Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Advertisements

Samarbeidsforum for estetiske fag
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Sommerskole 2013 For elever som skal starte i 5. og 8. klasse
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Norgesuniversitetet:
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
IT-konferanse på Hell, april, 2014
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
E-læring som kunnskapsorganisering
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
21 st Century Skills og sosial samhandling i undervisningen EdTech Universitetet i Oslo, 21. mai 2015 Susanne Koch.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Tjenesteeier IKT / høst 2015 Velkommen til informasjon fra HiOA’s IKT avdeling.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Senter for læring og utdanning
USITs ledelse 13. desember 2016
Utdanning som sprenger grenser
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Miljø for Masteroppgaven?
Læringsform: Tilegnelse
Studieprogramlederrapporten 2018
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten

Trender i programmet: –A–Analytics and Data-Driven Decision Making –C–Corporate, Digital Content/Libraries –E–E-learning/Connected learning –E–Enterprise/Administrative IT –L–Leadership and Management –S–Security/Compliance & Privacy –S–Service Management and Support –T–Teaching & Learning

Mål: Studere andre institusjoners organisering og utvikling av åpne nettbaserte studietilbud (MOOC) og teknologistøttet tilpasset læring (læringsanalyse og adaptiv læring) Utrede andre institusjoners forhold til LMS og digitale læringsomgivelser Utvide nettverket rundt prosjektene våre 4

5

Horizon  Identifiserer seks nøkkeltrender «accellerating higher education technology adoption» med tidshorisonter (1-2, 3-5, 5+).  Identifiserer seks alvorlige utfordringer «impeding higher education technology adoption» med ulike alvorlighetsgrad (solvable, difficult, wicked).  Identifiserer seks framvoksende utdanningsteknologier / typer teknologibasert endringer med tidshorisonter (0-1, 2-3, 4-5). 6

Seks nøkkeltrender 1.Økt bruk av «Blended Learning» (1-2 år) –Det beste av nett og face-to-face 2.Nytenking om fysiske læringsomgivelser (1-2 år) –Fysiske rom må tilpasses og utrustes nye undervisnings- og læringsformer (omvendt klasserom, aktiv læring, samarbeid, mobilitet) 3.Økt vekt på åpne læringsressurser (3-4 år) –Åpne data og ressurser. Frihet til å kopiere og videreutvikle. 4.Økt fokus på å måle læring (3-4 år) –Læringsanalyse og adaptiv læring. Utnytte datakilder til å personifisere læringssituasjoner for oppfølging og formativ vurdering. 5.Fremvekst av endrings- og innovasjonskultur (5+ år) –Universiteter som bidragsyter for økonomisk vekst. Institusjoner må formes på måter som fremmer fleksibilitet, kreativitet og entreprenørskap. 6.Økt samarbeid på tvers av institusjoner (5+ år) 7

6 utfordringer 1.Kombinere formell og uformell læring (solvable) –Legge til rette for og belønne studentaktive og nysgjerrighetsdrevne læringsformer, for å fremme eksperimentering, utforsking og kreativitet i høyere utdanning. 2.Utvikle digital kompetanse (solvable) –At digitale verktøy, medier og prosesser preger læringsmål og utdanning av undervisere. Forskjellige forståelser av hva digital kompetanse er. 3.Personifisere læring (difficult) –Vitenskapelige tilnærminger til læringsanalyse og adaptiv læring er umoden. 4.Oppøve forståelse av kompleksitet (difficult) –Kritisk og dyp tenking gjennom problemløsning. Big data, semantisk web og modelleringsprogramvare bidrar til å trene studenter i kompleks tenkning 5.Konkurrende modeller for utdanning (wicked) –Ettersom høyere utdanning er dyrt har det dukket opp alternative studietilbud som er mer on- demand og mer kompetansebaserte som måler ferdigheter i stedet for timer. 6.Belønne Undervisning (wicked) –Undervisning har i realiteten lavere verdi en forskning, som har spilt inn på at det sjelden tas institusjonelle pedagogiske grep. Få undervisningen ut av forskningsskyggen. 8

Framvoksende teknologistøttet praksis Time-to-adoption One Year or Less: BYOD Time-to-adoption One Year or Less: Omvendt klasserom Time-to-adoption Two to Three Years: Makerspaces Time-to-adoption Two to Three Years: Wearable tech Time-to-adoption Four to Five Years: Adaptive læringsteknologier Time-to-adoption Four to Five Years: Internet of Things 9

11. april 2011Ny Powerpoint mal

Oppsummert