Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Evaluering av oktober på blå
Månedsevaluering november 2011
RAMSJØ GÅRDSBARNEHAGE A/S
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
INFORMASJONSHEFTE BJØRNEBARNA
Presentasjon for diskusjon på foreldremøter m.m
Rolighetsmoen barnehage
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Barns læring, voksnes ansvar!
På barnehagens lunsjmeny!
Evaluering av november på Blå avdeling:
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Konferanse om kunnskapsløftet og ny rammeplan for barnehagen Loen, 23.og 24. mars 2006 Tverrfagleg drøfting.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Mitt oppdrag Kva for utfordringar, i ny rammeplan for barnehagen, vil praksisfeltet trekkja fram som særs viktige for førskuleutdanninga Perspektiv ein.
Kva gjer me i barnehagen? Litt om dei grunnleggande begrepa me jobbar utifrå:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
AKTIVITETSPLAN HÅBAFJELL IDRETTSBARNEHAGE 2015/16
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
TLF: –
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE I TU BARNEHAGE Onsdag,
Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av.
Lekens egenverdi.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tone Milde Seniorrådgiver
Danning og voksenrollen i barnehagen
PERIODEPLAN FOR MARS 2019 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 1
BARNEHAGEDAGEN 12. MARS «Jeg lurer på……..»
Periodeplan for Januar 2019
Periodeplan for juli Emilie ferie 28
Foreldremøte Odderøya barnehage
BRANNVERNUKE EVALUERING OG OPPSUMMERING AV SEPTEMBER
Utskrift av presentasjonen:

Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006

Barnehagen som læringsarena  Tydeleggjering av innhaldet (gjennom fagområda)  Vidareføring av arbeidsmåter frå den ”gamle rammeplanen” ( læring gjennom leik og kvardagsaktiviteter, tverrfagleg fokus)  Sosialt samspel som grunnlag for læring  Fokus på mål for personalet

Heilskapleg læringssyn  Barnehagens innhold skal bygge på et helhetlig læringssyn, hvor omsorg, lek og læring er sentrale deler. I tillegg er sosial og språklig kompetanse samt sju fagområder viktige deler av barnehagens læringsmiljø jf. kap.3.  Planen framhever betydningen av voksnes holdninger, kunnskaper og ferdigheter til å møte, forstå og oppdra barn til aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn. (s.2)

Kvalitet i samspelet som ein føresetnad for læring.  Læring vil være preget av kvaliteten i samspillet mellom barn og personale.  Personalet skal vektlegge en anerkjennende væremåte i forhold til barns læring. (s.12)

Nytt i planen?  Medverknad  Fokus på oppdragelse og læring  Sju fagområde  Kommunikasjon, språk og tekst  Kropp, bevegelse og helse  Kunst, kultur og kreativitet  Natur, miljø og teknikk  Etikk, religion og filosofi  Nærmiljø og samfunn  Antall, rom og form

Nokre utfordringar  Leiing i barnehagen - implementering - 82 mål for personalet - kompetanseoppbygging  Det generelle barnet  Medverknad  Tverrfagleg fokus i uformelle læringssituasjonar

Spørsmål til diskusjon  Korleis framstår barnehagen sitt særpreg i den nye rammeplanen? Er det ein ny barnehage som trer fram?  Er barnehagen på skuleveg? Er det farleg?  Korleis er forholdet mellom omgrepa læring, oppdragelse,omsorg og leik?  Korleis skal vi bruke den nye rammeplanen for barnehagen i utdanningane våre?  Korleis kan faga t.d samarbeide om dei minste barna og fagområda?