Litterær analyse Dramaet som sjanger Vildanden (1884) av Henrik Ibsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva ser de andre når de ser meg?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kpt. 5 og 6.
Litterære virkemidler
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Vildanden.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Skuespillerkunst i dagens teater.
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Helland/Wærp: Å lese drama
Å lese litteratur.
Om å skrive om litterære tekster
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Sett inn riktig tid/form av verbene.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Litterære virkemidler
En av verdens mest betydelige dramatikere
Henrik Ibsen
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fortelling Novelle Roman
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
Kvalitative forskningsmetoder
Et Dukkehjem.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Tema Vg1, kap 4.
Elevtekster Trinnforelesning A
Lesing og lesestrategier
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
Forrådt Av Amalie Skram.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Henrik Ibsen: Vildanden (1884) og litt om drama
Henrik Ibsen: Vildanden (1884) og litt om drama
Henrik Ibsen: Vildanden
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Dramatikk LUT1, Gå sammen i grupper på 3 eller 4 og gjør følgende: 1. Idémyldring: Skriv ned stikkord om dramasjangeren. Hva kjennetegner et.
Dramatisk dikting Kva er eit drama? Dramaet si historie.
Henrik Johan Ibsen Det moderne dramaets far. Ibsen i Skien Født 20.mars 1828 i Skien sentrum 1835 faren går konkurs og familien flyttar til Venstøp gård.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten A1A,
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Dramaet «ET DUKKEHJEM» av Henrik Ibsen
Litterær analyse Episk diktning
Adaptasjoner av et juleeventyr
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Litterær analyse Dramaet som sjanger Vildanden (1884) av Henrik Ibsen A1A/B 14.04.08

Hvorfor drive med litterær analyse i skolen? Hva er litteraturformidling og litteraturundervisning? Mål for litteraturundervisning: leselyst, leseglede, opplevelse kjennskap til boken som litterært kunstverk, litterære virkemidler, tekstuelle strategier kjennskap til den nasjonale kulturarven oppnå dypere innsikt og forståelse i å være menneske, utvide erfaringshorisonten

Forts. litteraturformidling Hvordan gi elevene kompetanse i litteraturkunnskap? Hvordan kan elevene få mer ut at det de leser? Hvordan kan opplevelsen bli dypere? Hvordan skal elevene få større forståelse for skjønnlitteratur som kunst og som uttrykk for livsoppfatning?

Forts. litteraturformidling To måter å lese på: 1) Mengdelesing 2) Nytelseslesing Nærlesing Bearbeiding av tekster Elevens litteraturopplevelse kan bli større og rikere om eleven har griperedskaper, finjusterte antenner og gis mulighet til vekst i litterær kompetanse. Hvis dette er målet, har analyse mye å gjøre i skolen.

Litterær analyse Nærlesing En analysemetode Den nykritiske retning innenfor litteraturteorien Teksten vurderes etter hvordan detaljene er organisert i forhold til tekstens helhet, hvordan alle delene utgjør et fast komponert hele. Tekstens helhet er den ideen teksten bærer fram, den tematiske helheten. Forutsetter et kunstsyn som regner med at kunst reflekterer en virkelighet utenfor fiksjonen Men: nærlesing tilhører ikke en retning eller metode i litteraturforskningen, men er nødvendig for alt arbeid med litteratur! Lesing med lupe eller lesing mellom linjene Vekt på sammenheng og samvirkning mellom form og innhold Knyttet til sjanger og sjangerkonvensjoner

Hva ser vi etter i en litterær analyse? Handling Tematikk Fremstillingsform (episk vs scenisk) Komposisjon Miljø – tid og rom Personer Litterære og språklige virkemidler, eks. symbolikk, ironi, ordvalg, metaforer, kontraster, gjentakelser etc. Intertekstualitet

Definisjon av drama Drama (av gr. drontas, ’handling’), tekstkomposisjon for oppførelse på en scene, der skuespillere fremfører replikkene og fremstiller et handlingsforløp, gjerne i samsvar med sceneanvisninger. Litteraturvitenskapelig leksikon

