Fokus på barns medvirkning i drama/teaterpedagogisk arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Advertisements

Konstruksjon av barn og barndom
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
WRITE AN OPERA.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kvalitativ metode i markedsforskning
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
OPERAPROSJEKTET.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Etikk i pedagogisk arbeid
Valgfag på Kastellet skole
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Drama i barnehagen Rollefigur.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
DRAMA Estetiske læreprosesser i barnehagen Introduksjonsforelesning
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
Teater for barn Forelesning i forb. med Teaterproduksjon/Barneteaterfestival Våren 2009 F2A og F2B Hege Hansson.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
TEATER FOR BARN.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Identifisere behov – og etablere krav
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Fokus på barns medvirkning i drama/teaterpedagogisk arbeid * Fortsettelse av Frides forelesning om arbeid med et dramafaglig prosjekt. Mer fokus på det medvirkende/medskapende i forhold til dramafagets kunstfaglige innhold; Dramatiske grunnelementer, dramatiske virkemidler, dramaturgiske valg OG de metoder og konvensjoner vi benytter oss av for å skape og strukturere fiktive handlinger og situasjoner for utforsking av erfaringer og opplevelser fra virkeligheten – eller fra vår forestillingsverden. Se dette som et innspill i forhold arbeid med prosjektskissene deres. Jeg vet at mye er kjent stoff og det er ikke for å undervurdere dere jeg repeterer litt – men for å få et annet blikk – i forhold til det arbeidet dere er i gang med nå. Tenk spiralprinsippet – ikke stein på stein. Ønske om å stoppe opp, undersøke begreper – sette de inn i barnehagesammenheng. Ha deres eget prosjekt i bakhodet hele tiden og kom gjerne med spørsmål og innspill underveis. Liv Dyrdal 29.01.2008

Barns medvirkning? ”Vårt opplegg vil bli bestemt av barna. Dette er for å få barnas medvirkning med i prosessen. Vi har tenkt å legge ut inspirasjons materiale i barnehagen og ta med oss en liten gruppe med barn for å finne historien :) Vi vil spørre barna om de kan hjelpe oss å finne på en fortelling. Dette er planlagt til Torsdag og vi kontakter barnehagen for ok signal. Vi har reservert film kamera for å få med oss prosessen helt fra start. Håper du synes dette kan bli like spennende som vi synest.” Dette var tanker i startgropa til et teaterprosjekt – med gode intensjoner om barns medvirkning. Hva er barns medvirkning: - Bestemme hva det skal handle om? - Aktivt deltakende? - Voksne som tar utgangspunkt i barns referanser – f.eks med utgangspunkt i observasjon? - Voksne som kan ta imot og bruke barns innspill? * Hva kan dere lese ut av dette – drama/teaterfaglig? Hvilken informasjon blir gitt? Hva savner dere? Hva slags inspirasjonsmateriale velger dere? Dukker, figurer, bamser…..kjøkkenredskaper?? Hvilke spørsmål stilles for å få fram en historie? Film som dokumentasjon; hva skal dere se etter? Mulige forslag til konkretiseringer? Liv Dyrdal 29.01.2008

Rammeplanen Oppdragelse til demokrati Barns medvirkning Barnet som medskaper Barnehagen som kulturformidler Barnehagen som arena for kulturell nyskaping (Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver 2006) Premissene for alt arbeid i barnehagen ligger i Lov om barnehager og rammeplanen. Planen inneholder mange honnørord. Hva slags forståelse har dere av begreper som demokrati, medvirkning og medskaping i en barnehagesammenheng? Kort summing – riss på tavla. Demokrati – alle synspunkter like viktige? flertallet bestemmer? Medskaping – aktivt fysisk handlende? - skape mening for seg? Uten at det gir synlige uttrykk? – hvordan måle? Hva er forskjellen på medvirkning og medskaping? ”Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.” Rammeplanen (2000:13) Se dette i forhold til drama/teater arbeid i barnehagen. Hvordan skal dere inspirere, planlegge, forberede, lede, gjennomføre og dokumentere et dramafaglig prosjektarbeid i barnehagen – som ivaretar barns medvirkning og medskaping? Hvordan gir førskolebarn uttrykk for sine synspunkter? Hvordan tolkes barns ytringer/verbale og nonverbale? Standarder for måling av deltakelse/medskaping? Hvor aktiv? Med kropp og stemme Hvor passiv? Med kropp og stemme Synlige spor i barnas lek, bilder, fortellinger, fysiske handlinger - hva kan vi forvente? Er dette medvirkning – medskaping? Drama handler om å nå andre på et følelsesmessig plan. Hvordan måle andre menneskers opplevelser og følelser? Ved å tolke deres handlinger – knyttet til det aktuelle temaet og sit.. Konkretiser når dere fører logg – hva gjør du – hva gjør barna. Liv Dyrdal 29.01.2008

