Forelesning 7.1. og 9.1. 2009 Ped-60 Bjørn Damsgaard Litt vitenskapsteori Litt om ulike undersøkelsesmetoder i forbindelse med forskning Litt om utviklingsarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Hvordan intervjue en forsker?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om å skrive om litterære tekster
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Analyse og tolkning av datamaterialet
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Hva er en artikkel?.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 7.1. og Ped-60 Bjørn Damsgaard Litt vitenskapsteori Litt om ulike undersøkelsesmetoder i forbindelse med forskning Litt om utviklingsarbeid og metoder for å samle og systematisere informasjon i forbindelse med studentprosjekt

Forskningens oppgave En utforskende og analytisk oppgave – granske og beskrive En kritisk oppgave – reise spørsmål ved den etablerte praksis og det den bygger på En konstruktiv oppgave – bidra til utvikling og forbedring

Utviklingsarbeid Et systematisk forsøk på å innføre nye metoder, organisasjonsformer osv. med etterfølgende evaluering Bruke kunnskap fra forskning og praktisk erfaring til å fremstille nye produkter, materialer eller innretninger eller innføre nye eller forebedrede systemer, prosesser eller tjenester (Bø og Helle i Damsgaard 2007)

Intersubjektivitet ”Det som er mellom subjekter” (Felles grunnlag) I prinsippet skal forskningsresultater kunne etterprøves, testes, kontrolleres av andre – gjøres tilgjengelig Rettes mot hele forskningsprosessen

Intersubjektivitet Resultater i vitenskaper som fysikk, logikk, matematikk er i stor grad intersubjektive Hvordan ivareta dette kravet i forskning om relasjoner, mening, opplevelser, tanker, følelser – fenomener som ikke er tellbare, objektive størrelser?

Validitet Verdi, gyldig, treffende Undersøker vi reelt det vi sier at vi skal undersøke? Grad av samsvar mellom det vi sier vi skal undersøke og det undersøkte

Reliabilitet Pålitelig, riktig, sikkert, til å stole på Rettes mot resultatet Bevissthet om hva som kan ha gitt et galt resultat – ha påvirket resultatet Koding, innlegging av data, lydopptak/video – mulig å sjekke I kvalitativ forskning må reliabilitet knyttes til åpenhet om hva man ha spurt om, hva informantene har svart, metodebruk, utvalg av sitater osv

Objektivitet Skille sak og person Upartisk og nøytral beskrivelse En realistisk forståelse En intersubjektiv forståelse Balansert, ikke uttrykke bare ett perspektiv Reproduserbarhet Eliminere fordommer Forskerens ansvar – institusjonenes ansvar

Vitenskapelige krav Ikke trekke data etter håret Var det ikke det jeg visste? Oppmuntre til saklig debatt Unngå tendensiøse gjengivelser og presentasjoner av data Lese hverandres arbeider – gi innsyn

Kvantitativ tilnærming Kvantitativ tilnærming: Innhente store mengder data som enten er kategorisert på forhånd eller som kategoriseres etterpå

Kvalitativ tilnærming Dybdeinformasjon, menneskers opplevelser, meninger, fortellinger, opplevelser, fortolkninger, samhandling, levd liv Observerbare og ikke-observerbare fenomener

En mulig oppbygging av en oppgave Innledning (aktualitet, bakgrunn for oppgaven, problemstilling, avgrensning) Teori Metode Empiri med drøfting Avslutning/oppsummering/konklusjon Kilder Vedlegg (ofte inkl. instrumentet)

Hvilke metoder egner seg til hva?

Spørreskjema Når man skal innhente mye data Når det man skal undersøke, egner seg til denne type kartlegging Mulig å kombinere kvantitative og kvalitative data Ferdige kategorier Kan også inneholde åpne spørsmål – kategoriseres etterpå

Spørreskjema Statstisk bearbeiding (telle og analysere) Deskriptiv statistikk (beskrivelse av hvor mange, fordeling på ulike spørsmål) og evt. sammenheng mellom variable Induktiv / analytisk statistikk  generaliseringer

Spørreskjema Sendes ut/gis til informantene Telefonundersøkelse Kartlegging av et utvalg Representativitet – populasjonen Spørsmålene/utsagnene = variabler Svaralternativene = verdier Gjensidig utelukkende verdier Eksakt tallfesting eller vurdering?

Noen fallgruver/utfordringer mht spørreskjema Ikke gjensidig utelukkende svaralternativer (verdier) Spør ikke om bare en ting pr. spørsmål Begreper som brukes er ikke entydige Man får ikke tak i nyansene Vurderingskategorier forstås subjektivt Man spør om mye mer enn man trenger (tapper feltet for informasjon) Svarprosent

Spørsmålstyper Åpne spørsmål Eks. Hvorfor valgte du å begynne på ped. Årsstudium? Vurderingsspørsmål m/ graderte svarkategorier Eks. Hvor fornøyd er du med studiet? Svært fornøyd Nokså fornøyd Ikke så fornøyd Misfornøyd

Intervju Lite strukturert intervju – åpen samtale Semistrukturert intervju (temaer og underspørsmål) Strukturert intervju (muntlig form for spørreskjema med ferdige kategorier)

Intervju Hvor mange informanter trenger jeg? Sammenhengen mellom forskerens dagsorden og informantens livsverden Antall spørsmål ”Forhør” eller samtale Hvordan få historiene frem? Livsløpsintervjuer – annerledes historiefortelling

Intervju Å opprette tillit Å nærme seg det sårbare eller private Å respektere informantenes grenser Å tørre å vente og la det være stille Å holde tråden, men ikke rigid Å forfølge informasjon Å utdype Å gi rom, ta pauser, lese den andre

Noen fallgruver og utfordringer mht intervju Glemme å lytte (si masse selv!) La seg lede ut på viddene Ikke ta vare på informantene Hva med informasjon man ikke venter å få? - eller ikke bør få? For mange spørsmål til å få dybde For få til å få innsikt Ønsket om generalisering

Den gode samtalen Speile Oppsummere Åpne spørsmål Hypotetiske spørsmål Gode samtaleforhold Tilbakelent forsker eller imøtekommende samtalepartner – en krevende balansegang

Søknad til NSD Når personopplysninger skal innhentes og lagres Undersøk uansett Overføring av lydopptak til PC Skrive søknad ut fra informasjon på NSDs hjemmesider Forutsetter ferdig prosjektplan og et utkast til instrument Tar nå ca. 1 mnd å få svar

Kilder Damsgaard, H.L: Når hver time teller Fjelland, R: Innføring i vitenskapsteori. Komp. Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi Grimen, H: Samfunnsvitenskapelige tenkemåter Wormnæs, O mfl: Vitenskap – enhet og mangfold

Kilder Dalen, M: Intervju som forskningsmetode Kvale, S: Det kvalitative forskningsintervju Wormnæs, O m.fl: Vitenskap – enhet og mangfold