Medarbeiderundersøkelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Reisefot På Gir oversikt og sikrer deres rutiner.
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.

Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Hva er en medarbeiderundersøkelse?
Workshop etter medarbeider-/arbeidsmiljø-undersøkelsen
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Tidplusstid OPPLÆRING
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Bruk av Datavarehuset i økonomirapporteringen
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
Nettsted for bridgetjenester Bjørnar Pettersen Veileder: Sven-Olai Høyland.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
SUAIT 2012 SUrvey om Administrative IT-systemer Per H. Jacobsen USIT/SUF/VD.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Resultater pasienttilfredshet Habilitering Barn og Unge Habilitering Barn og Unge - oppdatert pr
SeniorSurf 2015 Oversikt over veilednings – og hjelpemateriell og ressurser til bruk i presentasjoner og opplæring om digital postkasse Oversikten er utarbeidet.
VEIEN TIL LEDELSE LEDERMOBILISERING. Fase 0 Forankre og forberede Ønsket resultat Alle bidragsytere og interessenter er forberedt, engasjert og kjenner.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Event/arrangement- koordineringssystem Caseoppgave til tilbydere.
Om lysbildeserien Lysbildene er støttemateriell til prosessledere
Dialogkonferanse Behovene
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
RIS-metoden for prosessforbedring
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Med en direkteservicekontofår din bedrift en unik webkonto for registrering av service på mobiltelefoner, nettbrett og tilbehør.   DS+ swap gir deg markedets.
Innbyggerundersøkelse 2018
Med en direkteservicekonto får din bedrift en unik webkonto for registrering av service på mobiltelefoner, nettbrett og tilbehør.   DS+ swap gir deg markedets.
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
Selge et produkt eller en tjeneste
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Camilla Hall-Henriksen
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Medarbeiderundersøkelser Firmapresentasjon

B2S Research skal gjennom å utføre gode og tilpassede undersøkelser blant ansatte bidra til å skape mer lønnsomme, effektive og hyggeligere arbeidsplasser Kombinasjonen av gode utprøvde standardspørsmål og skreddersøm for hver enkelt kunde gir meget høy kost-nytteverdi

Våre medarbeiderundersøkelser Er en komplett leveranse som består av: Utforming og tilpasning av spørreskjema Informasjonsmateriell til organisasjonen Bistand til å sikre en høy svaroppslutning Datafangst på web, nettbrett, smarttelefoner eller papir Utforming og distribusjon av pedagogiske resultatrapporter Personlige tilganger til B2S Insight™ rapporteringsportal for hver enkelt leder Det er lagt stor vekt på at gjennomføringen skal være lett for kunden

Vår arbeidsprosess Avklaring av informasjonsbehov og omfang 1 Avklaring av informasjonsbehov og omfang 2 Utarbeide spørreskjema, endelig analysemodell og arbeidsprosess 3 Informere og forberede organisasjonen 4 Datainnsamling 5 Rapportering 6 Distribusjon av resultatrapporter 7 Arbeidsprosess og registrering av tiltak

1. Avklaring av informasjons-behov, omfang og fremdrift Denne fasen består normalt av ett arbeidsmøte. Målet med møtet er å avklare alle forhold som er viktige for kunden samt hvilket omfang og innhold spørreskjemaet skal ha. Møtet er også en fin arena for å bli enige om endelig fremdrift og datoer for sentrale milepæler Et slikt møte varer normalt 1-2 timer

2.1 Utarbeide spørreskjema Vår erfaring er at virksomheter oppnår høyere nytte av å benytte et spørreskjema som er tilpasset virksomhetens behov fremfor å benytte en generisk hyllevare For å oppnå høyere kost/nytte forhold har B2S et spørsmålsbibliotek bestående av ca.140 variabler Dekker ca. 20 sentrale tema Ferske norske benchmarkdata (jan 2014) Medarbeider-undersøkelsen består normalt av følgende elementer: Spørsmål/utsagn fra vårt spørsmålsbibliotek Spørsmål/utsagn fra eksisterende undersøkelse for å bevare kontinuitet og sammenliknbarhet med tidligere undersøkelser Spørsmål/utsagn utviklet for å kartlegge kundespesifikke områder eller dekke spesielle informasjonsbehov

2.2 Utarbeide analysemodell Endelig analysemodell utvikles samtidig med spørreskjemaet og kan ses på som en og samme prosess I utgangspunktet anbefaler en modell hvor den enkelte evaluerer: Organisasjonen/Virksomheten Sin nærmeste leder Seg selv Både spørreskjema og analysemodell bør ha som mål å være: Engasjerende for den enkelte Handlingsorientert Lett forståelig og pedagogisk Prosessen med å utarbeide spørreskjema og analysemodell gjennomføres normalt i ett forberedt arbeidsmøte på 1-2 timer. Deretter utarbeider B2S forslag til endelig skjema og modell og sender til kunden for godkjenning og/eller korreksjoner