Syn på barn Barnet som ”det uskyldige” Barnet som ”natur” Barnet som ”tabula rasa” Barnet som medkonstruktør av kunnskap, identitet og kultur (Dahlberg, Moss og Pence 2002) Vårt syn på barn vil også ligge som en premiss for hvordan vi utfører jobben i barnehagen, og hvordan vi leser og tolker barns ulike ytringer gjennom ord og fysiske handlinger. Vårt syn på barn henger nært sammen med hvordan vi oppfatter vår egen yrkesrolle; om det er vi som skal fylle det tomme rom, eller . Liv Dyrdal 29.01.2008

Teatersyn Forholdet mellom tilskuer og deltaker Teaterets fjerde vegg Publikum som aktør Forestillingstekst Meningsskaping i teater Det finnes ulike definisjoner på teater; noen oppfatter det som et hus hvor noen står på en scene og spiller for et publikum som sitter i salen. Andre ser på teater som et forhold mellom mennesker; som befinner seg på samme sted til samme tid for å dele en hendelse. Ibsens fjerde vegg Boal – forumteater – når tilskueren blir deltaker Ulike former for aktiviserende teater – spesielt for barn Jeg ønsker å si: at kunnskap om teater – dramaturgi – er kunnskap om samspill, medskaping og meningsdanning som kan overføres til en barnehagevirkelighet. Liv Dyrdal 29.01.2008

Syn på egen yrkessrolle Førskolelæreren - dramapedagogen som Oppdrager Formidler Tilrettelegger Sampillspartner TO YTTERPUNKTER Interesse og vilje til å ta inn den virkeligheten barna lever i – medier, spill, info…. Ensidig formidling av kunnskaper og holdninger – fra voksne til barn - . Ikke snakk om ensidig – å være enten formidler eller samspillspartner, men mer om en bevissthet om når man er hva. Er du som dramapedagog mest formidler – tilrettelegger – deltaker? Hva er det hensiktsmessig å være – når - i forhold til mitt prosjekt – og til progresjonen? Dette er et viktig poeng i forhold til å ha et overordnet perspektiv på arbeidet – og så kunne brekke det ned i ulike sekvenser. Når åpner du for stor grad av styring og deltakelse fra ungenes side? Når er det hensiktsmessig for deg å ha kontroll. Anslag; fortelle en historie, introdusere en rollefigur Dette handler om ulike grad av styring og struktur – se på dramaforløpet som et eksempel. Liv Dyrdal 29.01.2008

Dramaforløp * Et dramaforløp består av flere sekvenser der ulike dramateknikker, - metoder og uttrykksformer kan inngå og som er strukturert slik at det gir studentene/elevene mulighet til å bli kjent med og utforske et lærestoff gjennom variert bruk av ulike metoder og teknikker som er spesielt valgt ut i fra lærestoffets innhold og elevenes behov for å være skapende i sin egen læringsprosess.   ( teaternett.no.dramabegrep) Dramaforløp er en måte å strukturere drama på hvor en kan bruke øvelser, ulike dramametoder og leker”. (Larsen 1997) Flere av de som jeg har veiledet sirkler rundt begrepet dramaforløp i forhold til fagfokus, derfor kan vi bruke det som eksempel. To definisjoner Her ligger allerede det medvirkende, medskapende inne. Det framafaglige – utforsking i fiksjon/fiksjonsbrudd. Leker alene er ikke drama, men satt inn i en større sammenheng inngår de inngå i et dramaforløp. Liv Dyrdal 29.01.2008

