Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kvalitetssikring av prosjekter
2
Erfaringer ? SLIK ?? ELLER SLIK ??
Tidsplanen holder Budsjettet holder Fleksibilitet, tilpasningsevne og effektiv ressursbruk Godt samarbeid på tvers av organisasjonsgrenser Motiverte og inspirerte medarbeidere med stor grad av kreativitet, “vi har det gøy” Styringsgruppa fungerer bra SLIK ?? Overoptimistiske tids- og kostnadsestimater ( -syndromet) Uavklart ressurstilgang Upresise mål - forskjellig virkelighetsoppfatning For liten gjennomføringsevne i organisasjonen ? Dårlige, eller manglende rutiner for prosjektarbeid i organisasjonen planlegging, organisering, styring oppfølging og rapportering Konkrete resultater, presis ansvars- fordeling, eksakte ferdigtidspunkter
3
Prosjekt: Den sentrale metode for å organisere og gjennomføre utviklingsarbeid Brukes for å løse tidsavgrensede utfordringer Utgjør 2/3 av total virksomhet i norsk arbeidsliv og forvaltning
4
Prosjektorganisasjon
start Prosjekt- slutt Prosjektorganisasjon Linjeorganisasjon Evaluering Beslutning om varig virkning Beslutning om prosjekt
5
Kilder til krav om endring og utvikling av studentrollen:
Strukturendinger i arbeids-/næringsliv Økte krav om kvalitet og effektivitet Studentrollen
6
Kilder til krav om endring og utvikling av studentrollen:
Strukturendinger i arbeids-/næringsliv Økte krav om kvalitet og effektivitet Stadige omorganiseringer Studentrollen
7
Kilder til krav om endring og utvikling av studentrollen:
Teknologisk utvikling Strukturendinger i arbeids-/næringsliv Økte krav om kvalitet og effektivitet Stadige omorganiseringer Studentrollen
8
Kilder til krav om endring og utvikling av studentrollen:
Teknologisk utvikling Strukturendinger i arbeids-/næringsliv Ungdom med nye holdninger og forutsetninger Økte krav om kvalitet og effektivitet Stadige omorganiseringer Studentutvikling
9
Målene med prosjektmodulen:
Gjøre deltakerne bedre i stand til å delta i planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjekter Gjøre deltakerne bedre i stand til å fylle sentrale roller i et prosjekt: prosjektansvarlig, prosjektleder, prosjektdeltaker Bidra til at prosjekter skapt av studenter når sine mål
10
Utgangspunkt for opplæringen: Beslutning om å gjennomføre konkret prosjekt
Ide- fase Plan- leggings- fase Gjennom- førings- fase Evaluerings- fase Veiledningstilbud Samling Samling midtveis i prosjektet Samling ved avslutningen (1 dag)
11
Hvordan lykkes med prosjekter?
Konkrete mål God organisering Nok ressurser God planlegging
12
Prosjektplan eget prosjekt
teori Anvendelse eget prosjekt Prosjektplan eget prosjekt
13
Prosjektplan eget prosjekt
organisering Prosjekt- teori Organisere eget prosjekt Anvendelse eget prosjekt Prosjektplan eget prosjekt
14
Prosjektplan eget prosjekt
organisering Prosjekt- teori Krav til målformulering Organisere eget prosjekt Anvendelse eget prosjekt Formulere mål for eget prosjekt Prosjektplan eget prosjekt
15
Prosjektplan eget prosjekt
organisering Milepæler og beslutnings- punkter Prosjekt- teori Krav til målformulering Lage mile- pælplan for eget prosjekt Organisere eget prosjekt Anvendelse eget prosjekt Formulere mål for eget prosjekt Prosjektplan eget prosjekt
16
Prosjektplan eget prosjekt
organisering Milepæler og beslutnings- punkter Prosjekt- teori Krav til målformulering Risikoanalyse Lage mile- pælplan for eget prosjekt Organisere eget prosjekt Anvendelse eget prosjekt Gjennomføre risikoanalyse for eget prosjekt Formulere mål for eget prosjekt Prosjektplan eget prosjekt
17
Krav til innhold i prosjektplan:
Målsettinger Organisering Milepæler Ressursbruk Tiltak som følge av risikovurdering
18
Oppdragsgiver Styringsgruppe Prosjektansvarlig Referanse- gruppe Prosjektleder Prosjekt- gruppe Prosjekt- gruppe Prosjekt- gruppe
19
Prosjektplanleggingens 5 faser:
Sette mål hva man ønsker å oppnå
20
Prosjektplanleggingens 5 faser:
Sette mål hva man ønsker å oppnå Veivalg hvordan målene skal nås
21
Prosjektplanleggingens 5 faser:
Sette mål hva man ønsker å oppnå Veivalg hvordan målene skal nås Ressurser bestemme typer og mengde som behøves
22
Prosjektplanleggingens 5 faser:
Sette mål hva man ønsker å oppnå Veivalg hvordan målene skal nås Ressurser bestemme typer og mengde som behøves Organisere bestemme fordeling av ansvar og myndighet
23
Prosjektplanleggingens 5 faser:
Sette mål hva man ønsker å oppnå Veivalg hvordan målene skal nås Ressurser bestemme typer og mengde som behøves Organisere bestemme fordeling av ansvar og myndighet Aktivitets- planlegge - formulere hva som må gjøres, når det skal gjøres, hvem som skal gjøre det
24
Krav til målsettinger:
S – Spesifisert , må beskrive resultat
25
Krav til målsettinger:
S – Spesifisert , må beskrive resultat M – Målbart
26
Krav til målsettinger:
S – Spesifisert , må beskrive resultat M – Målbart A – Akseptert av de involverte
27
Krav til målsettinger:
S – Spesifisert , må beskrive resultat M – Målbart A – Akseptert av de involverte R – Realistisk, men noe å strekke seg etter
28
Krav til målsettinger:
S – Spesifisert , må beskrive resultat M – Målbart A – Akseptert av de involverte R – Realistisk, men noe å strekke seg etter T – Tidsbestemt når målet skal være nådd
29
Risikoanalysens 5 faser:
Definere faktorer som kan være avgjørende for måloppnåelsen
30
Risikoanalysens 5 faser:
Definere faktorer som kan være avgjørende for måloppnåelsen Beregne sannsynlighet for at hver faktor vil inntreffe
31
Risikoanalysens 5 faser:
Definere faktorer som kan være avgjørende for måloppnåelsen Beregne sannsynlighet for at hver faktor vil inntreffe Beregne konsekvensene av hver faktor dersom den inntreffer
32
Risikoanalysens 5 faser:
Definere faktorer som kan være avgjørende for måloppnåelsen Beregne sannsynlighet for at hver faktor vil inntreffe Beregne konsekvensene av hver faktor dersom den inntreffer Finne de kritiske suksessfaktorene
33
Risikoanalysens 5 faser:
Definere faktorer som kan være avgjørende for måloppnåelsen Beregne sannsynlighet for at hver faktor vil inntreffe Beregne konsekvensene av hver faktor dersom den inntreffer Finne de kritiske suksessfaktorene Formulere tiltak for å redusere sjansene for å mislykkes
34
Kvalitet Forventning Oppdrags- giver Prosjektet Kvalitet! "Opplevelse"
35
"Nivåer" av prosjektledelse i en organisasjon
Enkeltprosjektet Prosjektledelse Project Management Ledelse av prosjekter Management of Projects Virksomhetsledelse gjennom prosjekter Management by Projects Prosjektrutiner i org. Endringsledelse
36
Noen begreper vi ofte møter
Kvalitetssikring Kvalitetssystem Kvalitetsledelse Kvalitetsstandarder Kvalitetsrevisjon Sporbarhet Avvik Korrektive tiltak
37
Kvalitetssikring "Alt som bidrar til kvalitet, men som vi vanligvis gjør for lite av!" Planlagte og systematiske tiltak som er nødvendige for å gi tiltro til at produktet/tjenesten oppfyller kvalitetskravene
38
Kvalitetssystem og -ledelse
"Kvalitetssikringssystem" - "Kvalitetssikring satt i system" Ledelsens styringsverktøy for å sikre og forbedre kvalitet Skal vise (dokumentere) at definerte, vedtatte krav (standarden) oppfylles Kvalitetsledelse: Alle ledelsesfunksjoner knyttet til kvalitetssystemet Politikk, mål, ansvar, iverksettelse osv.
39
Standarder og revisjon
Standarder - standardisering NS-ISO 9000 Ingen ISO-standard for prosjektledelse (foreløpig) Sporbarhet Feil og avvik må kunne spores tilbake til årsak/utgangspunkt Revisjon Vise at man holder det man lover For å sammenligne med andre For å få og beholde sertifikat Da får vi vel lage vår egen?
40
Avvik "Et KS uten et opplegg for avviksregistrering er ufullstendig"
41
Hva bestemmer kvaliteten på vårt prosjektarbeid?
42
Utviklingsprosjekter
sammenlignet med leveranse- prosjekter investerings-
43
Organisasjons- og leder-
Personalet i den profesjonelle organisasjonen EtterSveiby og Risling: Kunnskapsbedriften, 1987 Lederne Formelle og uformelle Linje og prosjekt Høy "De profesjonelle" Profesjonell kompetanse "Støtte- apparatet" ("Forvalterne") Lav Lav Organisasjons- og leder- kompetanse Høy
44
Rapportering i forhold til
Milepælene - er de nådd ? Kvaliteten på resultatene - er den god nok ? Ressursbruken - hvordan ligger vi an ? Tidsbruk Økonomi - hva er konskevensene av en eventuell overskridelse (spes. viktig i prosjekter med store investeringer (IT, bygg osv.) Fast månedlig rapportering!!!
45
Rapportering på ansvarskartet - rapporteringskriterier
1. Ressursbruken Hva er brukt Hvor mye jobb gjenstår 2. Tidsplanen Holder fristene for milepælene Holder slutt-tidsfristen 3. Kvaliteten Hvis det er relevant 4. Ansvarskartet Følges ansvarskartet 5. Endringer/tillegg Omfang og konsekvenser 6. Ventetid Årsak og konsekvenser. Utdypning. 7. Spesielle problemer
46
Prosjektavslutning, gevinstrealisering og læring
Fullfør og avslutt prosjektoppgaven Overfør produktet til brukerne Utnytt prosjektresultatet Oppløs prosjektgruppa Sluttrapport Sluttevaluering “Ingen husker en effektiv start, alle husker, og merker, konsekvensene av en dårlig avslutning og videreføring! ”
47
Planlegging er en prosess
Prosjektavslutningen må også planlegges, organiseres og styres ! Gjennomføring Gevinstrealisering Planlegging og organisering Avslutning Idé Videreføring Implementering
48
Fullfør og avslutt prosjektoppgaven
Lever det bestilte produktet Ofte behov for: Tettere oppfølging og kontroll planlegg på et mer detaljert nivå hold hyppigere prosjektmøter lag Aktivitetsansvarskart ”dag for dag” for å sikre alle løse tråder vurder om prosjektet trenger en annen kompetanse under avslutningen og videreføringen
49
Overfør produktet til brukerne
- bygg bro mellom prosjektet og brukerne Planlegg overføring til brukerne (målgruppa), sørg for aksept av sluttresultatet. Har vi hatt brukerne med hele veien, var de med å definerte prosjektets mål og rammebetingelser , vil de akseptere resultatet ? Sørg for en synliggjøring av ansvar for videreføring / implementering. Det kan være nyttig å utpeke en ansvarlig for overleveringen både i prosjektgruppa og i brukerorganisasjonen Sørg for en grundig og differensiert informasjon. Foreta en grundig gjennomtenking av informasjonen som skal gis til målgruppa for prosjektet - form og innhold avhenger av mottakerne. Prosjektrapporter - hvordan og og til hvem ? Trenger vi et eget “innføringsprosjekt” i overgangen mellom prosjekt og drift ? Vurder behovet for opplæring, støttepersoner, orakeltjeneste Vurder nødvendigheten av ekstra ressurstilgang
50
Utnytt prosjektresultatet
Legg til rette for full utnyttelse. Lag gjerne en plan for gevinstrealisering. hvilke gevinster skal tas ut når ? beskrivelse og kvantifisering hentes fra kost/nytte-analysen - hva skal vi måle, når og i forhold til hva ? hvilke beslutninger, tiltak og informasjon kreves for å få tatt ut gevinstene ? hvem er ansvarlig for gevinstrealiseringen ?