Drama som sjanger Dobbel kommunikasjonssituasjon: Muntlig og visuelt Forfatter -> leser Teaterapparat -> tilskuere Muntlig og visuelt Omsettes til scenisk handling/presentasjon Konsentrasjon/seleksjon/økonomi Stedets, tidens og handlingens enhet

Forts. drama som sjanger Fabelen vs historien Med fabel eller plot ”menes her den spesifikke ordningen av begivenhetene i et drama, en ordning som ofte vil avvike fra historiens kronologi” (Platz-Waury 1992:85) Retrospeksjon og frampek Femakterprinsippet og treakterprinsippet Dramaet kan deles i tre hoveddeler: Eksposisjon – gi informasjon om bakgrunn og forutsetninger for historien som skal fremstilles Komplikasjon – konflikten utvikler seg og intensiveres, frem mot et klimaks eller vendepunkt (peripeti) Resolusjon – løsning

Forts. drama som sjanger Personkarakteristikk Eksplisitt Implisitt Det sentrale elementet i dramaet: dialogen Scenehenvisninger; dramaet er mer enn bare replikk og tekst. Skiller mellom hovedtekst og sidetekst

Forts. drama som sjanger Allerede Aristoteles delte dramasjangeren inn i to hovedgrupper: Tragedie Komedie

Tragedie Fra lykke til ulykke Den tragiske helt Erkjennelse/innsikt ”En tragedie er en etterlikning av en alvorlig, i seg selv avsluttet handling av et visst omfang, i et forskjønnet språk, en etterlikning av mennesker i handling, ikke en fortellende etterlikning, og gjennom frykt og medlidenhet fører den til renselse som hører slike sinnsstemninger til” (Aristoteles: Om diktekunsten) Fra lykke til ulykke Den tragiske helt Erkjennelse/innsikt Katharsis Beveger seg på et opphøyet plan

Aristoteles om komedien ”Komedien er [...] en efterligning av mennesker som er ringere enn gjennomsnittet. Det beskeftiger seg riktignok ikke med enhver menneskelig sletthet, ikke desto meindre er det latterlige en slags uduelighet og heslighet. Det latterlige er nemlig en eller annen feil eller uskjønnhet som ikke er smertende eller sårende.” (Aristoteles: Om diktekunsten)

Komedie Skuespill med en uhøytidelig, humoristisk og lite alvorsfylt konflikt som løses til hovedpersonens fordel uten synderlige store konflikter Lykkelig avslutning Svakheter og/eller brister ved karakterene Typetegning Forvekslinger, sammentreff, misforståelser Beveger seg på hverdagslivets plan

Ibsen (1828-1906) Oversikt over viktige verk De realistiske samtids-dramaene Samfundets Støtter, 1877 Et Dukkehjem, 1879 Gjengangere, 1881 En Folkefiende, 1882 Psykologiske og symbolske dramaer Vildanden, 1884 Rosmersholm, 1886 Fruen fra Havet, 1888 Hedda Gabler, 1890 Byggmester Solness, 1892 Lille Eyolf, 1894 John Gabriel Borkman, 1896 Når vi døde vågner, 1899 Nasjonal-romantiske og historiske dramaer Catilina, 1850 Gildet på Solhaug, 1856 Fru Inger til Østråt, 1857 Kongsemnerne, 1863 Idé-dramaene Brand, 1866 Peer Gynt, 1867 De unges Forbund, 1869 Digte, 1871

Vildanden (1884) Vildanden kom ut 11. nov. 1884 Blandet mottakelse, se: www.ibsen.net Urpremiere på Den Nationale Scene 9. jan. 1885 Da Ibsen 2. sept. 1884 sendte manuskriptet til sitt nye skuespill til forleggeren i København, kom han med en kommentar som har vakt en del interesse blant forskere: ”Dette nye stykke står i visse måder på en plads for sig selv i min dramatiske produktion; fremgangsmåden er i forskellige henseender afvigende fra min tidligere. Herom vil jeg imidlertid ikke videre udtale mig. Kritikerne vi forhåbentlig nok finde punkterne; i al fald vil de finde adskilligt at tvistes om, adskilligt at fortolke.”

Personer i Vildanden Grosserer Werle, værksejer o. s. v. Gregers Werle, hans søn. Gamle Ekdal. Hjalmar Ekdal, den gamles søn, fotograf. Gina Ekdal, Hjalmars hustru. Hedvig, deres datter, 14 år. Fru Sørby, grossererens husbestyrerinde. Relling, læge. Molvik, forhenværende teolog. Bogholder Gråberg. Pettersen, grossererens tjener. Lejetjener Jensen. En blegfed herre. En tyndhåret herre. En nærsynt herre. Sex andre herrer, middagsgæster hos grossereren. Flere lejetjenere.

Komposisjon Handling Komposisjon Tid og sted Femakterprinsippet Eksposisjon – 1. akt Igangsettende handling: Gregers livsoppgave Komplikasjon – oppbygging og utvikling av konflikten Resolusjon – Hvor er vendepunktet? Komposisjonen er preget av både retrospeksjon og frampek Den retrospektive teknikk – avsløring av fortiden fungerer som drivkraft Frampek/Foregripelse av hva som kommer til å skje

Metafor/symbol/tematikk Dobbelt interiør Det sceniske rom er fordoblet med et bakrom Teatret som et grunnleggende mønster for personens opptreden og handlemåte Teater i teatret Hjalmar vs Hedvig Vildanden/loftsrommet – symbol Hva betyr loftsrommet for de forskjellige figurene?

Forts. metafor/symbol/tematikk Loftrommet – en scenisk metafor for den lille verden, de skadeskutte vesenes tilholdssted Livssyn Gregers Werle: ”den ideale fordring” Doktor Relling: livsløgnen Tematikk Virkelighet/ideal Sannhet/løgn Frihet/ufrihet ”familjelivets område”

Sjanger Det finnes både tragiske og komiske elementer i Vildanden Tragedie eller komedie? Er Hedvigs død en tragedie? Fører døden til innsikt hos dramaets figurer? (jf. Aristoteles’ definisjon av tragedien) En tragikomedie?

Hvordan arbeide med denne teksten i klassen? (ulike innfallsvinkler) Se teksten som et litterært kunstverk – nærlesing: fokus på teksten, sammenhengen mellom form og innhold, litterære virkemidler Se teksten i relasjon til virkeligheten. Er teksten og tematikken aktuell i forhold til våre liv? Se teksten i et samfunnskritisk perspektiv, i en kulturhistorisk kontekst Se teksten i forhold til det biografiske, forfatteren og personen Henrik Ibsen

Kilder/Litteraturtips Aarseth, Asbjørn (1999): Ibsens samtidsskuespill. En studie i glasskapets dramaturgi. Universitetsforlaget. Oslo Aristoteles (1997): Om Diktekunsten. Grøndahl og Dreyer. Oslo Helland, Frode og Lisbeth Pettersen Wærp (2005): Å lese drama. Innføring i teori og analyse. Universitetsforlaget. Oslo Johansen, Terje (1997): Om Vildanden av Henrik Ibsen. Ad Notam Gyldendal. Oslo Lothe, Jakob m.fl. (1997): Litteraturvitenskapelig leksikon. Universitetsforlaget. Oslo Platz-Waury, Elke (1992): Drama og teater. En innføring. Gyldendal. Oslo Skarðhamar, Anne Kari (2001): Litteraturundervisning: teori og praksis. Universitetsforlaget. Oslo Stenstad, Finn (2005): Spor i ord. Litteraturkunnskap for norsk 1 i lærerutdanninga. Høyskoleforlaget. Oslo Ugland, Ellen (1998): Søkelys på Vildanden av Henrik Ibsen. Nks-forlaget. Oslo www.ibsen.net