Dramaforløp - som eksempel på ulik grad av styring/struktur Det åpne startpunkt Det antydede startpunkt Det definerte startpunkt Det åpne startpkt: nesten ingenting av den dramatiske fiksjonen er gitt. Startpkt kan være en ide, en impuls, en assosiasjon. Barna har maksimal grad av medvirkning; finne roller, handling, replikker. De strukturerer spillet og finner form og stil underveis. Pedagogen; organisator, observatør, veileder. Det antydede startpkt: Noe er gitt i utgangspunktet, eks l-i-r-spill, det undertrykte tema i bildeteater. Barna har stor grad av medvirkning både i avgjørelsene og i utviklingen av forløpet. Pedagogens rolle: regissere barnas forslg og utspill underveis for å fremme utviklingen. Har mye ansvar for strukturering underveis, fordi lite gis på forhånd. Gitt struktur/definert startpkt: bruker et skuespill, dramatiserer en tekst eller videreutvikler et forløp og gir det scenisk form. Temaet, fabelen og handlingen er gitt og må tolkes av barna. Deres medvirkning skjer i detaljarbeid når det gjelder scenisk form og hvordan stykket får liv. Pedagogen er veileder og instruktør. Uansett hvilket startpkt du velger – er du som pedagog Liv Dyrdal 29.01.2008

Kunstfaget drama Dramatisk lek – Dramapedagogikk -Teater Dramapedagogikk er: en felles undersøkelsesprosess der deltakerne bruker/tar del i en improvisert fiksjon, som oppstår, når to eller flere deltakere – i et felles rom – fremstiller ”som om” handlinger, idet de bruker kropp og stemme. Szatkowski: Når kunst kan brukes, i Dramapedagogik i nordisk perspektiv (1985) Kjennetegn - sett i forhold til demokrati, medbestemmelse, medvirkning, medskaping. ”Drama er en symbolsk framstilling av menneskelige handlinger og situasjoner.” Sæbø 1998:408 Drama – forankring i dramatisk lek og kunstformen teater. Innebærer en målrettethet fra pedagogens side. Liv Dyrdal 29.01.2008

Dramatisk lek Frivillighet Improvisasjon ut fra et leketema Fiksjonsramme Fiksjonalitet/metafiksjonalitet Fiksjonsbrudd – med regi Etterligning/gjenskaping; figurene skapes underveis Fortelling Bruk av symboler, projisering, virkemidler Intertekstualitet Leken har betydning for dem som deltar og retter seg innover. OBS! Gladsø og co operer med begrepet KROPP fremfor Figur. Fiksjonaltet: avklaring av at det er på liksom- definert skille mellom virkelighet – fiksjon Fiksjonsbruddene – pausene hvor de beveger seg inn og ut av fiksjonen – eller mellom ulike fiksjonslag – er barna bevisst – derfor metafiksjonaliet Fortelling – bruker språket mens de leker, sier hva som skjer + replikker Intertekstualitet – refererer til tidligere erfaringer, hendelser, film, populærlitteratur Liv Dyrdal 29.01.2008

Teater For et publikum – klar fiksjonskontrakt Handling ut fra manus eller improvisert fram Tolking av undertekst/situasjon Karakter – type – spillestil Teaterform Ulike uttrykksformer Gjennomarbeidet som kunstnerisk uttrykk mht rolle/karakter, virkemidler, dramaturgi Liv Dyrdal 29.01.2008

Dramatisk lek – dramapedagogikk - teater Spill Fiksjon Agering Den estetiske fordobling Spill – eller iscenesettelse i et rom. Det siste begrepet viser også til oppbygging og organsering av rom, handlinger i rommet. Fiksjon Agering – handling Man observerer seg selv innenfra – i rolle, og man observerer de andre. Liv Dyrdal 29.01.2008

Dramafagets kunstfaglige innhold Regi-teknisk: Grunnelementer; figur, fabel, tid, rom Virkemidler; spenning, kontrast, symbol, ritual, rytme Dramaturgiske valg; tolkning, fokus, vendepunkt, stil, fortellerform Materielt-teknisk: Scenografi, rekvisitter, kostymer, lyd, lys, sminke, masker, dokker, figurer.. Dette er kjent stoff. Ta det med som en oversikt i denne sammenhengen og eventuelt som en hjelp til spisse eget prosjekt. Dette er en del av verktøykassen dere henter fra til drama/teaterped arbeid – hva er det dere vil fokusere på, undersøke? Dette er materialet vi bruker i den formskapende prosessen. De ulike fortellerformene omtales ofte som dramaturgiske modeller; klassisk (aristotelisk), episk, simultan, metafiksjonell, visuell/likestilt dramaturgi. Dette handler i stor grad av hvor åpne eller lukkede de er – hvor mye som er definert i utgangspunktet – i forhold til hvor mye som er åpent og påvirkelig av dem som deltar i teaterhandlingen – inkludert publikum. Liv Dyrdal 29.01.2008

