Vasshushaldning og osmose

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
CELLER OG VEV: Fra læreplanen:
Advertisements

Velkommen til Newton Gildeskål KLAR FOR HAVET - Forarbeid
Vannmolekylets kjemiske egenskaper
Uten mat og drikke.
Toksikologi Toksikologi læren om kjemiske stoffers skadelige virkninger på levende organismer Toksikokinetikk opptak fordeling omsetning utskillelse Økotoksikologi.
Kapittel F Kjemisk likevekt.
Forelesningsnotater Tirsdag uke 1.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
EQS prosessteikning Rettleiing for deg som skal bruke prosesskart-editor i EQS.
Hendelser og nøtter Dommerseminaret 2011.
BIO – tilskot til bedriftsintern opplæring Kontaktpunktet 5
Planteceller og planter
Mennesket spiser organske stoffer fra dyr
TEMA: BAKTERIER Hva er egentlig bakterier?.
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
Introduksjon I tillegg til autentisering, bør/skal også ein sikker kanal tilby garanti for meldings- integritet og konfidensialitet.
Gen og arv.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Bioenergioppvarming av Mo og Jølster vgs Politikardag, Leikanger 18. mai 2010.
Vanlege nynorskfeil.
Tema Vg1, kap 4.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kapittel 5 Vilkårssetningar og løkker. 5.1 Boolske uttrykk George Boole ( ), britisk matematikar Utvikla teori om logikk ved bruk av symbol i.
Natur, miljø og teknikk i ny rammeplan for barnehagen
Språket i kommunane Innleiing ved Nils Ulvund og Jan Magne Dahle.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
Reinsing av vatn på Leikanger. Om oss. Me er fire elevar i 10a på Leikanger Ungdomsskule. Gruppa består av Halvard, Amalie, Hans Christer og Astrid. Me.
Termodynamikk Plan for dagen: - Entalpi - Entropi - Spontane prosessar.
”Dagleg kundekontakt på Bømlo” Odd Petter Habbestad Driftsleder i Bømlo Vatn og Avløpsselskap AS. RDF
Karbonkjemi – frå planter til plast Organiske stoff  Ei samnemning på alle stoff som inneheld karbon.
ENERGI FOR FRAMTIDA - på veg mot ein fornybar kvardag.
Alkoholar. Kjemiske kjenneteikn Alkoholar har ei -OH-gruppe, elles er dei bygd opp som alkana Har også namn etter alkana med like mange C- atom samt –ol-ending.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Livsstil og sjukdom - Hjarte- og karsjukdommar Hjarte- og karsjukdommar - Type 2-diabetes Type 2-diabetes - Nokre kreftformer Nokre kreftformer Sjukdommar.
Hinduisme. Hinduismens mangfald  Mange ulike måter å leve på  Mange ulike guder og gudinner  Mange ulike tempel  Mange ulike rituale  Mange ulike.
Kjemisk kommunikasjon mellom celler Basert på kap. 3 i Menneskekroppen.
Bilete som støtte til elevane si forklaring Energi frå havet.
Fra celle til flercellet organisme. Mål Du skal kunne cellenes felles grunnleggende bygningstrekk.
«Enten du tror du klarer det eller ikke, så har du rett!» Henry Ford
Cellens oppbygning og funksjon Basert på kapittel 2 i Menneskekroppen.
Hvordan fungerer de?. Plantecelle Funksjonene i ei plantecelle. Planteceller: Planteceller består av en cellevegg, en cellemembran, en cellekjerne, mitokondrier,
Kva er spesielt med organiske stoff? - Ei mengd stoff som tidlegare berre var kjende frå planter og dyr, blir no framstilte i laboratorium. - Det vert.
REPETISJON AV KOMPETANSEMÅLA
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
Cellene – bitte små fabrikkbyer
Biologi handlar om alt det som er levande.
Begrepsark Begrep Forklaring organisme
Omgrepsark Omgrep Forklaring organisme
Forklare hovudtrekka i fotosyntese
Økt 3 Lyspæra.
Nokre grunnstoffamiliar
Cellemembranen.
Metall Læremål: Kva er metall?
Metall og ikkje-metall
Kvifor er det viktig med naturmangfald?
Dyr.
TEMA: BAKTERIER Hva er egentlig bakterier?.
Kroppen som helhet Laget av Anniken Ordbegrep Anatomi= Læren om hvordan kroppen er bygd opp Fysiologi= Læren om hvordan kroppen fungere, oppgave Livsstilssykdommer=
SLIK VERT DU FLINK TIL Å FRAMFØRE FOR ANDRE
Ekskresjon og osmoregulering
Cellen.
Planteceller og planter
SYRER og BASAR - frå mat til miljø.
Planteceller og planter
Fra celle til flercellet organisme
Utskrift av presentasjonen:

Vasshushaldning og osmose

Vatn Vatnet er ein viktig bestanddel i alt liv Vatnet har unike kjemiske eigenskapar både som løysemiddel og som medium for kjemiske reaksjonar

Vatn Vatnet er ei viktig bestanddel av alle levande organismar Ein mann innheld omlag 69 % Ei kvinne innheld omlag 55% vatn på grunna v høgare feittinnhald

Muskelvev innheld omlag 75% vatn Blod innheld omlag 83% vatn Kroppsfeitt innheld omlag 25% vatn Bein innheld omlag 22% vatn

Alle virveldyr har omlag det same salt-innhaldet i sine celler Ein teori er at dette er saltinnhaldet som var i havet den gongen virveldyr oppstod Dette havet er så konservert i kroppen til seinare virveldyr Virveldyra har nyrer som sørger for ein stabil vass og salthushalding

Celler er avhengige av ein stabil saltkonsentrasjon for: Å oppretthalde fysisk form Kjemiske reaksjonar skal foregå under stabile tilhøve

Osmose

Osmose Spontan røyrsle av væske over ein semipermeabel membran fra ein lav konsentrasjon til ein høgare konsentrasjon

Osmose Spontan røyrsle av væske over ein semipermeabel membran fra ein lav konsentrasjon til ein høgare konsentrasjon

Cellemembran Vasselskande del = hydrofil Vassfryktande del = hydrofob

Vasselskande del = hydrofil Vassfryktande del = hydrofob Vasselskande del = hydrofil

http://www.answers.com/topic/cell-membrane-electrochemical-png

Virveldyrceller har ein cellemembran med poreprotein som slepp igjennom vatn Dette gjer desse celle av hengige av eit stabilt osmotosk miljø for ikkje å bli øydelagde http://en.wikipedia.org/wiki/Osmosis

http://en.wikipedia.org/wiki/Osmosis

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Nefron.png

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Nefron.png

Plantar Plantar brukar osmose for å ta vatn opp i røtene Vatnet ver dertetter transportert rundt i planten med bruk av kapillærkraft og osmose

Kapillarkraft Vatnet kan trekkast opp gjennom røyra i planten ved kapillærkraft når kreftene mellom sidene i kapillærrøyra til planten overstig dei intermolekylære kreftene til vassmolekyla

Ser ein på vassøyla i kapillærrøyra til planten vil overflata på vatnet (menisken) derfor ha ei konkav form Vatn

Vatnet blir tatt opp i plantecellene med osmose Det er osmose som skapar trykket i plantecellene som held plantedelane oppe Dersom plantane vert utsett for salt i miljøet vil dei difor ikkje klare å ta opp vatn Planten vil då bli slapp i blada og vil delvis miste form

Ser ein på vassøyla i kapillærrøyra til planten vil overflata på vatnet (menisken) derfor ha ei konkav form kapillarrøyr Vatn