Pierre Bourdieu (1931-2002).

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Hva ser de andre når de ser meg?
Normer, verdier og holdninger
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Pedagogisk analyse.
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Samfunnskunnskap - Makt
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Leken i et samfunnsperspektiv
1. Innledende påstander om organisasjoner
Nyere sosiologisk teori
Goffman, Garfinkel og Giddens
Sosial kapital og velferd
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Minoritetsspråklige barn og unge
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
1 Jeg og samfunnet.
Kulturteori
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Morten William Knudsen
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Forelesning Annick Prieur 22/9/10.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Identitet og subkultur SAM 1
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Identitet og subkultur SAM 1
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Likestilling og likeverd i barnehagen
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Pierre Bourdieu ( ).
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Sosiologi ovenfra: Pål Repstad(2007) Hva er Sosiologi? Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Bourdieus kapitalbegrep
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
En metode for litt av hvert Rønnaug Sørensen. Sosiolog.
Har vi et kjønnsperspektiv i barnehagen? Tønsberg 2007 Innspill til den nye rammeplanen ved Rønnaug Sørensen. Sosiolog og høgskolelektor ved Høyskolen.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kapittel 1 Helse og sykdom
Pierre Bourdieu ( ).
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Utskrift av presentasjonen:

Pierre Bourdieu (1931-2002)

Filosof og Sosiolog Oversatt til norsk: +Ulike artikler Om fjernsynet :1994 Den kritiske ettertanke:1995 Distingsjonen:1995 Symbolsk makt:1996 Den maskuline dominans:2000. +Ulike artikler

Sosiologi som kampsport; Både teoretiker og politisk aktivist. ”Teori uten empirisk forskning er tom, mens empirisk forskning uten teori er blind.”- E.Kant (Bourdieu og Waquant 1992:162) ”Klinisk sosiologi består av en forskningspraksis der sosiologen bruker sin kunnskap til å utfordre den sosiale orden i et forsøk på å endre den. Klinisk sosiologien en samfunnsmessig legevitenskap.” (Bourdieu 1993/99:628)

Konstuktivistisk strukturalist Forsøker å begrepsliggjøre en strukturerende kulturell grammatikk, som setter aktørene i stand til å generere en uendelig rekke av mulige praksiser. (Wilken 2008) Den sosiale grammatikken skapes og gjenskapes i de sosiale (interaksjons) prosessene som omdanner ”strukturerende strukturer” til ”strukturerte strukturer” i det konkrete sosiale liv. (Bourdieu 1979/84:170 I : Wilken 2008)

Habitus Psykologisk habitus- ”sivilisasjonsprosessen(Elias) Kroppslig habitus – måter å bevege seg på (mauss) Bourdieus begrep er en syntese – referer derfor både til individets mentale disposisjoner og til erfaringenes kropplige forankring.

Habitus: et produkt av sosialiseringen. Vår kroppslige væren i verden. Disposisjoner som et individ vil handle i forhold til. - en internalisering av objektive strukturer gjennom erfaring snarere enn forklaring. - hvordan vi oppfatter verden - estetikk og kjønn feks Tilegnelsesprosessen er glemt eller fortrengt – habitus er derfor ikke en sinnstilstand men en kroppstilstand.

Bourdieu beskriver habitus som et begrep ment å gripe de kroppsliggjorte væremåtene som er mest hensiktsmessige for å tilegne seg visse verdier.

hvordan vi forholder oss til andre - god/dårlig (høflighet for eksempel) - kroppslig huskelapp - Kroppslige disposisjoner som virker ubevisst. Individuell, kollektiv og samfunnsmessig. Sosial begrensning blir forstått som personlige valg. Akseptasjon av ulikhet som naturlig.