Dramakonvensjoner Dramakonventioner er hele det arsenal av formler, genrer, typer, stilarter og udtryksmuligheder der er til rådighed når barnet, eleven, den studerende i en aktiv proces sammen med andre skaber, undersøger og formidler betydninger. /…/ børn, unge og voksne (kan) anvende dramakonventioner til å fortelle, reflektere, udtrykke og dele virkelighedserfaringer. (Neelands 2000) Liv Dyrdal 29.01.2008

Noen eksempler på metoder, konvensjoner, arbeidsformer * Improvisasjon * Tablå Figuroppbygging * Bildeteater Intervju * Rollemodellering Hot-seat * Rom Tegne/male/skrive i rolle * Rollefigur Kollektiv tegning * Fortelling Ritualer * Dans m.m. Oversikt over konvensjonene – se Neelands for flere startpkt: kart, dødsannonse, gjenstand – og videre strukturering av dramaarbeid. Selv om boka er rettet mer mot skole enn bhg – går det fint an å oversette til et yngre publikum- Kommenter ulik begrepsbruk i faglitteratur – METODER, TEKNIKKER, KONVENSJONER, ARBEIDSFORMER, UTTRYKKSFORMER. Viktig at dere definerer begrepene når dere bruker dem – vis til teorien dere har hentet dem fra. Jeg har hentet disse begrepene fra Sæbø – fordi det stort sett er enighet om bruken. Leser dere Gladsø og co – ser dere litt annen forståelse og en mer historisk gjennomgang av dramaturgiske begreper. Dette kan vi komme tilbake senere under forelesning om dramaturgi – knyttet til teaterproduksjon – eller dramaped.arbeid. Metoder, konvensjoner og arbeidsformer er også verktøy – som handler om strukturering og organisering av det dramafaglige innholdet. Se på dem og vurder mht til medvirkning/medskaping Liv Dyrdal 29.01.2008

Metode, konvensjoner forts. Bevissthet om valg i forhold til mål og problemstilling Kunnskap om de ulike metodenes kvaliteter Kunnskap om progresjon i dramafaglig arbeid Liv Dyrdal 29.01.2008

Improvisasjon Metode, arbeidsform, uttrykksform Grunnleggende for samspill Forutsetter medvirkning, medskaping fra minst to parter Hvordan planlegge, forberede en improvisasjon? Behov for struktur, rammer? Improvisasjon som eks på faglig fokus Bruk eksemplet fra Mads – fra det non-verbale i barns lek – til kommunikasjon i barns lek – til bruk av improvisasjon i barns lek. Fagfokus; Hvordan bruker barn improvisasjon i sin dramatiske lek? (Viktigheten av det i forhold til å kunne delta i leken) Hvordan jobbe med impro i en 3-6 års gruppe; rammer, struktur, referanser? Improvisasjon som utgangspunkt for en teaterforestilling for barn? Liv Dyrdal 29.01.2008

Rollefigur Utvikling av rollefigurer, alene/sammen med barn Litterære figurer, historiske, fantasifigurer Utgpkt bevegelse, fysisk uttrykk, kostyme Introduksjon av rollefiguren Funksjon Rollefiguren som forteller Utforsking av kommunikasjon og samspill i rolle/ utenfor Det er mange måter å gå fram på når du skal utvikle en rollefigur. Du kan velge en kjent figur fra litteraturen – fra medier – en med lokal(historiske) referanser – eller en fantasifigur som skapes her og nå. Du kan bygge den opp ved hjelp av en bakfabel, fysisk uttrykk, kostyme, nøkkelrekvisitter – eller du kan gjøre denne prosessen sammen med Utforskning av kommunikasjonen når du opptrer som deg selv/ Rollefigur? Liv Dyrdal 29.01.2008

Forskningsmetode Kvantitative metoder er forskningsmetoder som befatter seg med tall og det som er målbart (kvantiserbart). De skiller seg således fra kvalitative metoder. (Aase/Fossaskåret 2007: Skapte virkeligheter, om produksjon og tolkning av kvalitative data). Du kan si noe ut fra den situasjonen du har stått i, men du kan ikke trekke generelle slutninger ut fra det. Noen erfaringer kan overføres til andre sit - . Egner seg for forskjellige typer undersøkelser; Kvantitativ – kan si noe om hvor mange ganger Folk og røvere i Kardemommeby er spilt på norske scener. Kvalitativ - kan si noe bakgrunn for dramaturgiske valg i en spesiell oppsetning. Liv Dyrdal 29.01.2008

