Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten 30.10.06 Turid Thorsby Jansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Advertisements

Evaluering av oktober på blå
Månedsevaluering november 2011
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Turene i November har gått til:
Konferanse om kunnskapsløftet og ny rammeplan i Loen mars 2006
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
INFORMASJONSHEFTE BJØRNEBARNA
Presentasjon for diskusjon på foreldremøter m.m
Rolighetsmoen barnehage
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
På barnehagens lunsjmeny!
Evaluering av november på Blå avdeling:
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Barnehagens samfunnsmandat
I barnehagen Litt: Alvestad, M.(2004), Strand T. Rammeplanen 06
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Temadag i Førskolelærerutdanning RAMMEPLANENS UTFORDINGER Thomas Moser
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
AKTIVITETSPLAN HÅBAFJELL IDRETTSBARNEHAGE 2015/16
TLF: –
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE I TU BARNEHAGE Onsdag,
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
PERIODEPLAN FOR MARS 2019 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 1
PERIODEPLAN FOR FEBRUAR 2019
BARNEHAGEDAGEN 12. MARS «Jeg lurer på……..»
Periodeplan for Januar 2019
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Periodeplan for juli Emilie ferie 28
Foreldremøte Odderøya barnehage
BRANNVERNUKE EVALUERING OG OPPSUMMERING AV SEPTEMBER
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen

Ny tid, nye muligheter? Nytt departement, ny barnehagelov og rammeplan. Ny departementstilnytting Hvordan påvirker dette førskolelærere og assistenters arbeid og barnehagen praksis?

HVA ER NYTT OG BURDE BIDRA TIL ENDRET PRAKSIS? En ny barnehagelov og en revidert rammeplan Nye fagområder (med tilsvarende krav til personalet)? Barns medvirkning? De små barn? Fokus på oppdragelse? Fokus på læring? Det flerkulturelle samfunnet Barnehagen som læringsarena

Å både være begeistret og kritisk? En barnehagesektor med: barn 6000 barnehager førskolelærere og assistenter foreldre Fra et selektivt til et universelt velferdsgode

Ninni Sandvik Høghskolen i Østfold Rammeplanens ulike deler Kap. 1 og 2 Verdigrunnlag Barn og barndom Barns medvirkning Samarbeid med barnas hjem Inkluderende fellesskap, Samiske barn Omsorg, Lek, Læring Oppdragelse, Sosial kompetanse, Språklig kompetanse, Barnehagen som kulturarena Spor av pedagogikk Fagområdene Kommunikasjon, språk og tekst Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Natur, miljø og teknikk Etikk, religion og filosofi Nærmiljø og samfunn Antall, rom og form Spor av fag Hvilken av de to delene er dominerende? SYNETPÅBARNIPLANENSYNETPÅBARNIPLANEN

Fagområder og livet! For små barn finnes ikke spesifikke fagområder, der finnes bare livet selv. Fagområder trer fram mer som sider av livet og verden enn som fagområder. Fra: Temaheftet s. 29 Om de minste barna i barnehagen av Ninni Sandvik

Forventes det endringer i barnehagens praksis? Er det ikke bra som det er? Det handler om å se på det velkjente med nye øyne På vei mot hvilken praksis? På vei mot en fornyende praksis?

Å arbeide med en plan Med hva slags ”briller” leses rammeplanen?

Den ”nye” barnehagen utfordrer våre forstillinger: 1.Fra Barnehagens som et ”nesten” hjem til en offentlig lærings og oppvekst arena 2.Fra Barn som noe annet enn: ”uskyldige”, ”natur” ”en tom krukke” til et handlende og deltagende barn 3. Fra læring som formidling og en individuell pross til læring i fellesskapet i barnehagens praksis

Biljans prosjektarbeider? Hva slags syn på barn? Hva slags syn på barnehagen? Hva slags syn på læring?

Læreplanarbeid som en ovenfra og ned- eller nedenfra og opp bevegelse? Den lokale læreplanen Planen som blir til i møtet mellom praksisen i den enkelte barnehage og ideene fra rammeplanen Arbeidet med planen ses på som en reise

Å finne den riktige balansen mellom barneinitierte og vokseninitierte aktiviteter er en utfordring. (s. 21, R.pl)

Hva slags læreplanreise?

Førskolelærere og assistenter må gi rammeplanen et lokalt meningsinnhold sammen med barn. Førskolelærernes særlige ansvar