UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB 2012-2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Ny strategisk plan for UiO 2010  2020 Noen tanker om prosess og innhold.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Solveig Kristensen, Studiedekan
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
16. mars Risk in Mega projects Seminar Norwegian Center for Project Management Host: NTNU You can’t step into the same river twice,
Solveig Kristensen, Studiedekan LeP-realfag Gleder og utfordringer.
Utdanningskonferanse Medisin 1.Juni Alta 2016 Innlegg og diskusjon- studiedekanmøte Tromsø 30.oktober 2015 Anita Iversen, 2015.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Miria Grisot og Margunn Aanestad
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
SAB- utdanningskvalitet
Horisont 2020 Tor Ivar Eikaas, Kunnskapskontoret / Forskningsrådet
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
Overordnet strategi SV-fakultetet
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Erasmus+: en uutnyttet ressurs på UiO?
National Academies Northstar Summer Institute
EØS-midlene: En platform for internasjonalt samarbeid.
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Silja M. Sverreson, Prosjektleder
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB

MN’s overordnede ambisjoner: Å utvikle vår kunnskapsarv i forhold til samfunnets behov Å styrke fakultetets posisjon som et internasjonalt forskningsfakultet MN’s overordnede ambisjoner: Å utvikle vår kunnskapsarv i forhold til samfunnets behov Å styrke fakultetets posisjon som et internasjonalt forskningsfakultet Universitetet i Oslo - Strategi 2020 «UiO skal styrke sin internasjonale posisjon som et ledende forskningsuniversitet, gjennom et nært samspill mellom forskning, utdanning, formidling og innovasjon» Norges nøkkel til fremtidens kunnskapssamfunn ”Et nos petimus astra” (Også vi søker stjernene)

SAB-rapporten “Topptung” internasjonal komité 1)Assess UiO’s current characteristics, capabilities, and performance levels on an international scale 2)Assess the ambitions and visions in Strategy 2020 What are realistic and achievable goals for 2020? 3)Identify gaps in Strategy 2020 and recommend further action

SAB-rapporten Meget god rapport og en rapport på riktig nivå Godt verktøy for strategisk utvikling Melding 1: Vær offensive, men realistiske Peker på viktige strukturutfordringer utenfor oss selv

TheoryExperiments

Bredde (forskning og utdanning) Spiss (forskning og utdanning) Forskning (konkurranse om midler) -Tydeligere prioritering/oppbygging av internasjonalt ledende forskningmiljøer -Sterkere fokus på utvikling av (nye) tverrfaglige satsingsområder Utdanning (konkurranse om de beste hodene) -Bygg internasjonalt orienterte studier av høy kvalitet -Satse mer på læringsmiljø (innhold og form) Må gjøre det meste selv, uavhengig av “eier” og ekstra midler. Omstilling nødvendig, og må starte på toppen. Svare tydeligere på samfunnsutfordringer. (Uten at dette går på bekostning av langsiktighet og forskningens frihet!) Svare tydeligere på samfunnsutfordringer. (Uten at dette går på bekostning av langsiktighet og forskningens frihet!)

Utdanning UTDANNINGSUTVIKLING ETTER MODELL AV FORSKNING (Nordic) centres of teaching/learning and research Excellence in education - teaching, study programmes Specific excellence programmes for ambitious students Individual performance criteria and incentives for teaching, research and learning UiO’s partnerships with society ….and people from outside academia Report from the University of Oslo’s Strategic Advisory Board 2012–14 Build a Ladder to the Stars

Utdanning Report from the University of Oslo’s Strategic Advisory Board 2012–14 Build a Ladder to the Stars More flexible, interdisciplinary, broader study programmes Class or cohort identity, social support and encouragement - particularly in the first year Integrated international mobility into the individual programmes of study, particularly BA Ambitious forms of international education …including joint programmes and degrees InterAct

Informatikk Matematikk Astrofysikk Fysikk Biovit. GeofagKjemi Farmasi Læringsmiljø Programutvikling Fagdidaktikk og skole Læringskultur Læringsmiljø Programutvikling Fagdidaktikk og skole Læringskultur InterAct – Kultur for læring

Creating the workforce of tomorrow Research for competitiveness and sustainable development Creating the workforce of tomorrow Research for competitiveness and sustainable development Development of disciplines Development of disciplines Interdisciplinary actions Interdisciplinary actions Research based education (at all levels) High quality research groups Innovation Science communi- cation Science communi- cation