Kvalitativ metode Kvalitativ metode er en metode for innhenting av opplysninger hvor man istedenfor å undersøke flest mulig forekomster (kvantitativ metode) konsentrerer seg om noen få, og undersøker disse svært grundig. Metoden er mye brukt innen fagfeltene sosiologi og antropologi for å få en forståelse av et fenomen. Utvalget hvor undersøkelsen gjøres er derfor enten strategisk, typisk eller spesielt, og ikke representativt, som i den kvantitative metoden. Liv Dyrdal 29.01.2008

Kvalitativ metode Dypere forståelse av sosiale fenomener Få dypere innsikt, komme ”under huden” på fenomenet som studeres Egnet for studier av sosiale relasjoner og prosesser – samhandling mellom personer, analyse av roller, relasjoner og kommunikasjon Ustrukturerte intervjuer, observasjon, deltakende observasjon og feltsamtaler Deltakelse innebærer involvering Produksjon av data; observasjon+begrep=data (Aase/Fossaskåret 2007) Jeg kan bruke kvanitativ metode for å finne ut hvor mange teaterforestillinger – av et gitt utvalg - som er utviklet ut fra improvisasjon, men jeg kan ikke finne ut noe om hvordan skuespillerne improviserte fram forestillingen. Da må jeg observere, snakke med dem, se video fra forestillingarbeidet osv De kvalitative dataene du får må analyseres og tolkes i forhold til den konteksten de er hentet fra. Jobber du med 0-3 åringer vil du lese materialet annerledes enn du gjør med en 3-6års gruppe. Teater som forhold mellom mennesker A spiller B for C. Et drama/teaterpedagogisk arbeid kan også fungere forskjellig i ulike barnegrupper; flerkulturelle – enkulturelle; språk, felles referanser, Norge – Nicaragua. Feltsamtalen kan gi svar som spørsmål som forskeren ikke har stilt seg, men som kan gi betydningsfull informasjon om meningsdimensjonen. Eks – barns kommentarer til lek, til en rolle, til et tema etc. Skriv ned – hvor, når, i hvilken sammenheng dette kommer. Deltakende observasjon – forskeren er en av aktørene han studerer – er i en dobbeltposisjon. Jfr – den estetiske fordobling i drama. Vær bevisst på hvordan din deltakelse farger handlingen. Liv Dyrdal 29.01.2008

Barns medvirkning? Vårt opplegg vil bli bestemt av barna. Dette er for å få barnas medvirkning med i prosessen. Vi har tenkt å legge ut inspirasjons materiale i barnehagen og ta med oss en liten gruppe med barn for å finne historien :) Vi vil spørre barna om de kan hjelpe oss å finne på en fortelling. Dette er planlagt til Torsdag og vi kontakter barnehagen for ok signal. Vi har reservert film kamera for å få med oss prosessen helt fra start. Håper du synes dette kan bli like spennende som vi synest.” Noen tanker på slutten – om medvirkning – medskaping? Noen andre tanker nå om hva som kunne vært tydeliggjort, konkretisert i teksten – for å gi nødvendig informasjon om prosjektet? Liv Dyrdal 29.01.2008

Oppsummering Fagfokus med utgangspunkt eget interessefelt/ barns interessefelt Medvirkning som grunnleggende premiss Kjennskap til de ulike konvensjonene og metodenes spesielle kvaliteter Bevisst valg av metoder/konvensjoner i forhold til fagfokus, problemstilling Kunnskap om progresjon i dramapedagogisk arbeid Du må vite hva du skal undersøke for å kunne samle deg data som er relevante og informative. Valg av fokus; eget interessefelt, barnas interessefelt, barnehagens interessefelt Barns medvirkning som premiss Planlegging Forberedelser Teori/kilder Dokumentasjon Analyse av eget materiale Presentasjon av data; Kopling mellom teori og praksis – sett eksemplene dine inn i meningsfulle sammenhenger Dobbeltsjekk ved å ta leserens perspektiv – la andre lese og få deres kommentarer Liv Dyrdal 29.01.2008