Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
OBSERVASJON.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Forstå bruk og datainnsamling
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Analyse og tolkning av datamaterialet
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Metode.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Kvalitative og kvantitative metoder
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Identifisere behov – og etablere krav
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Forelesning 7.1. og Ped-60 Bjørn Damsgaard Litt vitenskapsteori Litt om ulike undersøkelsesmetoder i forbindelse med forskning Litt om utviklingsarbeid.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Kvantitativ forskning Bjørn T. Bakken Forsvarets høgskole.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Kapittel 3 Metode.
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner Naturvitenskaplig forskningstradisjon Positivismen Kvantitativ forskning Objektivitet Forklaringer Årsak - virkning Humanistisk forståelse Hermeneutisk metode Kvalitativ forskning Grader av subjektivitet Forståelse (empati)

“Grounded theory” En induktiv metode Objektivitet i kvalitativ metode Ikke bare årsak – virkning, men hvorfor. Så mye reliabilitet og validitet som mulig

Objektivitet Målet for alle typer undersøkelser er å prøve å samle kollektiv kunnskap som er av interesse (Kirk og Miller, 1986) Reliabilitet (pålitelighet) Du måler det samme hver gang Validitet (gyldighet) I hvilken utstrekning man får riktig svar

Generalisering Hvilke situasjoner kan det generaliseres til? Hvilke populasjoner kan det generaliseres til? “Tykke” beskrivelser viktig i kvalitativ forskning (f.eks. i feltforskning) Konsistens mellom ulike forsøk Generalisering til en viss grad

Randomiserte eksperimenter (x er årsak til y) Forsøker å kontrollere for variabler Laboratorie eksperiment Felt eksperiment Eksempler på eksperimentdesign Kontrollgruppe - design Pre-, post-test design Gjentatte målinger Kvasieksperiment

Sampling (utvelgelsen) Utvalget “Random sampling” Hvem er populasjonen? Sampling (utvelgelsen) Utvalget “Random sampling” (lik og uavhengig sannsynlighet for å bli med)

Datainnsamling Skriftlig spørreskjema Personlig intervju Telefonintervju Observasjon Tester/ prøver Eks. Nasjonale prøver

Feltundersøkelser Systematiske, men ikke like Folk forteller Grad av deltakelse Grad av åpenhet Beskrivelse av hensikten Varighet Fokusering (smal – bred) Etikk Datainnsamling ved å skrive notater

Kasus-undersøkelser Kvalitativ forskning – å studere folk I deres eget miljø og samhandle med dem på deres eget språk og deres egne vilkår (Kirk og Miller, 1986) Flerkasus design Yin: “The evidence from multiple cases is often considered more compelling, and the overall study is therefore regarded as being more robust” (Yin, 1994 s.45) N=1 (enkasus-studier)

Gruppe-spørreundersøkelse(enquète) Innsamling av data “ved at en gruppe respondenter, for eksempel en skoleklasse, besvarer spørsmålene samtidig under ledelse av en forsker” (Hellevik, 1991, s. 112) Validitet ivaretas ved at begrepene er operasjonalisert (konkretisert og med flere underspørsmål) Reliabilitet ved å beskrive undersøkelsen detaljert Validitet og reliabilitet forsøkes ivaretatt under hele forskningsprosessen. Eks. Prøve på bruk av spørreskjemaet ved en annen skole. Innspill fra andre kompetente personer.Trussel mot validitet: Barn kan svare som de tror er ønsket.

Intervju Faglig samtale hvor den intervjuede og intervjuer samtaler om nærmere definerte tema (Kvale, 1997) Grad av struktur Planleggingsprosedyrer: Oversikt over hele undersøkelsen Tidlige valg i prosessen får konsekvenser siden Viktig å forberede intervjuet – besvare spørsmålene: hva, hvorfor og hvordan

Intervjuplanlegging fortsatt Antall intervjuobjekter Tilgjengelige ressurser (tid og personer) Fra lærling til ekspert – øvelse gjør mester Etiske retningslinjer – viktige spørsmål (Kvale, 1997, s.71 Hvilke fordelaktige konsekvenser vil sutdien ha? Hvordan innhente informert samtykke? Konfidensialitet Konsekvenser for deltakerne Forskerens rolle12

Intervjuguiden Innhold: Emnene som skal tas opp I intervjuet. Forskningsspørsmålene skal operasjonaliseres Forskningsspørsmål: Vil en læring for karakterenes skyld sosialisere til senere arbeid for lønnens skyld? Intervjuspørsmål: Har du noen gang fått penger som belønning for gode karakterer? Ser du noen sammenheng mellom penger og karakterer?

Intervjuspørsmål (Kvale, 1997) Introduksjonsspørsmål Oppfølgingsspørsmål Inngående spørsmål Spesifiserende spørsmål Direkte spørsmål - Indirekte spørsmål Strukturerte spørsmål Taushet Fortolkende spørsmål Det er viktig å lytte!!!

Kvalitetskriterier for intervjueren (Kvale, 1997) Kunnskapsrik Strukturerende Klar Vennlig Følsom Åpen Styrende Kritisk Hukommelse Tolkende

Analysemetoder (Kvale, 1997) Intervjupersonens spontane fortellinger uten tolkning eller forklaring Intervjupersonen oppdager nye forhold i løpet av intervjuet Intervjueren fortetter og tolker mening i løpet av intervjuet og sjekker ut med intervjupersonen om han har oppfattet det riktig Intervjuet transkriberes (avskrives i helhet) og tolkes i ettertid av intervjueren alene eller sammen med andre forskere. Struktureres for analyse Materialet klargjøres Utvikling av den egentlige meningen

Spørsmål om metoder (Kvale, 1997, s.187) Planleggingen- hvordan skjedde den? Intervjusituasjonen – informasjon til intervjupersoner mm Transkripsjon. Hvem har skrevet av intervjuet? Informasjon til vedkommende. Analyse. Hvordaan foregikk den? Verifisering. Hvordan er pålitelighet, transkribering og analysen kontrollert? Hvilke kontrollspørsmål har undersøkelsen for å sikre pålitelige svar ? m.fl.