Prosjektledelse Napha konferanse, Gardemoen 11. nov 2011 Kari Hauff

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
PROSJEKTSTYRING/OPPFØLGING
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Oppfølging! Å lykkes med prosjekter handler om fokus på tre forhold..
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
1 Prosjektorganisering i NSF Visjon: Mål: Prosjektarbeidet skal bidra til å utvikle prosjektpatruljen til større selvstendighet og ansvarsbevissthet gjennom.
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Forbedringsprosjektet
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Veiledet lesing Mørkved skole
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Ungdomstrinn i utvikling
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Hovedoversikt Prosjektledelse
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Oppfølging og kvalitetssikring
Oppsummering av FOU - prosjekt
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Definere og velge hovedmål og delmål
Velkommen til PL1.
Kommunen som arbeidsgiver
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Prosjektledelse og bibliotekarer
Mål og læring hos elever
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Veiledning prosjektroller
Workshop, Dokka – 9. nov
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Kvalitetssikring av prosjekter
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Oppsummering av FOU - prosjekt
RIS-metoden for prosessforbedring
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektledelse Napha konferanse, Gardemoen 11. nov 2011 Kari Hauff Prosjektleder / Klinisk spesialist psykiatrisk sykepleie Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Hva er prosjekt? Prosjekt = latin ”prosjectum”= ”kastet frem” en utkast eller en plan. Prosjekt indiserer altså noe nytt som planlegges og skapes Prosjekt er en måte å arbeide på for å løse begrensede og ulike oppgaver ved midlertidige eller temporære organisasjoner Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Prosjekt En måte å organisere på En måte å arbeide på En måte å lede på En måte å lære på Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

4 hovedpunkt i en prosjektprosess Ide Planlegging Gjennomføring Dokument Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus En organisasjons evne til å skape resultater ved anvendelse av prosjekt som arbeidsform = Prosjektevne Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

4 sentrale områder for en organisasjons prosjektevne Roller og ansvar Oppdragsgiver Oppdragstaker Interessesenter Organsisering avtaler Oppgaven Oppgavens egenart Kompleksiteten Usikkerhet Struktur Styring og oppfølging Det forretningsmessige Formål Effektmål Fremtidig virkning Kunden Følgeendringer Team og ledelse - Adferd - Holdninger - Motivasjon - Lederskap - kultur Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Prosjektmål: Beskriver klart det ønskede resultat for hele prosjektet. Delmål : beskriver de delmål man må nå for å komme til hovedmål God målsetting fungerer som prosjektets styringsredskap, og vil skape en felles forståelse for oppgaven Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Et prosjektmål skal være Spesifisert Målbart Akseptert Realistisk Tidssatt Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Organisering av prosjektet - Hvem som skal gjøre jobben ? - Hvordan fordeles ansvar og myndighet ? Prosjektledelse Prosjektets eier Referansegruppe Prosjektleder Prosjektgruppe Så snart jobben er utført oppløses prosjekt-organisasjonen. Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Prosjektleder Formelt lederskap Prosjektleder er flere typer leder. Integrator, samordner og skaper helhet, tilrettelegger, gir retning og energi til prosesser og mennesker Prosjektleder må ha mange fokus samtidig Prosjektets eiere / mottakere Prosjektets egen framdrift og forløp Prosjektdeltakerne og deres prestasjoner Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Prosjektledelse Prosjektledelse er situasjonsbestemt Oppbygging og vektlegging av hovedelementer varierer i h t hva prosjektet omhandler, men, det er viktig å ha med alle elementer. God planlegging Klar prosjektbeskrivelse Teambygging og nettverk Kommunikasjon Målrettet ledelse og oppfølging Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Prosjektledelse ”En prosjektleders oppgave er ikke å få prosjektmedarbeiderene til å arbeide, men å gjøre det mulig for dem å arbeide” Tom de Marco Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Budsjett Ressurser for å lede prosjektet Ressurser til å drive prosjektet Ressurser til å delta i prosjektet Lokaler, utstyr, it-tilganger, transport etc Alt koster penger. Ikke tro at du kan gjøre det uten at omkostningene er bestemt Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Ledelse – sørge for alle faktorer er med Alt som skal til for å drifte et prosjekt: samarbeidsparter, ressurser, ledelse, kunnskap, organisering, plan… + frustrasjon Sluttresultat Oppnådd mål Mål Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Fremdriftsplan Prosjektplan Loggbok Prosjektmøter Milepæler Korrigere avvik Informasjon Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Prosjektbeskrivelse blir til god prosjektplan/ fremdriftsplan Bakgrunn Mål Metode Organisering Fremdriftsplan Budsjett Hvorfor Hva Hvor Hvordan Hvem Når Skal finnes i P-planen Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Prosjektplanen må følge kontrollsløyfa (Shewarts sirkel) Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Fallgruver i prosjektoppfølging Planen egner seg ikke til oppfølging Prosjektet er lite synlig og vanskelig å følge opp Dårlige resultater rapporteres ikke eller rapporteres sent Vi håper og tror ting skal bedre seg Prosjektledelsen er ikke tilstedeværende For mye vekt på det som er lett å måle For mye fokus på korttids resultater Vi overser det som ikke kan kontrolleres Vi ignorerer endringer i omgivelsene Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Endringshåndtering Verden endrer seg og det er stor sjanse for at forholdene rundt et prosjekt endrer seg. Det er viktig med lik håndtering når det skjer. Fange opp endringer – endringsforslag Utrede forslagene – finne konsekvenser Formell beslutning Kommunisere beslutningen Sørge for at endringene gjennomføres Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Evaluering og rapportering Hensikten med å evaluere og rapportere et prosjekt er å dokumentere grad av måloppnåelse og resultater evaluere prosjektprosessen med sikte på individuell og organisatorisk læring Alle prosjekter skal resultere i prosjektresultat som skal overføres til oppdragsgiver og de som skal bruke resultatene i en prosjektrapport Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Suksesskriterier …… Kompetanse for prosjektarbeid Prosjektet må være forankret i ledelsen Avklarte ansvarsforhold En nøye og spesifikk planleggingsfase Vurdering av de ulike områdene som omfattes i prosjektbeskrivelsen Planlagt og kontinuerlig oppfølging Felles forståelse og aksept Motivasjon Samarbeid Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Konklusjon Prosjektledelse innebærer å være forann, være synlig, være tilgjenglig og i bevegelse. Prosjektledelse er både mulighetens og utfordringens kunst…. ”Kunst er noe man ikke kan, for kan man det er det ingen kunst…..”… det er kanskje dette som gjør prosjektarbeid så spennende….. Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus

Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus Litteratur Adizes I. Endringer kan mestres. Oslo: Universitetsforlaget 1991 Bringer W. Geddes M, Hastings C. Prosject leadership. Aldershot: Gover 1996 Esnault M. Prosjektoppstart. Du har ikke tid til å ha det travelt. Oslo: Gyldendal Akademisk 2005 Jessen SA. Mer effektivt prosjektarbeid i offentlig og privat virksomhet. 3 utg Oslo Universitetsforlaget 2005 Kolltveit BJ, Reve T. Prosjekt – otganisering, ledelse og gjennomføring. 2 utg. Oslo. Univbersitetsforlaget 2002 Westerhagen H, Taafeng O, Hoff KG, KjeldsenT, Røine E. Prosjektarbeid. Utvikling og endringskompetanse. 5 utg. Oslo: Gyldendal akademiske. 2002 Kari Hauff, Alderspsykiatrisk pol Ahus