Symbolsk vold Symbolsk dominans = misskjennelse – mangel på innsikt. Du er ikke en av oss! Symbolsk vold:dominansforholdet erkjennes ikke det det i objektivt sett er. En innordning som ikke oppfattes som det. Samsvar mellom de strukturene som konstituerer den dominerende habitus. ( I motsetning til å se på det som disiplinering. Foucault)

- Forlatte menn på landsbygda. - Innvandrer gutter uten framtid Symbolsk vold – gir en følelse av selvforakt, som en overtakelse av den samfunnsmessige forakten. - Forlatte menn på landsbygda. - Innvandrer gutter uten framtid I enhver samtale vil rase, kjønn, utdanningsnivå, klassebakgrunn og bosted spille inn. Alt er med på å bestemme den aktuelle situasjonen, men det forblir ubevisst. (Mohammed)

En samtidig analyse … Rommet for sosiale posisjoner Rommet for livsstiler 1.Økonomisk kapital= penger, eiendom og nettverk 2.Kulturell kapital= kunnskap, ideer, språk og utdanning 3.Symbolsk kapital - ære

Skolen reproduserer ulikhet Skolen er skapt av og for de privilegert klassene. Reproduserer denne klassens verdier Skaper et fortrinn med en habitus som allerede er tilpasset disse strukturene og verdiene

Den maskuline dominans. P: Bourdieu.(2000) Symbolsk vold – dominans oppfattes som naturlig En sosialisering av det biologiske og en biologisering av det sosiale – smaken (og kjønn) er kroppslig fundert men sosialt konstruert Dominasstrukturene er et produkt et ustoppelig, historisk, arbeid av familien, kirken, skolen og staten. Eks :paradoxer.

Forestillinger om kjønn er altså kroppslig fundert men sosialt konstruert. Han sier for eksempel at når kvinner uttrykker seg gjennom bestemte gester eller et bestemt vokabular, er dette ikke fordi hun er kvinne, men fordi hun har gjort samfunnets oppfatninger av kvinnelighet til en integrert del av sin væremåte.

Kjønn blir en praksis, men det finnes i følge Bourdieu ikke en universell måte å praktisere mannlighet og kvinnelighet på. ”Hvordan kjønn i betydningen av habitus praktiseres, vil med andre ord variere alt etter hvilket felt man studerer, og hvilke verdier som her ansees som de mest attraktive”. (Lorentzen og Muhleisen 2006:72).

Ulik fokusering betegner ulik klasse mht kjønn. Ulik vekt på: helse, vekt trening, maskulinitet osv. ulik opptatthet av kroppens størrelse. Maskulinitet og femininitet gis ulikt innhold Kjønn som symbol på klasse. – skaper avstand. Kroppslig kapital: produksjonsmiddel og økonomisk vinning. Likestilling – avhenger av kulturell kapital

Forholdet mellom hiriarkiene: Overlapping; forfattere og forskere deles inn etter kjønn og forskningsfelt. Forskningsobjekter og lesere ”smitter.” Autonomi; å kunne holde fast sitt eget blikk.- motmakt Kvinner i overklassen som trendsettere.(navnemoter) Penger får pen – (Middelfart og Røkke).

Tvetydighet er et mannsfenomen: skinn jakka Mye Kulturell kapital: likhet i det maskuline og feminine. = stor toleranse for variasjon. Mest likestilling Mye Økonomisk kapital: likhet med arbeiderklassen. = liten toleranse for variasjon. - Hårelengde for menn og yrkesvalg hos kvinner

Mannsdominans: DOXA= dominans som er naturgitt. En oppfattning det ikke stilles spørsmålstegn ved. Kvinners habitus inneholder den kvinnelige underordningen og brudd med denne vil føles som et kroppslig ubehag. Kvinner velger derfor selv å ikke ta maskuline valg.

Klasse og kjønns dominans: De fine og de vulgære = skam, sjenanse og selvhat. Kjønn som klasse dominans Kjønn som klasse autonomi Bevegelser i dominans gir nye uttrykksformer og trenger nye analyser.

Endring? Habitus skaper handlingsposisjoner- mindre grad av refleksjon. Endring skapes gjennom kjenneskap til strukturene gjennom en sosioanalyse. En språklegging av habitus. ”tregt” men forandelig – sosial forankring og individuell aksept. Men også aksept fra miljøet/omgivelsen. (Bourdieu 2000:19)