Skrivepedagogikk POS som metode

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
MAPPEVURDERING En innføring.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Å skrive seg til lesing”
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Om å skrive om litterære tekster
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Hva er god skriveopplæring?
Skriving som kommunikasjon
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Signatur 3.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Drop-In metoden i skolen
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Elevtekster Trinnforelesning A
Forrådt Av Amalie Skram.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Elevtekster LUT
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Elevtekster – sakprosa og litt om fortellingen også… LUT
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Velkommen til foreldremøte i 2a
Photodisc/Rayman/Getty Images
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til foreldremøte i
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Skrivepedagogikk POS som metode 11.09.08 A1A/B

Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det er også en kommunikasjonsform og en metode for å lære”

Noen kompetansemål (LK06 s.44-48) 2. kl: bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur bruke datamaskinen til tekstskaping 4. kl: skrive fortellinger, dikt, brev og sakspreget tekst vurdere og sammenlikne egne og andres tekster

7. kl: bruke erfaringer fra egen lesing i skjønnlitterær og sakspreget skriving vudere sterke og svake sider ved egne og andres tekster 10. kl: lese og skrive tekster i ulike sjangrer, både skjønnlitterære og sakspregede på bokmål og nynorsk: artikler, diskusjonsinnlegg, formelt brev, novelle, fortelling, dikt, dramatekst og kåseri vudere egne tekster og egen språkutvikling ved hjelp av kunnskap om språk og tekst

Ulike tilnærminger til skriveopplæring Lære å skrive gjennom å studere hvordan andre skriver. Fokus på tekstmønstre Lære å skrive ved å skrive. Kreativ skriving, 70-/80-tallet i norsk skole, fra am. ekspressiv skriving Lære å skrive med veiledning når vi skriver. Fokus på skriveprosessen, fra am. POS – prosessorientert skriving Introdusert for lærere i Norge på midten av 80-tallet av Mary K. Healy (am. skrivepedagog) POS ble implementert i L97, og den prosessorienterte innstillingen til skriving ligger til grunn for L97 og LK06

Et eksempel fra 3. trinnet Prosessorientert skriving om eventyr: http://utdanning.no/laering/eserv.php?pid=uno:ressursverksted_utdanning_no_211&dsID=n0148M03.pdf

En modell for skriveopplæring: Prosessorientert skriving (POS) Det pedagogiske og språkteoretiske grunnlaget Det konstruktivistiske kunnskapssynet som grunnlag: Eleven er aktiv "bygger" av kunnskap. Fokuset ligger på den enkelte elevs individuelle læring. Det sosiokulturelle perspektivet: Skriving og læring som sosial samhandling. Viktige begreper er Den proksimale utviklingssonen (vekstsonen) (Vygotsky) og Stillasbygging (Bruner)

Hva er en tekst? Inngår i kommunikasjon eller språklig samhandling Bærer av mening Sammenheng Styrt av tekstnormer (eller sjangrer) (Vagle m.fl. 1993)

Tekst i kontekst Kontekst Diskurs: tekst i kontekst Situasjonskontekst Kulturell kontekst Tekstuell kontekst - intertekstualitet Diskurs: tekst i kontekst

Skriving som sosial samhandling – noen konsekvenser Barnet skal få oppdage at skrift er kommunikativt Eleven – eller forfatteren - eier teksten Forfatteren skal få skrive ”faktiske tekster” Teksten skal ha en reell mottaker

Mottakeren bør ha mulighet til respons Læreren som tilrettelegger og språkkonsulent

POS som metode Å lære å skrive (se vedlegg) Å skrive for å lære Førskriving Skriving - omskriving Respons - evaluering Publisering Hva gjør vi med rettingen? Å skrive for å lære Tenkeskriving Presentasjonsskriving

Et viktig poeng er at prosessen i skrivearbeidet er viktigst i pos, ikke produktet. Dysthe (1993) karakteriserer denne måten å arbeide på som en skapende virksomhet som skrider fram gjennom fem deler eller stadier: ”Førskriving, Utkast, Revidering, Tekstskriving, Evaluering” (Dysthe, 1993). Dysthe, Olga Ord på nye spor 2.utgave – Innføring i prosessorientert skrivepedagogikk. Det Norske Samlaget, Oslo 1993

Prosessen Et eksempel: http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=1270

Utfordringer: Prosessen tar tid Elevrespons oppleves som vanskelig Mange synes det er vanskelig å dele ”sin uferdige tekst” med andre Mange blir lei av sin egen tekst Og kanskje læreren blir lei også?