Nettmedier v/Mattias Øhra. Internetts historie * Forsvarsdepartementet i USA på midten av 60-tallet. Under den kalde krigen ble det utviklet et kommunikasjonssystem.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

VIETNAMKRIGEN Krigen mellom SØR-VIETNAM og NORD-VIETNAM fra 1963 til USA og Australia støttet Sør-Vietnam - og Kina og Sovjet støttet kommunistiske.
HVA NÅ, LILLE LAND? NOEN SPØRSMÅL FRA EN OMNIBUSUNDERSØKELSE Gjennomført av Synovate på oppdrag fra LOStat/Fafo, uke 45 1.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Den elektroniske revolusjonen -fra morse til internett
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Hvordan ser framtiden ut for de som har investert?
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Introduksjon til Internett
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Bogen og Sponsor Service – eksempler på bruk av registre 26. februar 2003  Sponsor Service tas til skifteretten av selskapets eget styre etter press fra.
Estland Flagg.
Aboriginere Et urfolk i Australia.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
«Barnehagemillionærene» Foredrag, Offentlighetsutvalget 3. mars 2011 Av Ingunn Andersen Journalist VG Nett Slik lagde vi gull av skattelistene.
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Ny publiseringsløsning. Ny NJFF-portal Husker dere denne?
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Hvorfor IKT som grunnleggende ferdighet i skolen? Mattias Øhra.
Mediekonvergens Mattias Øhra.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Veiledning som ledd i videreutdanning til spesialist og litt til
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Nye medier: Mellom marked og politikk Brukerkonferanse 25. oktober 2006 Program Åpning ved Kristin Braa, leder av programstyret
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Digitale medium. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengeleg gjennom datateknologi Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Medievaner i valgkamp Rune Karlsen Institutt for samfunnsforskning Presentasjon for Oslo Senterparti
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
Den kalde krigen – hvem var fiender?
Gode venner som hjelper andre
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
12. Organisasjonsutvikling
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
12. Organisasjonsutvikling
FIBER og OTT – Et marked i endring
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Nettmedier v/Mattias Øhra

Internetts historie * Forsvarsdepartementet i USA på midten av 60-tallet. Under den kalde krigen ble det utviklet et kommunikasjonssystem som kunne motstå virkningene av et atomangrep Gjennombruddet kom i 1964, da forskeren Paul Baran ved RAND utviklet en banebrytende metode for å overføre data over det eksisterende telenettet. ARPANet- Internetts forløper. Med bakgrunn i den nye teknologien ble ARPANet etablert i 1969  utviklet seg i retning av et elektronisk postkontor, fjernt fra dets opprinnelige hensikt. Samtidig ble stadig nye brukergrupper, f.eks. universiteter og sivile forskningsinstitusjoner, gitt adgang til datanettet. Norge ble som første land utenfor USA tilknyttet ARPANet via satellitt i *kilde.Se bl.a:

Internetts historie I løpet av 70-årene vokste ARPANet med en eksponentiell hastighet. Nye brukertjenester, som f.eks. konferanser på nettet, ble utviklet av oppfinnsomme studenter. Den militære delen av ARPANet ble stadig mindre fremtredende, og i 1983 ble den skilt ut i et eget nettverk (MILNET). Det amerikanske sivile forskningsrådet overtok administrasjonen av den sivile delen av nettet

Internetts historie I 80-årene ble det også det utviklet nye datanettverk etter modell av ARPANet. Mange av disse ble i 1989 koblet sammen med ARPANet til det som fikk navnet "Internet", et nett av nett med ulike eiere. To år senere (1991) ble internett åpnet for kommersiell bruk.

Internetts historie Tre faser: 1.Internetts første fase var fra oppstarten i 1969 og fram til Da var det fokus på utviklingen av teknologi. Internett var et medium først og fremst for forskere. 2.Den andre fasen kaller vi «world wide web-fasen» – innføringen av webben som plattform. 3.Internetts tredje fase begynte mot slutten av 1990-tallet, hvor internett spres og har blitt en fundamental del av samfunnets infrastruktur. Kommunikasjonen blir internettbasert i stadig større grad. (Rasmussen 2002 :Internett i endring)