2.4 Eksempel på spørsmål

2.5 Eksempler på spørreskjemaer Spørreskjemaet tilpasses kundens grafiske profil

3 Informere organisasjonen Når spørreskjema og analysemodell er klar og datainnsamlingen nærmer seg anbefaler vi at organisasjonen informeres om undersøkelsen via en eller flere av følgende kanaler: Intranett eller andre relevante interne kanaler Epost med informasjonen som vedlegg SMS med lenke til informasjonen på nettet Informasjonen bør inneholde: Hvorfor dere gjennomfører undersøkelsen Hvordan sikrer vi at alle svar er konfidensielle Når undersøkelsen kommer Hva vi skal spørre om Hvordan dette blir rapportert Prosessen etter at resultatene foreligger Hva ledere /teamledere kan gjøre for å øke oppslutningen i sin avdeling/team/selskap Målet med denne prosessen er å skape trygghet rundt undersøkelsen samt å øke svaroppslutningen Øvelsen vil og fungere som en kvalitetskontroll av deltakerlister mht. epostadresser og telefonnummer

4 Datainnsamling Datainnsamlingen foreslås gjennomført elektronisk. For å redusere behovet for papirbasert datainnsamling anbefaler vi at invitasjoner til å svare i så stor grad som mulig distribueres via e-post og SMS Den enkelte medarbeider kan svare via: Egen PC/jobb PC Nettbrett Smarttelefon Papirskjema med frankert returkonvolutt vil være tilgjengelig for de som ber om det Under datainnsamlingsperioden gis det tilgang til å følge med på svaroppslutningen i sanntid Det kan sendes målrettede påminnelser til de som ikke svarer Vi oppnår normalt høy svaroppslutning Jeg svarte via iPhone på toget til jobb i dag, og det fungerte utmerket! J Monica L. Holmen HR-sjef NITO

5 Pedagogisk rapportering Resultatrapportene gjøres tilgjengelig for den enkelte leder i vår rapport-portal B2S Insight Hver leder får tilsendt et login til portalen og vil ha alle sine tilganger samlet på ett sted Rapportering av de sterkeste og svakeste resultatene lar ledere raskt peke ut de viktigste styrkene og forbedringsområdene Resultatrapporter kan enkelt eksporteres som pdf-filer

5.1 Eksempler på rapportering Eksempel på rapporteringsportalen, indeksoversikt og et typisk tema

5.2 Indeksoversikt Indeksoversikten gir et samlet bilde av resultatene et selskap, avdeling eller team

5.3 Interaktivt filter Enhet 1 Enhet 3 Enhet 4 Enhet 5 Enhet 6 Enhet 7 Enhet 2 En interaktiv filterfunksjon lar ledere sammenlikne resultater på tvers av selskaper, avdelinger og team, både på temanivå og for de enkelte spørsmålene

5.3 Motivasjonsmatrisen Motivasjonsmatrisen segmenterer medarbeiderne basert på trivsel og engasjement

5.4 Handlekraftanalyse Måler handlekraften (Empowerment) for ASKO totalt for hvert selskap og hver enhet i ASKO

5.5 Resultatmatrise Alle resultatene for hele organisasjonen i ett temperaturkart

5.6 Rapportering - utvikling Systematisk måling gir langsiktige positive effekter og kan synliggjøres i rapporten

5.7 Konfidensialitets-filter Vi benytter et to trinns konfidensialitetsfilter som baserer seg på faktisk antall avgitte svar

6 Distribusjon av resultatrapporter Avdelingsleder, Avdeling 2 Divisjonsleder, Divisjon 1 Nivå 1 Divisjon 1 Avdeling 1 Avdeling 2 Avdeling 3 Divisjon 2 Divisjon 3 Staber Nivå 1 Divisjon 1 Avdeling 1 Avdeling 2 Avdeling 3 Divisjon 2 Divisjon 3 Staber Oversikt over hvilke ledere som skal ha tilgang til hvilke resultater og med hvilke nøkler, settes opp i Excel på en enkel måte

7 Arbeidsprosess og registrering av tiltak Vi anbefaler en enkel og fokusert prosess i etterkant av undersøkelsen der hver enkelt leder ved hjelp av refleksjonsspørsmål, egne resultater og intern og ekstern benchmark skal komme frem til to forbedrings- og to bevaringstiltak Verktøy for å registrere tiltak og sette mål for tiltaket er integrert i resultatrapportene HR og andre sentrale personer har live oversikt over hva det jobbes med og hvor