Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Matematikk-natursti for trinn 1

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Matematikk-natursti for trinn 1"— Utskrift av presentasjonen:

1 Matematikk-natursti for trinn 1
Fag / tema Sortering, telling og mønster i matematikk. Uteskole (taktil og kinestetisk innlæring). Trinn Trinn 1, første halvår på skolen. Alder: 5-7 år. Å lære gjentagende mønstre, å kunne kategorisere etter egenskaper og sortere etter antall, å kunne telle opp og ned til 10. Å få matematikk-glede. Mål Tidsbruk Vi forberedte naturstien gjennom flere uker. Selve gjennomføringen: 1 skoledag. Programvare Word. Beskrivelse En natursti med 17 poster som spenner over ovennevnte tema. Taktil og kinestetisk læringsstil. Denne malen er laget slik at du skal kunne utvikle dine egne visninger i det virtuelle læringsrommet. Bruk malen til å dokumentere et spesielt undervisningsopplegg som du ønsker å dele med dine kolleger eller videre ut i kommunen eller resten av landet. Det finnes også en mal på engelsk som gjør det mulig å dele med resten av verden. Slik gjør du det: Bruk malen til å beskrive din egen prosjektinformasjon ved å bruke de punkter og opplysninger som er angitt i de kommende sidene i denne PowerPoint presentasjonen og i de innsatte word-dokumentene. Når du er ferdig med føre inn de opplysningene du ønsker, sletter du bare det som du ikke trenger å svare på, slik at din presentasjon beskriver ditt undervisningsopplegg. OBS! Når du skal angi tittelen på ditt undervisningsopplegg må du gå til Vis, Maler, Lysbildemal og erstatte <Sett inn tittel> med din egen tittel. Her kan du også sette inn et bilde som vises på alle sidene under Innholdsbanneret. Klikk deretter på Lukk malvisning. Slik vises tittelen (og bildet) på alle sidene. Åpne Fil-menyen og velg Lagre som… og lagre dokumentet som en PowerPoint-fremvisning. Når du har fullført alle sidene (husk å lagre underveis) kan du distribuere ditt undervisningsopplegg. Sortering, telling, mønster, uteskole, natursti Søkeord Utarbeidet av Gisken Meløe, i samarbeid med Nina Bønå, May Michelsen og Sissel May Berntsen, Workinnmarka skole, Tromsø Dokumentasjon

2 Undervisningsopplegg
Etter å ha jobbet med emnene sortering, telling og mønster slike det er anbefalt i Alseth og Røsselands nye matematikkbok ”Multi 1”, lagde vi en natursti som inneholdt oppgaver om mye av det vi hadde lært. Vi ønsker at elevene skal møte matematikken på ulike måter. Naturstien er laget med tanke på at foreldrene skulle være sammen med oss på en ”Åpen Dag”, slik at de kunne lese oppgavene høyt for elevene. I forkant av Åpen Dag, delte vi naturstien i 3, og gjennomførte den sammen med elevene. Slik naturstien er laget, egner den seg godt for en uteskoledag der 1.klassingene er sammen med fadderne sine. Elevene gikk sammen to og to og samarbeidet om å løse oppgavene. Slik setter du inn et nytt objekt: Åpne Sett inn på menyen og velg Objekt… Sjekk om den filtypen du har finnes ved å bla i rullefeltet Objekttype: Så merker du av for Opprett fra fil og klikk for Bla gjennom… og finn den filen som du ønsker å sette inn.. Velg Vis som Ikon og trykk på endre Ikon, deretter skriver du en beskrivende tekst i tekstfeltet Tekst: og trykker OK Plasser ikonene nederst på bildet. Du kan åpne Vis-menyen, velge Rutenett og støttelinjer… og klikke av for Vise rutenett på skjermen, så vises et rutenett som hjelper deg med å ordne ikonene på linje. Dokumentasjon

3 Læringsressurser Vi har brukt Alseth, Kirkegaard og Røsselands nye matematikkverk ”Multi 1”. Her kan du legge til andre ressurser som du vil bruke i ”opplegget”. Fyll ut mer………… Dokumentasjon

4 Evaluering Det er godt å se elevene boltre seg ute, samtidig som de løser matematiske oppgaver. Oppgavene i naturstien er godt tilpasset 1.klassingene, etter å ha jobbet med de aktuelle emnene på mange ulike måter i flere uker. Opplegget egner seg for å gjennomføre sammen med fadderne, da det er tekst som skal leses, og da fadderne kan få de små til å forklare hva de tenker. Mange elever som syns det er kjedelig å jobbe inne, livner opp og blir ivrige når de får arbeide ute, i bevegelse. Ellers vil vi anbefale det nye matematikkverket vi allerede har omtalt ved flere anledninger. Det inspirerer til å ta i bruk alle sansene i matematikkopplæringen. Resultatet er økt matematikk-glede og mestring. Eksempler: Lag ett dokument som beskriver deg og din skole. Sett gjerne inn bilder som viser deg og dine elever i læringssituasjoner. Bruk Word eller PowerPoint. Lærervurderinger: Tanker og kommentarer fra deltakende lærere, samt råd til nye gjennomføringer. Dokumentasjon

5 Lærer- & Skoleinformasjon
Workinnmarka skole ligger naturskjønt til på vestsida av Tromsøya. Skolen har ca 400 elever. Lærer: Gisken Meløe er kontaktlærer på trinn 1. Dette uteskoleopplegget er laget i samarbeid med de andre kontaktlærerne på trinn 1; Nina Bønå, May Rigmor Michelsen og Sissel May Berntsen


Laste ned ppt "Matematikk-natursti for trinn 1"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google