Biblioteket – et sted for «åpen og opplyst samtale»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Demens - Test.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Folkebiblioteket som offentlig møteplass i en digital tid
Ørjan Persen Bergen Offentlige Bibliotek E-bøker og formidling på nett - erfaringer fra Bergen Off. Bibliotek.
Mål: Samle bibliotekressursene i kommunen min Hvordan skal jeg få til det?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Oppstilling i bibliotek Norske erfaringer
B IBLIOTEKSOPPLÆRING 1 B ASIS. M ÅL FOR BIBLIOTEKET Skolebiblioteket på Hauketo skole skal være et læringssenter og et hjelpemiddel i skolens pedagogiske.
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
7 Demokrati.
Kompetansekartlegging
NY I DRAMMEN. Nykommere-hvem? Progoramområde 6 Kultur2.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Bibliotekreform 2014 Innhold og kommentar Skei, Bibliotekreform 2014 Innhold og kommentar til bibliotekreforma Dagskonferanse Skei 29. januar.
Veiledet lesing Mørkved skole
Det flerspråklige bibliotek Nytt og nyttig-seminaret Fylkesbiblioteket i Akershus Oddbjørn Hansen og Runar Skrøvset.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Deweys desimalklassifikasjon og Norge
Ytringsfrihet - informasjonsfrihet
Den autentiske læringsdialogen
Utlån av digitale media BS Weblån
Biblioteket – et lærested, et værested, et gjørested Av Tone Moseid Seniorrådgiver, ABM-utvikling
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
Samarbeid med kommersielle aktører. Retningslinjer Formål: –Å sikre at Diabetesforbundets og industriens roller er klart definerte og atskilte –Gjensidig.
Bilderedigering i forskjellige programmer På kurset gjennomgår vi bilderedigering i Microsoft Picture Manager. Det fins mange programmer man kan bruke.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Av Dan Christian og Stein Jørgen
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Deichmanske bibliotek -Personalpolitikk
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
EN BEDRE ORGANISERT KIRKE ? Respons og innspill til høringsprosessen
Dessale Berekhet Abraham, Bø/Eritrea Min penn er mitt sverd Dessale Berekhet Abraham, Bø/Eritrea.
Henrik Wergeland.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Blasfemilovgivning. Bibliotek er møtested, integrering.
Digitale tjenester Improvisert. Digidel Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet Digital agenda for Norge, Meld. St.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Nøkkel til Norge – biblioteket som integreringsarena Spesialgruppen for flerkulturelle bibliotektjenester (FlerKult)
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
På tide å tenke på masteroppgave!. Hovedpunkter i opplegget for Masterskolen (FINF4002) Fra nå og i de neste 2 månedene bør dere tenke grundig på mulige.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Lånesamarbeid = ressursdeling Nina Karlstrøm Seniorrådgiver ABM-utvikling Bodø.
Undervisningsopplegget 17.mai om 17.mai. Hvorfor feirer vi 17.mai? Samtale med ungene om 17.mai og hva vi vanligvis gjør den dagen. Synge og øve på 17.mai.
Bibliotekdagane Sogndal, Siri Ingvaldsen.
Sensur Læringsmål: Norsk
Åpne offentlige data - lett å bruke?
Kapittel 7 Demokrati.
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
Synliggjøre bibliotekenes viktige posisjon i samfunnet både lokalt, nasjonalt og internasjonalt Bevisstgjøre bibliotekansatte på hvor viktig.
Romantikeren og jødeforkjemperen
Planlegging av biblioteka som møteplassar:
Kreativitet.
I skvis mellom oppdrag og lojalitet?
De samiske suksesshistoriene vi kan lære av, hva virker i samepolitikken Statssekretær Anne Karin Olli.
Bibliotekloven i Norge
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Biblioteket – et sted for «åpen og opplyst samtale» Øivind Frisvold 11. mai 2015

«åpen og opplyst offentlig samtale.» Hele sitatet er slik: «Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale.» Bibliotekloven: «Folkebibliotekene skal være en uavhengig møteplass og arena for offentlig samtale og debatt.»

Grunnlovens §100: «Trykkefrihed bør finde sted» «Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale.» Grunnlovens §100: «Trykkefrihed bør finde sted» «Ytringsfrihet bør finne sted» «Ytringsfridom skal det vere»

Den reviderte «Misjonsbefalingen» 1: «Opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet», 2: Gratis NÅ: Møteplass og «arena for offentlig samtale og debatt» Bibliotek = ytringsfrihet Gå ut og gjør alle folkeslag til bibliotekbrukere i det du lokker dem med lesing, refleksjon og ettertanke, slik at de blir frie og selvstendige medborgere

Kan vi si JA? Bibliotek er: sannhetssøking, demokrati og fri meningsdannelse  JA, 3 eksempler: Wergeland Bjørnson Nyhuus-revolusjonen (Tja senere)

JA: Wergeland SÅMANNEN: Reidar Aulies «I natt red'n Henrik forbi» Stein skole i Nes kommune på Romerike.

JA: Wergeland Wergeland agiterte «For Almuen» «For Arbeidsklassen» Forslag til bokbestand, lover osv. Slagord: Du er en opplyst, fri mann og ingen «Mørkets Træl». «Du skal lære selv at prøve, hvad din Præst siger dig fra Prækestolen - selv fornuftigen dømme, hvad Dommeren siger fra Dommer­sædet!» «Friheden fordrer tenkende».

Ja: Bjørnson Storelvedalen 1891 Bibliotek: Til åndelig frigjørelse fra prester og pietister!

JA: Bibliotekrevolusjonen 1898- Haakon Nyhuus Deichmanske bibliotek Bibliotekreform 1902 Bokvalg.  Åpne hyller, fritt Gjenfinning. Dewey, Filialer og utlånsstasjoner. Barne­bibliotektilbud. Utstillinger, markedsføring m.v. Fagutdanning av bibliotekarer.

Konklusjon: demokrati, mer ytringsfrihet Wergeland, Bjørnson og Nyhuus Svar: Klart ja til en «åpen og opplyst offentlig samtale»

Nei-biblioteket? Sensur, fastlenkede bøker, innelåste bøker

1790-årene: Opplysningstid LESESELSKAPER Peder Hansen - biskop fra 1799 til 1804 i Kristian­sand