Mobbing og atferdsproblemer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Mobbing.
Klasseregler.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
læringsarbeid i klassen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Mobbing TE ISP -UIO april 2007
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Et økende problem i skolen?
Glitre barnehage.
Nulltoleranse for mobbing
7. Motivasjon i organisasjoner
Generelle tiltak og forebygging
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
HelART i Ulåsen barnehage
Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.
Senter for atferdsforskning
Kampen skole Vår visjon:
Handlingsplan mot mobbing
Mobbing: Litteratur Heinemann, Peter Paul. 1973: Mobbing gruppevold blant barn og voksne Olweus Dan: 1974: Hakkekyllinger og skolebøller Olweus Dan : 2004:
Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse OSLO.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Velkommen til KURS OM SKJULT MOBBING TOVE FLACK
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Aggresjon.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Mobbing, aggresjon & sosial kompetanse Psykolog Egil Launes Mars 2013.
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Utvalgte resultater for SVGS
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Utvalgte resultater for SVGS
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Framgangsmåte i mobbesaker
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Opplæringsloven kap. 9A Hensikten med endringen:
Ledersamling Olweus- programmet
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Enkeltepisoder må også tas alvorlig: NULL TOLERANSE
Tidlig innsats og utfordrende atferd
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Mobbing og atferdsproblemer Fysisk og/eller psykisk plaging, som gjentas over tid, og hvor det er et ujevnt styrkeforhold mellom utøver og offer

Omfang Ca. 45 000 elever i grunnskolen mobbes en gang i uka eller oftere. Gutter mobber og blir mobbet noe mer enn jenter. Andelen gutter som plager øker med alderen. Gutter bruker mer fysisk plaging – jenter utestenging. Den vanligste form for mobbing, både blant gutter og jenter, er verbal trakassering. Mobilmobbing – økende problem Sms er den vanligste form for mobilmobbing.

Plagerne Gjennomsnittlig utseende og skoleprestasjoner. Gutter litt fysisk sterkere. Uenighet om plagernes selvbilde Depressive symptomer og selvmordstanker. Gjennomsnittlig like populære som medelever, men popularitet kommer fra medløpere. Dette kan forsterke negativ atferd hos plagerne. Har betydelig høyere sannsynlighet for å utvikle kriminell atferd.

Samspill og hemninger ved mobbing Reaktiv aggresjon Ukontrollert, mister selvbeherskelsen, uten motiv. Proaktiv aggresjon Beregnende, instrumentell, søker kontroll. Offerets situasjon forsterker følelsen av makt. følelsen av fellesskap og samhørighet.

Samspill og hemninger ved mobbing De fleste mobbere tar i teorien avstand fra mobbing. Flere mekanismer bryter ned disse motforestillingene: Gruppen fordeler ansvaret seg i mellom. Individuelt ansvar forsvinner. Plagerne tar etter hvert bort menneskelige trekk ved offeret, og ”rettferdiggjør” eller underbygger sine handlinger. Handlingene blir ikke så ille, for offeret fortjener ikke bedre. Eget ansvar bortforklares. Gjentakelse av handlinger bryter også ned hemningene. Samler opp argumenter for plagingen; offeret provoserer, eller inviterer til plagingen.

Mobbeofrene Litt engstelige barn og unge. Gutter litt fysisk svakere. Utseendet ser ikke ut til å spille noen rolle. Emosjonelle problemer mer vanlig Angst, søvnproblemer, depresjoner, selvmordstanker. Mobbingen kan forsterke disse trekkene. Offerets selvbilde påvirkes av plagingen.

Atferd i systemperspektiv (AiS) Årsaken til problemene ligger hos eleven, eller foreldrene (tradisjonell forklaring). I følge AiS er det systemfaktorer som påvirker, sammen med individenes egenskaper. Målet er å kunne endre/påvirke individet (eleven) gjennom (en endring av) systemet. Dette arbeidet starter i klasserommet. ELEV SKOLE Forklaringen ligger i samspillet.

Relasjon og kontroll RELASJON LÆREREN ? KONTROLL

Kjenner du disse? RELASJON * HAR AUTORITET KONTROLL * KOMPIS * UTYDELIG * AUTORITÆR KONTROLL

Sentrale prinsipper Nulltoleranse Autoritative voksne Relasjon – kontroll. Voksensamarbeid. Konsistens og kontinuitet Konsistens mellom små og store tiltak, eks. i klasserom og skolegård. Mobbingsfokusert arbeid en naturlig del av skolens virksomhet. Elevsamtaler vår og høst. God klasseledelse. Kontinuitet: Prosjekt eller integrert program?

I arbeidet med å utvikle sosial kompetanse må vi Ta hensyn til forholdet mellom relasjon og kontroll Ta hensyn til forholdet mellom Felles praksis Konsistens Kontinuitet

Organisering Integrert modell Prosjektmodell + bruke skolens ordinære organer. - kan gjøre arbeidet usynlig. Prosjektmodell + kan synliggjøre arbeidet. - større ressursbruk, og fare for at fokuset forsvinner når prosjektet avsluttes. Ressursgruppen/Teamene/Kollegagruppen/Elevrådet/ FAU/Samarbeidsparter(PP-tjeneste, helsesøster, BV)/ Skolegruppen/Faglig støtte

Tiltak på skolenivå Overganger og god start (brudd- versus kontinuitetsprinsippet). Undersøkelse i Rogaland fra 1989 viste 40-50% mer mobbing på kontinuitetsskolene. Forklaringer: Klassen er ikke etablert som gruppe, lærer kan påvirke. Elevundersøkelse. Skolegården. Rektor må vise interesse. Kollegiet (vennlighet og støtte). Elevrådet. Miljøpatrulje. Fadderordning. Informasjonsstrategi.

Tiltak på klassenivå Strukturert start i klassen. Autoritativ klasseledelse. Emosjonell støtte. Faglig støtte. Organisering for læring. Klassemiljøet (påvirkes av autoritativ lærer). Ukeslutt. Elevsamtaler. Klasseforeldermøte. Konferansetimer.

Problemløsning - mobbing Samtaler med offeret. Samtaler med plagerne, hver for seg. Samtale med plagerne samlet. Samtale med offer og plagere.

Antisosial atferd i skolen SELVFØLELSE Fysisk trygghet Følelsesmessig trygghet Identitet Tilhørighet Kompetanse Mål og hensikt Læreren Emosjonell og faglig støtte. Tydelig. Gjengen Mestring Samhold Spenning Skolen og Rektor Sosialisering av antisosial atferd