Internetts historie Internett har spredd seg med voldsom fart. I dag ca 300 milioner til en milliard mennesker. Anslag om ca to milliarder mennesker i Skjevheten i spredningen er stor. I 2000 hadde 2,4% av verdens befolkning tilgang til internett. 28% i finland, 26% i USA Trass i at trekk ved de nye mediene gjerne betegnes som demokratiske, tas de i bruk i en verden med store, og voksende sosiale forskjeller. (Rasmussen 02)

Internetts historie Norge har en av verdens mest Internett-aktive befolkning. I 2001 passerte antallet husstander med Internettforbindelse en million. Det betyr at over halvparten av husstandene har tilgang til Internett. Ca. to og en halv millioner personer over 13 år har tilgang til internett. Tilgangen stiger med utdannelse og inntekt Over en million personer er på nettet daglig. Web og e-post blir benyttet omtrent like mye, begge medieformer er i ferd med å bli selvfølgelige i hverdagen vår.

Journalistikk på nettet Med Internett entrer journalistikken en ny fase. Nyheter dukker opp i medier som slett ikke produserer nyheter og som vi ikke tenker på som journalistiske medier.  De dukker opp på spesialiserte presentasjonsmedier som lysaviser, på buss og tog, pr. e-post, på mobiltelefonen og tv- skjermer alle steder der folk samles. Utallige nettsteder som trenger innhold fyller på med nyheter  Folk kan ikke få nok nyheter Ulike organisasjoner dukker opp som utgivere av nyheter: medisinske firmaer, partier osv. samt portaler og søkemotorer.

Journalistikk på nettet Møtet mellom Internett og nyhetene tvinger fram sentrale spørsmål: 1.Er Internett nyhetsjournalistikkens fremtid, eller vil journalistikken dø ut med Internett? 2.Er gjør-det-selv-samfunnet med søkemotorer, elektroniske indekser, filtreringsprogrammer og direkte offentlig informasjonsformidling på nettet, i ferd med å gjøre hver og en av oss til journalist? (IBID).

Journalistikk på nettet Journalistikken vil nok ikke dø ut med internett. Internett vil i stor grad påvirke og videreutvikle journalistikken. Vi ser fremveksten av nye strukturelle endringer:  journalistisk  teknologisk  etisk  økonomisk

Journalistikk på nettet Terje Rasmussens teser (Rasmussen 2002): 1.Teknologier som tas i bruk i journalistikk og nyhetsformidling, tar direkte del i endringen av denne nyhetsformidlingens karakter. 2.Nettet vil endre mediefolks og publikums oppfatning av hva nyheter og journalistikk er, og også slik bidra til forandringer.

Kategorier av nettmedier: 1.Nettaviser som springer ut av avisorganisasjoner 2.Rene nettmedier 3.Temainnrettede nettmedier 4.Nettmagasiner 5.Portaler og søkemotorer 6.Nettmedier som springer ut av TV- og radioselskaper 7.Andre nettmedier

Kategorier av nettmedier: 1.Nettaviser som springer ut av avisorganisasjoner  Brønnøysund avis først ute i Norge tidlig i Dagbladet 8 mars 1995,VG to mnd senere Brønnøysund avis DagbladetVG 2.Rene nettmedier Nettaviser uten forløper på papir eller kringkasting. I Norge har vi Nettavisen (1 nov. 1996).Nettavisen 3.Temainnrettede nettmedier  Temastoff som mat, økonomi, golf, helse osv. Sentralt er informasjonens relevans for publikum som er ute etter bestemte former for informasjon. Eks:

Kategorier av nettmedier: 4.Nettmagasiner Mer uforutsigbare og innovative enn allmenne og temainnrettede nettaviser Journalistisk innovative eks:

Kategorier av nettmedier: 5.Portaler og søkemotorer Et websted som skal tiltrekke seg brukere og annonsører ved å fremstå som et fast punkt i informasjonsflommen. Eks:

Kategorier av nettmedier: 6.Nettmedier som springer ut av TV- og radioselskaper Eks:

Kategorier av nettmedier: 7.Andre nettmedier Masse kreativt og mindre kreativt som stadig er i utvikling og som kan være med på å forme nettets fremtid Kvasijournalistikk skrevet av individualister, idealister, ekshibisjonister ??? Eks:

Kilder: Asak. Merete 2004: Rasmussen. Terje 2002: Nettmedier – journalistikk og medier på Internett. Fagbokforlaget Rasmussen. Terje 2002 :Prosjektet: Internett i endring) Øhra. Mattias 2004: