Bulimi Nervosa og Selvskading

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Sykdommer i brystet.
Hva er det med Elin? Selvskading – et rop om hjelp eller uttrykk for… Psykolog Jostein Arntzen og psykolog Synøve Harstad.
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
Å opprettholde et godt immunforsvar
Psykiske utfordringer ved MS
Fokusperiode – Frisk i barnehagen
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Veiledning av elever / lærlinger
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Helse og sykdomsbegrepet
- roller og forventinger
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Overtrening En ikke planlagt reduksjon i prestasjonsevnen i fravær av sykdom og til tross for normalt eller økt treningsnivå. Skyldes for stor belastning.
Svein Øverland SELVSKADING Svein Øverland
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
Kroppsvekt.
Overvekt Konsekvenser, årsaker, behandling Serena Tonstad, OUS
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Pårørendekveld Nidaros DPS
Post 4, sykehuset Levanger
Rusmiddelmisbruk og spiseforstyrrelser
Den vanskelige samtalen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Årsaker og funksjon Svein Øverland
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Utfordringer og muligheter Sykepleier – Kari Sollesnes
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Carina Fjelldal-Soelberg
Selvskading RVTS Sør
Professor Finn Skårderud
Epilepsi hos barnehage-og skolebarn
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
En kropp som virker ”Vi har ikke en kropp, vi er en”
PUA-seminaret 2016: ”Kliniske eksempler” v/ ledende vernepleier Jane M.A. Hellerud Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Avd. for helseopplysning - SiA
Relasjonskompetanse på Skeie skole
HVORDAN MAN HAR DET OG TAR DET
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
Sjukepleie ved Parkinson sjukdom
LANDSKONFERANSE APRIL 2018
Spiseforstyrrelser Øyvind Rø Forskningsleder/professor II
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
SLIK BRYTER VI MENSTABUET
Psykevettreglene Bær ikke på tunge tanker alene. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp. Verdensdagene.no.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Fysisk og psykisk helse
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Selvmord; Risikofaktorer og vurderinger i akuttsituasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Bulimi Nervosa og Selvskading Ingunn Tjensvoll Reidun Våge Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Pasientsituasjon 20 år Kvinne Norsk Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Sykdomsbilde Utviklet anorexia i 14 årsalderen pga familieforhold og mobbing Var frisk en periode fra anorexia Men utviklet senere, bulimi nervosa og påfølgende selvskading i 19 årsalderen Overvåkning fra personal Måltider med personal Skal fysisk stoppes dersom forsøk på oppkast eller skading Skjermes fra fellesrom 2 timer til dagen – toalettbesøk 1 time etter måltid Max 15 min på toalett/dusj Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Bulimi Nervosa Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Hva er Bulimi? Gjentatte episoder med hurtig matinntak av store mengder på kort tid. Under disse episodene, vil vedkommende også ha en følelse av tap, av kontroll over spisingen. Unngåelse av vektøkning, ved hjelp av oppkast, dietter, hard fysisk trening, avførings – og eller vanndrivende midler. Pasienten vil være overdrevent opptatt av utseende og vekt, men vekt er vanligvis normal. Førsteinntrykket av en person med spiseforstyrrelse, er at vedkommende som regel er rolig, tilbakeholdende, nesten lukket og utilnærmelig. Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Symptom Selvklandring. Depresjon. Dersom den kaotiske spisingen pågår over lengre tid, gir den klare fysiske konsekvenser: Tap av væske og elektrolytter. Dårlig ernæringstilstand. Tannskader. Uregelmessige menstruasjoner. Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Handling og Atferd Overspising = indre ro, trøst og harmoni Oppkast = lettelse Skjult handlingsmønster Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

”Nervøse spiseforstyrrelser” ”Nervøse spiseforstyrrelser er å skade seg selv. Når vi snakker om selvbeskadigelse eller selvmutilering tenker vi imidlertid på andre former for selvplaging; kutt, risping og brannskader. Disse fenomenene kan forekomme sammen med nervøse spiseforstyrrelser. Likhetstrekkene mellom de to fenomenene er mange. Det viktigste er at både spiseforstyrrelser og selvmutilering gjør psykiske smerter fysiske – og beskytter mot eller avleder den psykiske smerten. Følelser blir konkretisert. I mange tilfeller er det naturlig å se fenomenene som forskjellige ytringer av de samme psykologiske grunnkonfliktene”. ( Skårderud, Finn, 1994,s. 387 ) Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Selvskading Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Hva er selvskading? Forenkelt kan man si at selvskading er å påføre seg selv fysiske skader eller smerter, ved for eksempel kutting/kloring/brenning/putte gjenstander i sår/kroppsåpninger. Er ikke et selvmordsforsøk, men et forsøk på å finne overlevelsesstrategi i en vanskelig livssituasjon. Er en selvstimulerende handling og blir brukt som forsvar mot angst Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Årsaker Virker som en lettelse for den fysiske smerten pasienten har. For noen føles det lettere å ha en fysisk smerte, enn en indre smerte, som man ikke kan gi uttrykk for. Det å rispe seg selv/skade seg selv, kan være en erstatning, når pasienten ikke kaster opp. Pasientens opplevelse av å se blod, ved risping, gir en lettelse, og dermed følelse av at kroppen blir tom, som når man kaster opp. Noen opplever at det vonde renner ut av kroppen. Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Behandling/tiltak i forhold til bulimi og selvskading Behandling av selvmutilering først Symptomene på spiseforstyrrelsen er den mest fremtredende Medisinering Samtale med psykolog, psykiater, sosionom og personal. Overvåkning av pasienten (B-vakt). Kostregime Samarbeidsavtale / individuell plan Lære seg til å finne andre mestringsstrategier for sin indre smerte. Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005

Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005 Kilder Hummelvoll, Jan Kåre, Helt – ikke stykkevis og delt, Gyldendal akademisk, 2004 Reichelt & Haavind, Aktiv psykoterapi – perspektiver på psykologisk forståelse og behandling, Notam Gyldendal, 1996 Rosenvinge m.fl, Spiseforstyrrelser – forståelsesformer og behandlingsmodeller, Tano, 1991 Skårderud, Finn, Nervøse spiseforstyrrelser, universitetsforlaget 1994 Snoek & Engedal, Psykiatri – kunnskap – forståelse – utfordringer, Akribe, 2005 Høgskolen Stord/Haugesund Kull 2005