Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Advertisements

Matematikk-natursti for trinn 1
Matematikklek i Solsletta barnehage
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
STASJONSUNDERVISNING
Veiledet matematikk.
Early Years ”New Zealand-modellen”
Praksislærermøte GLSM-praksis
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Ny rammeplan for barnehagen
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Tidlig innsats i matematikk
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Velkommen til foreldremøte!
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
Mer om barns utvikling av tallbegreper
God start i matematikk Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene? Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Velkommen til foreldremøte!. Agenda:  Tredelt møte  Oppstarten  Generell info  Lekser  Ukeplan  Fagene norsk og matematikk  Foreldrekontakter.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
«Foreldreskole» kl EliRy august-2017.
Velkommen til foreldremøte i 2d
MATEMATIKK 1. trinn.
Matematikk i skole og hjem
Velkommen til foreldremøte i 2a
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte rød.
Velkommen til foreldremøte
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Engebråtenmodellen.
Foreldremøte 1.trinn Tirsdag 3.september.
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag Webadresse: http://www.gyldendal.no/Grunnskole/Multi-Foreldrebok Sitat fra lærerveiledningen: ”Den viktigste undervisningsmetoden i Multi for 1. trinn er å utfordre elevene med et bredt spekter av oppgaver innen viktige matematiske emner og deretter stimulere til en matematisk samtale med elevene og det de har gjort, det de har erfart og det de har lært.” (fra lærerveiledningen)

Matematikk 1. trinn Kjenne igjen tall i omgivelsene sine. læreverket Multi, tar utgangspunkt i at eleven kan følgende: Kjenne igjen tall i omgivelsene sine. Bruke tall og telling i hverdagslige sammenhenger, og løse oppgaver med små tall (opp til fem) Telle til 20 muntlig Sortere materiale etter ulike egenskaper, som farge, form, lengde osv.

Matematikk 1. trinn læreverket Multi, tar utgangspunkt i at eleven kan følgende: Kjenne de mest vanlige geometriske formene som trekant, firkant, sirkel (”runding”), kule, terning, og kjenne de igjen i omgivelsene sine. Bruke begreper til å beskrive plassering, som over, under, mellom, bak, foran osv.

Matematikk 1. trinn Vi har matematikkundervisning på ulike måter i forskjellige former/omgivelser: Knytter det opp til uteskole Hel klasse I liten gruppe (fargegruppe) Stasjonsundervisning

Stasjonsundervisning To til tre ganger i uken har vi stasjonsundervisning. 5 stasjoner. 4-5 på hver gruppe. Ca. 10-14 minutter på hver stasjon. Elevene er i første omgang nå delt etter hvem vi synes kan fungere godt sammen. Senere vil elevene bli delt i grupper med noenlunde samme nivå og leselekse/ matematikklekse. Dette gjelder også i matematikk; noen grupper må kanskje være annerledes enn norskstasjonene for å fungere slik stasjoner er tiltenkt.

Eksempel på en stasjonsundervisningsbolk: 1. Lærerstasjon: Alltid en lærer, fokus på læring og kartlegging, vurdering og tilbakemelding, tett kontakt med alle i en mindre gruppe. - Innlæring av nye spill, muntlig matte, regnefortellinger, kartlegging i muntlig kompetanse, begreper, sjekke og hjelpe med oppgaver som er vanskelige. 2. Oppgavestasjon: 1-2-3 stasjon eller abc- stasjon. Her skal elevene øve på det de har lært på lærerstasjon, eller .”overlære”/ mengdetrene på ting de kan. Her skal elevene etter hvert ideelt sett kunne få tilpasset opplegg for sin gruppe 3. Finmotorisk stasjon eller konstruksjonsstasjon: Plastelina: forme bokstaver, tall, lek Bygge med klosser eller lego. Fargelegging, mønster, klipping, liming....

Eksempel på en stasjonsundervisningsbolk: 4. Spill, Samarbeidsstasjon: Spill de har lært og ikke trenger oppfølging på. 5. Data/ smartboard: - Elevene skal få øve seg på data, med enten skriveoppgaver, lytteoppgaver, matteoppgaver delt etter nivå osv. Nødvendig kriterie for å få til stasjoner slik det er tenkt: ARBEIDSRO på hver stasjon, (hviskestemme om nødvendig kommunikasjon) - eneste lyder skal komme fra lærerstasjon. Elevene må øve seg på stille lekekommunikasjon, ro under rydding etter hver stasjon og ro i overgangene!

Kompetansemål: Tall og algebra Kjenne igjen tall i omgivelsene sine. Bruke tall og telling i hverdagslige sammenhenger, som for eksempel penger. Sammenligne tall og antallet i mengder opp til 20. Telle muntlig til 40 og baklengs fra 20. Løse praktiske addisjons og subtraksjonsoppgaver med tall opp til 20. Dele opp tall til 10 og forstå slik oppdeling som likhet.

Kompetansemål: Geometri Kjenne igjen og navngi de mest vanlige todimensjonale formene (trekant, firkant, sirkel) Sortere materiale etter ulike egenskaper, som farge, form, lengde, tyngde, størrelse med mer og beskrive hva som skiller de ulike kategoriene fra hverandre. Beskrive relativ plassering (over, under, bak, ved siden osv.). Kjenne igjen, lage, beskrive og videreføre enkle mønstre.

Kompetansemål: Måling Sammenligne lengder ved å anslå og ved å legge lengdene inntil hverandre. Bruke dagligdagse begreper om tid og kunne lese av enkle klokkeslett.

Kompetansemål: Statistikk og sannsynlighet Samle og sortere objekter i passende kategorier. Telle opp antallet i hver kategori, for eksempel med tellestreker eller med tallsymboler.

GODE råd til hjemmet: MULTI sin Foreldre-veiledning SPILL hjemme! Yatsi, Mastermind, kortspill, lag regnefortellinger, løs regenfortellinger, bli ”varme i hodet”! Innvolver barna i hverdagsmatematikk: baking, måling, innkjøp, handling, klokka La barna kjøpe lørdagsgodt selv- med småpenger. Spar penger og tell opp av og til - veksle i foreldrebanken til større mynter og sedler…. Gi bursdagspenger vekslet i mynter  GODE råd til hjemmet: