Økt innsats for tilbakekall av førerkort etter Vegtrafikklovens §34 - effekt på trafikksikkerhet Evaluering av prosjekt i Møre og Romsdal Fridulv Sagberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internundervisning om førerkortvurderinger i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

BrukerPlan 10 kommuner i Helse Stavanger-området Kartlegging 2012
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk April 2011 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Pöyry og FINN.
Førerkort. Attestarbeid kjedelig? Førerkort Attestarbeid kjedelig? Hippocrates: Helbrede-lindre-trøste.
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Noen utfordringer for skolene
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Rapport av markedsundersøkelse
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Helse og sykdomsbegrepet
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Enhalet og tohalet hypotesetest
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Susanne Nordbakke (TØI) Lisa Hansson (VTI) Bilens rolle for bevegelseshemmedes mobilitet og velferd. Muligheter.
Effekter av forskjellige lystyper på fotosyntese i Euphorbia pulcherrima Sheona Innes.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Mai 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juli 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Trygg framtid for folk og natur REPRESENTANT FOR EMA Mindreårige som ankommer Norge for å søke beskyttelse, uten å være.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Tilsynsmyndighetens rolle
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Smartere vegtrafikk med ITS Etatsprogram
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Vår tilnærming til å bedre samarbeidet med Statens vegvesen Trond Bølviken Direktør Forretningsutvikling 2. april 2008.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Lønnssystem ► Hvorfor lønnssystem?  Begge tariffavtalene er minstelønnsavtaler, og basert på at de lokale parter skal fremforhandle lokal lønn basert.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk November 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
NINA JON De trøblete unge gutta Hvem fortjener politiets oppmerksomhet? En studie av dødsulykkene i trafikken 2004 og 2005.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
1 3 søknader til Forskningsrådet: ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler” (TØI) ”Mennesket.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling Region midt Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Vegdirektoratet Trafikksikkerhetsseksjonen Trafikkulykker Hva er en trafikkulykker? Ulykke som inntreffer på (offentlig eller privat) veg.
Samhandling – Nyskaping – Optimisme - Raushet 1 KS effektiviseringsnettverk 20 + Gardermoen 12. januar 2011 Kristiansund kommune Rådmann Just Ingebrigtsen.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Førerkortforskriftens helsekrav Psykiske lidelser, rus og medikamenter. Knut Erik Skarsaune Ass fylkeslege.
Helsekrav til førerkort – en innføring i nytt regelverk Sted Dato Foreleser Tittel Fylkesmannen i XX.
Hva er Norgeshelsa? Norgeshelsa er et dataprogram som inneholder nøkkeltall om helse og helserelaterte samfunnsforhold i Norge Ved bruk av Norgeshelsa.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Driva elv – fangstoppgaver og skjellprøver i 2006 Foreløpige resultater NTNU Vitenskapsmuseet.
Rusmidler og nye helsekrav til førerkort
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Effekter av forskjellige lystyper på fotosyntese i Euphorbia pulcherrima Sheona Innes.
Kurs for turnusleger 26. oktober 2017
Førarkort for eldre Haustkonferanse Sogn og Fjordane Pensjonistforbund
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Utskrift av presentasjonen:

Økt innsats for tilbakekall av førerkort etter Vegtrafikklovens §34 - effekt på trafikksikkerhet Evaluering av prosjekt i Møre og Romsdal Fridulv Sagberg Transportøkonomisk institutt Skadeforebyggende forum, 23. april 2015

Side2 Om prosjektet Evaluering 2014 Start 2010, etablert samarbeidsgruppe

Side Vegtrafikklovens § 34  Regulerer politiets adgang til å tilbakekalle førerrett for personer som ikke oppfyller lovbestemte krav til å inneha førerkort  Kriterier:  Svekket syn, helse eller førlighet  Mangelfulle kunnskaper eller kjøreferdighet  Misbruk av rusmidler (fra 2010)  Utilfredsstillende vandel (fra 2004) 3

Side Eksempler på aktiviteter i prosjektet  Fokus på meldeplikten for helsepersonell  Informasjonsmøter for helsepersonell  Politiet har i økende grad krevd kjørevurdering eller helseattest ved mistenkelig kjøreatferd el.l.  Statens vegvesen og politiet har holdt møter med trafikklærere  Flere mediaoppslag om helse og førerkort 4

Side Metode for evaluering  Antall inndragningssaker (tilrådinger fra fylkesmannen) før og etter 2010  Antall trafikkulykker før og etter 2010  Sammenligning mellom Møre og Romsdal og resten av landet  Korrigert for antall førerkort 5

Side Resultater: Antall inndragningssaker 6 Størst grunn til å forvente effekt på ulykker her

Side Aldersfordeling for inndragningssaker 7

Side Personskadeulykker 8  Endring fra til  M&R: -30 %  Øvrige:-26 %  Ikke statistisk signifikant forskjell

Side Dødsulykker  Endring fra til  M&R: - 66 %  Øvrige fylker: -35 %  Statistisk signifikant forskjell 9

Side Helse- eller rusrelaterte dødsulykker 10 År Tilstand Blandingsrus Selvvalgt ulykke? Alkoholpåvirkning Påvirket av annet Sykdom Totalt rus/sykdom Prosent av alle23,125,0 40,938,585,760,0100,036,4 Alle dødsulykker

Side Konklusjoner  Resultatene tyder på at økt omfang av tilbakekalling av førerrett har redusert ulykkesrisikoen  Utfordring: Hvordan få enda bedre rutiner for å identifisere førere som ikke fyller lovens krav til førerkort?  Mer vekt på sjekk av vandel?  Jfr. UPs rapport «Hvem fortjener politiets oppmerksomhet» (2009): Ca. 35% av «skyldige» førere i ulykker er tidligere straffet  Viktig med tiltak for å hindre kjøring uten førerkort  Kontrollvirksomhet  Ny teknologi 11