Økt innsats for tilbakekall av førerkort etter Vegtrafikklovens §34 - effekt på trafikksikkerhet Evaluering av prosjekt i Møre og Romsdal Fridulv Sagberg Transportøkonomisk institutt Skadeforebyggende forum, 23. april 2015
Side2 Om prosjektet Evaluering 2014 Start 2010, etablert samarbeidsgruppe
Side Vegtrafikklovens § 34 Regulerer politiets adgang til å tilbakekalle førerrett for personer som ikke oppfyller lovbestemte krav til å inneha førerkort Kriterier: Svekket syn, helse eller førlighet Mangelfulle kunnskaper eller kjøreferdighet Misbruk av rusmidler (fra 2010) Utilfredsstillende vandel (fra 2004) 3
Side Eksempler på aktiviteter i prosjektet Fokus på meldeplikten for helsepersonell Informasjonsmøter for helsepersonell Politiet har i økende grad krevd kjørevurdering eller helseattest ved mistenkelig kjøreatferd el.l. Statens vegvesen og politiet har holdt møter med trafikklærere Flere mediaoppslag om helse og førerkort 4
Side Metode for evaluering Antall inndragningssaker (tilrådinger fra fylkesmannen) før og etter 2010 Antall trafikkulykker før og etter 2010 Sammenligning mellom Møre og Romsdal og resten av landet Korrigert for antall førerkort 5
Side Resultater: Antall inndragningssaker 6 Størst grunn til å forvente effekt på ulykker her
Side Aldersfordeling for inndragningssaker 7
Side Personskadeulykker 8 Endring fra til M&R: -30 % Øvrige:-26 % Ikke statistisk signifikant forskjell
Side Dødsulykker Endring fra til M&R: - 66 % Øvrige fylker: -35 % Statistisk signifikant forskjell 9
Side Helse- eller rusrelaterte dødsulykker 10 År Tilstand Blandingsrus Selvvalgt ulykke? Alkoholpåvirkning Påvirket av annet Sykdom Totalt rus/sykdom Prosent av alle23,125,0 40,938,585,760,0100,036,4 Alle dødsulykker
Side Konklusjoner Resultatene tyder på at økt omfang av tilbakekalling av førerrett har redusert ulykkesrisikoen Utfordring: Hvordan få enda bedre rutiner for å identifisere førere som ikke fyller lovens krav til førerkort? Mer vekt på sjekk av vandel? Jfr. UPs rapport «Hvem fortjener politiets oppmerksomhet» (2009): Ca. 35% av «skyldige» førere i ulykker er tidligere straffet Viktig med tiltak for å hindre kjøring uten førerkort Kontrollvirksomhet Ny teknologi 11