) Nettstudenter rapporterer om manglende tilhørighetsfølelse. Føler seg isolerte og ensomme – fysisk og mentalt (Campbell & Yates, 2005; Nandeshwar et al., 2011)

Vi er sosiale vesener Sosial interaksjon og kommunikasjon er viktig “Human beings have a pervasive drive to form and maintain at least a minimum quantity of lasting, positive, and significant interpersonal relationships” (Baumeister & Leary, 1995)

Vi er sosiale vesener “Learners need to engage and communicate with each other in a community of learners to build knowledge together” (Berk, 2008) … også når det kommer til læring Bygger også på Tintos modell om sosial og akademisk integrering. (Tinto, 1975)

Ansikt til ansikt Via et eller annet medium Mediert kommunikasjon

Sosial tilstedeværelse Oppfatter man hverandre som her/tilstede i en kommunikasjonssituasjon? Telekommunikasjon på 70-tallet (Short et al., 1976)

Community of inquiry Social presence Cognitive presence Teaching presence Supporting discourse Regulating learning Setting climate Educational experience (Garrison et al., 2000)

Sosial tilstedeværelse Signaler Intimacy Immediacy (Gunawardena, 1995; Aragon, 2003; Mackey & Freyberg, 2010)

Sosial tilstedeværelse og mediert kommunikasjon Tekst inneholder som vi vet altså hverken lyd eller bilde… Cuelessness og Media richness-teoriene: tilgang på sosiale, symbolske og nonverbale signaler («rich» vs. «lean» media) (Daft & Lengel, 1984; Rutter, 1987)

Men: vi er som sagt sosiale vesener Menneskets sosiale natur er den samme i datamediert kommunikasjon som ansikt-til-ansikt Walther (1992,1994) Vi finner måter å kompensere for manglende sosiale signaler

Video og sosial tilstedeværelse “Moving images add authenticity and reality to the learning context, and can bring the course alive“ (Thornhill et al., 2002) Tja…

Talking heads

Så hva kan vi gjøre? Bygge et læringsmiljø/kultur på nett! Oppmuntre til sosial tilstedeværelse på et tidlig stadium (Kilgore & Lowenthal, 2015) Introduksjon Tørre å prøve!

Takk for meg!

Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), Berk, L. (2008). Exploring lifespan development. Boston, Mass: Pearson Allyn and Bacon. Cho, M-H. & Cho, Y. J. (2014). Instructor scaffolding for interaction and students' academic engagement in online learning: Mediating role of perceived online class goal structures. The Internet and Higher Education, 21, Daft, R. L. & Lengel, R. H. (1984). Information richness: A new approach to managerial behavior and organization design. I B. M. Staw & L. L. Cummings (Red), Research in Organizational Behavior. Greenwich: JAI Press. Dørum, K. Bartle, C. & Pennington, M. (2012). Social Media Encourages Sense of Belonging among Off-Campus University Students. I H. Yang & S. Wang (Red), Cases on Formal and Informal E-Learning Environments. Hershey, PA: IGI Global. Garrison, D. R., Anderson, T. & Archer, W. (2000). Critical Inquiry in a Text-Based Environment: Computer Conferencing in Higher Education. The Internet and Higher Education 2(2-3), 87–105. Kilgore, W. & Lowenthal, P. R. (2015). The Human Element MOOC: An experiment in social presence. I R. D. Wright (Ed.), Student-teacher interaction in online learning environments (s ). Hershey, PA: IGI Global. Rutter, D. R. (1987). Communicating by Telephone. Oxford, UK: Pergamon Press. Short, J.A., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. New York: John Wiley & Sons. Thornhill, S., Asensio, M. & Young, C. (2002). Video streaming: a guide for educational development. Manchester, UK: JISC. Tinto,V. (1975). Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research, 45, Walther, J. B. (1992). Interpersonal effects in computer-mediated interaction: A relational perspective. Communication Research, 19, 52–90. Walther, J. B. (1994), Anticipated Ongoing Interaction Versus Channel Effects on Relational Communication in Computer-Mediated Interaction. Human Communication Research, 20, 473–501. Referanser