51
Oppløs prosjektgruppa
Gjennomfør en gradvis overgang til andre oppgaver i nye prosjekter eller i linjen.
52
Sluttrapport - forslag til innhold
Sammendrag Innledning Prosjektbeskrivelse (Prosjektdirektiv) Målsetting Planlagte resultater og virkninger (objektmål og effektmål) Gjennomføring Beskrivelse av selve prosjektarbeidet Oversikt, avvik fra planer Gjennomførte aktiviteter med tidsforbruk Samlet ressursinnsats Oppnådde resultater Resultater i forhold til mål Forslag til utnyttelse av resultatene Økonomi og lønnsomhet Budsjett og regnskap Lønnsomhetsvurderinger Forslag Prioriterte forslag til handlinger og beslutninger som følge av prosjektet Forslag til administrative endringer Sluttevaluering (selvstendig eller som en del av sluttrapporten) erfaringer forbedringsforslag - læring Dokumentasjonsoversikt Produkt- og brukerorientert dokumentasjon Intern, administrativ dokumentasjon (planer, rapporter og annet arkivverdig materiale) Etter Jessen 1998
53
Tips til den prosjektfaglige sluttevalueringen
Ble målene nådd ? Hvordan ble kvaliteten på prosjektresultatet ? Ble tidsfristene overholdt - underveis og i forhold til planlagt sluttdato ? Hvordan var ressursforbruket ? Hvordan fungerte prosjektorganisasjonen ? (organisatorisk - samarbeidsmessig) Styringsgruppa - Prosjektleder -Prosjektgruppa - Referansegruppa Forholdet mellom prosjektet og linjeorganisasjonen ? Hvilke metoder og verktøy ble brukt og hvordan fungerte de ? Planlegging - Rapportering - Teambygging - Konfliktløsning Prosjektleders hovedinntrykk av prosjektgjennomføringen Forslag til prosjektfaglige forbedringstiltak Gjør erfaringene tilgjengelig slik at både individuell og organisasjonsmessig læring oppnås!
54
Et utviklingsprogram for kvalitetssikring av prosjektvirksomheten
Tema Et utviklingsprogram for kvalitetssikring av prosjektvirksomheten
55
Prosjektkvalitet Du har fått ansvaret for å heve og sikre prosjektkvaliteteten i din virksomhet. Hva er de tre viktigste hovedtiltakene for å få dette til?
56
Kvalitetspolitikk - Prosjekthåndbok
Kategorisering av prosjektene - Formelle krav for ulike kategorier prosjekter Rutiner på prosjektstyringsområdet Organisatoriske spilleregler - ansvarsfordeling Verktøy, materiell, metoder m.v. for planlegging, kontroll og oppfølging av prosjektene Det er hensiktsmessig å ta utgangs-punkt i en mal for prosjektstyrings-håndbok.
57
Opplæring - aktuelle tema
1. Innføring i prosjekt som arbeidform 2. Grunnopplæring i prosjektledelse 3. Styringsgruppas og linjelederens ansvar og oppgaver i prosjektarbeidet. 4. Prosjektlederen som leder 5. Kost-nytte-vurderinger. 6. Kompetansegivende etterutdanning i prosjektledelse 7. Bruk av PC-verktøy i prosjektstyringen
58
Fokus på gevinstrealisering, evaluering og læring
Aktuelle tiltak: Planlegg gevinstrealiseringen mens prosjektet pågår Forleng prosjektperioden inn i driftsfasen Gjennomfør en grundig prosjektfaglig evaluering og sørg for læring gjennom spredning av prosjektresultater prosjektseminar / forum for prosjektledere / senior prosjektledere
59
Ledelsesinvolvering Ansvar for sikring av virksomhetens prosjektkvalitet Rollen som medlem av Styringsgruppa Linjelederansvaret forholdet til prosjektet ledelse av prosjektledere belønning av prosjektledere “Lederskole” gjennom prosjektledelse Deltakelse i prosjekter
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.