Pierre Bourdieu (1931-2002).

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Pedagogisk analyse.
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Danning i skolen – et truet prosjekt?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Bourdieus kultursosiologi
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Nyere sosiologisk teori
Goffman, Garfinkel og Giddens
Sosial kapital og velferd
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Minoritetsspråklige barn og unge
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Avdeling for sosionomutdanning
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Morten William Knudsen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fritid med Bistand.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Identitet og subkultur SAM 1
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Daniel Stern`s Teori.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Likestilling og likeverd i barnehagen
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Sosiologi ovenfra: Pål Repstad(2007) Hva er Sosiologi? Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Bourdieus kapitalbegrep
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Deltakende læring.
Pierre Bourdieu ( ).
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Pierre Bourdieu ( ).
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Pierre Bourdieu (1931-2002)

Filosof og Sosiolog Oversatt til norsk: +Ulike artikler Om fjernsynet :1994 Den kritiske ettertanke:1995 Distingsjonen:1995 Symbolsk makt:1996 Den maskuline dominans:2000. +Ulike artikler

Sosiologi som kampsport; Både teoretiker og politisk aktivist. ”Teori uten empirisk forskning er tom, mens empirisk forskning uten teori er blind.”- E.Kant (Bourdieu og Waquant 1992:162) ”Klinisk sosiologi består av en forskningspraksis der sosiologen bruker sin kunnskap til å utfordre den sosiale orden i et forsøk på å endre den. Klinisk sosiologien en samfunnsmessig legevitenskap.” (Bourdieu 1993/99:628)

Konstruktivistisk strukturalist Forsøker å begrepsliggjøre en strukturerende kulturell grammatikk, som setter aktørene i stand til å generere en uendelig rekke av mulige praksiser. (Wilken 2008) Den sosiale grammatikken skapes og gjenskapes i de sosiale (interaksjons) prosessene som omdanner ”strukturerende strukturer” til ”strukturerte strukturer” i det konkrete sosiale liv. (Bourdieu 1979/84:170 I : Wilken 2008)

Habitus Psykologisk habitus- ”sivilisasjonsprosessen (Elias) Kroppslig habitus – måter å bevege seg på (Mauss) Bourdieus begrep er en syntese – referer derfor både til individets mentale disposisjoner og til erfaringenes kropplige forankring.

Habitus: et produkt av sosialiseringen. Vår kroppslige væren i verden. Disposisjoner som et individ vil handle i forhold til. - en internalisering av objektive strukturer gjennom erfaring snarere enn forklaring. - hvordan vi oppfatter verden - estetikk og kjønn feks Tilegnelsesprosessen er glemt eller fortrengt – habitus er derfor ikke en sinnstilstand men en kroppstilstand.

Bourdieu beskriver habitus som et begrep ment å gripe de kroppsliggjorte væremåtene som er mest hensiktsmessige for å tilegne seg visse verdier. Har farger kjønn?

hvordan vi forholder oss til andre - god/dårlig (høflighet for eksempel) - kroppslig huskelapp - Kroppslige disposisjoner som virker ubevisst. Individuell, kollektiv og samfunnsmessig. Sosial begrensning blir forstått som personlige valg. Akseptasjon av ulikhet som naturlig.

Symbolsk vold Symbolsk dominans = misskjennelse – mangel på innsikt. Du er ikke en av oss! Symbolsk vold:dominansforholdet erkjennes ikke det det i objektivt sett er. En innordning som ikke oppfattes som det. Samsvar mellom de strukturene som konstituerer den dominerende habitus. ( I motsetning til å se på det som disiplinering. Foucault)

- Forlatte menn på landsbygda. - Innvandrer gutter uten framtid Symbolsk vold – gir en følelse av selvforakt, som en overtakelse av den samfunnsmessige forakten. - Forlatte menn på landsbygda. - Innvandrer gutter uten framtid - hvis små gutter bruker rosa klær blir de homofile I enhver samtale vil rase, kjønn, utdanningsnivå, klassebakgrunn og bosted spille inn. Alt er med på å bestemme den aktuelle situasjonen, men det forblir ubevisst. (Mohammed)

En samtidig analyse … Rommet for sosiale posisjoner Rommet for livsstiler 1.Økonomisk kapital= penger, eiendom og nettverk 2.Kulturell kapital= kunnskap, ideer, språk og utdanning 3.Symbolsk kapital - ære

Skolen og barnehagen reproduserer de ulikhet? Skoler og barnehager er skapt av og for de privilegert klassene. Reproduserer denne klassens verdier Skaper et fortrinn med en habitus som allerede er tilpasset disse strukturene og verdiene http://www.dpu.dk/site.aspx?p=5290&init=cp&msnr=3&lang=da

Den danske forskeren Charlotte Paludan viser i sin forskning at jenter og minoritetsbarn blir mindre anerkjent enn gutter og hvite. Dette handler blant annet om belærende tonefall fra de voksne. Hvis førskolelæreren stiller spørsmål til jenter og minoritetsbarn, er det ofte om ting hun allerede vet. Hvite, enspråklige og gutter får oftere dele erfaringer med voksne på en mer gjensidig måte der både barn og voksen stiller spørsmål de ikke kjenner svaret på

Når en forsker på eget felt Objektivering av sin egen relasjon til det det forskes på. Hvordan blir det kunnskap og ikke Common sense – noe alle vet Ved bruk av teori Ved bruk av begreper

Refleksiv sosiologi - epistemologi En bro mellom objektivisme og subjektivisme. Den objektive virkelighet (for eksempel kroppen) og den enkeltes agent opplevelse av å være (en kropp) i en sosial sammenheng. Å bryte med objektivistisk (hvordan ting er – jorda er rund) og subjektivistisk forståelse av forskningsobjektet (den ser flat ut).oldefar Andreas Vi må som forskere være opptatt av både Objektive betingelser for sosialt liv (utdanning) og personlige valg. Man må spørre folk om deres begrunnelser for valg.

Praktisk sans Rommer de objektive strukturene. Objektive strukturer finnes igjen i habitus. Forskere må; Skape en forståelse av de objektive betingelsene. Deretter må de bryte med denne for å interessere seg for agentenes/aktørenes subjektive forståelse av deres handlinger. For deretter bryte dette opp på nytt.

Deltaker objektivering Deltaker observasjon – hvordan andre oppfatter seg selv og verden. Forskeren er aldri objektiv og verdi nøytral – objektivere sin egen relasjon til de utforskede og utforskningen. Refleksiv sosiologi – refleksjon over praksis. Relasjonell tenkning – hiriarkier preget av distinksjoner og dominans. Forskjellere er ikke kvaliteter ved objektene , men kvaliteten i relasjonene – og derfor potensielt forandelige.

Endring? Habitus skaper handlingsposisjoner- mindre grad av refleksjon. Endring skapes gjennom kjenneskap til strukturene gjennom en sosioanalyse. En språklegging av habitus. ”tregt” men forandelig – sosial forankring og individuell aksept. Men også aksept fra miljøet/omgivelsen. (Bourdieu 2000:19)