HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Sosial ulikhet i skolen
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Normer, verdier og holdninger
Noen utfordringer for skolene
Samspill og Samhandling
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Selvfølelse vs selvtillit
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Hva er verdien av ledertrening for menigheten?
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Leken i et samfunnsperspektiv
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Nyere sosiologisk teori
Goffman, Garfinkel og Giddens
Sosial kapital og velferd
Den gode religions- og livssynslæreren
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Differensiering fordi…
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Kommunikasjon og personlig kompetanse
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
LP og evidens i undervisningen
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Senter for atferdsforskning
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Morten William Knudsen
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Pierre Bourdieu ( ).
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Bourdieus kapitalbegrep
Transaksjonsmodellen
Pierre Bourdieu ( ).
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
BARN OG DATASPILL KURS FOR FORELDRE Første møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fra kunnskap til handling
Pierre Bourdieu ( ).
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner

Verdier i skolen Favoriseres jentene i skolen? 7 av 10 som mottar spesialundervisning, er gutter. Gutter anses som betydelig mer atferdsproblematiske enn jenter (Nordahl: eleven som aktør; s. 60). Gis jenter og gutter samme muligheter i skolen?

Verdier i skolen Gjennom de dominerende trekk ved vår kultur, reproduserer skolen de sosiale relasjonene som bekrefter hva som er verdifullt. Kulturen uttrykkes gjennom undervisningen, og andre trekk ved skolen: Teoretisk kunnskap anses som mer verdifull enn praktisk kunnskap. Lesing av bøker anses som mer verdifullt enn å surfe på internett. Klassisk musikk anses som mer verdifull enn populærmusikken.

Verdier i skolen Kulturbegrepet = hva hjemmet, bevisst og ubevisst, anser som betydningsfullt og viktig. Elevenes ulike kulturelle bakgrunn gir dem ulike muligheter i skolen. Eksempler: Karakterer og kulturell bakgrunn. Rekruttering til høyere utdanning. Det betyr at elevenes kulturelle bakgrunn er en avgjørende forutsetning for å lykkes i skolen.

Habitus Den franske sosiologen Pierre Bourdieu: Distinksjonen – en sosiologisk kritikk av dømmekraften Habitus er vår kulturelle bakgrunn, og vår sosiale posisjon. Det er summen av våre to (tilskrevne og valgte) hovedarenaer og hovedrelasjoner.

Habitus Habitus er det som gjør oss i stand til å forholde oss til omgivelsene våre, til å tenke og handle i relasjon til andre mennesker. Habitus er ikke konstant, men kan endres. Mennesket er både strukturert, og strukturerende.

Habitus Bourdieu snakker om at vi har ulike former for KAPITAL, som har betydning for vår habitus. Denne kapitalen deler Bourdieu inn i økonomisk kulturell sosial symbolsk

Kapital (en del av vår habitus) Økonomisk Penger, bil, hus, og andre konkrete verdier. Kulturell Hva hjemmet, foreldrene, anser som viktig og riktig for oss (verdier, holdninger, normer). Som mennesker har vi mer til felles, desto likere kulturell kapital vi har. Sosial Hvem vi kjenner, vårt sosiale nettverk. Symbolsk Forhold som gir aksept, anseelse, uten egentlig å ha en rasjonell verdi. Klesstil. Å spille fiolin, fotball, fløyte, eller poker. Plakater på veggen hjemme på gutterommet. Høy utdanning kan være symbolsk kapital for omgivelsene.

? Gå sammen to og to og drøft din habitus i forhold til din samtalepartner. Hvordan ser din kapital ut? Hvordan har dine ulike kapitalformer påvirket dine valg i livet? Hvor sterkt har du selv endret din habitus, og hvor sterkt har du selv blitt styrt av disse kulturelle og sosiale disposisjoner?