Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Teknologi i klasserommet
Økonomilappen Rolf Mæhle, fagsjef i Finans Norge.
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Hvem skal bestemme?.
Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA.
Vurdering for læring.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
På nett med barna?.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Barn og unges rett til deltakelse
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Bokpresentasjon Oslo.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Avdeling for sosionomutdanning
RLE uke 5 Hva er døden ?.
12 Reflekterende lesing.
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
Mål for ungdomsfeltet Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet Aktivt medborgerskap Utfylle ungdomspolitiske vedtak Styrke samarbeid mellom ungdomsfeltet.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Ped-6324 Utdannings- og yrkesveiledning. 18. april 2013 Det indre læringsdrivet Det indre læringsdrivet Universitetet i Tromsø, Rådgiverforum Troms.
Etikk i pedagogisk arbeid
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Valgfag på Kastellet skole
Temakveld Nettvett og spill.
Lek og Læring i barnehagen
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Deltakende læring.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
SVERRESBORG SKOLE Skoleåret 2014/2015 Litt om skolen Språkvalg Valgfag Ungdomsmiljøet Foreldrerollen.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Verktøy for å kartlegge holdninger
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Lov, regelbrudd, lovbrudd?
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
Hvilke plattformer bruker dere?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
[Skriv inn navn på deltaker]
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til Apalløkka
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Pedagogisk dokumentasjon
Psykisk helse.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Sinne Film:
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GRUPPE FOR UNGDOM GRUPPE FOR UNGDOM
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram, konferanse 2015 Torhild Skåtun og Dagny Stuedahl - Museumspedagogisk påskeseminar

Teknologi og demokrati Ungdomsmedvirkningsprosjekt Redd Barna og Extrastiftelsen, helse og rehabilitering

Kan museet bidra til ungdoms kapasitetsbygging basert på deltakelse, tilhørighet og individuelt uttrykk?

Vennskap og kjærlighet på mobil og nett

Læringstema Hvor går grensen for ytringsfrihet? Hva menes med inkludering og deltagelse? Hvordan å håndtere ekstreme ytringer på internett og ellers i hverdagen?

TING – Teknologi og demokrati

Slik gjorde vi det Konsepter og kartlegging av temaer 8 ungdommer. 4 møter – 3 timer m pizza Test med medieklasse vgs

Facebook gir ikke all info til politi Ny stemme vil jeg høre Spre meningene sine Være populær – mene det riktige Nettmobbing? - hva er det egentlig - kan man stoppe det, hvordan? Forskjell på nettavis og sosiale medier Viktig for hvem? ”Kunnskap blir forvekslet med informasjon” Tom Waits Å vite/å forstå Sosiale medier formidler info Oppdatert Sarkasme og ironi

Fem motsetnigspar

Museet som læringsrom

Tekniske løsninger

Ytring 1

Ytring 2

Digitale medier som verktøy for læring i museer Dele og formidle eget materiale Produktiv læring Publisering Aktivitet og deltakelse

Brukermedvirkning i utvikling

Det aktive museet - ungdom, medborgerskap og deltakelse Konferanse på Teknisk museum 15.oktober 2015 Museet er alltid i endring – men hvilken rolle skal museet ha for samfunnsendring? Ungdom lærer seg samfunnsdeltakelse gjennom prøving, feiling og erfaring i kryssningspunktene mellom skole, fritid, fellestid og egentid. Er museene potensielle handlingsrom som er relevant for ungdoms spesielle erfaringer? Kan museet bidra til ungdoms kapasitetsbygging basert på deltakelse, tilhørighet og individuelt uttrykk. Hvordan kan museet aktualisere ungdoms medbestemmelse, bidra til refleksjon over samfunnsrollen de har og øve seg i å bli hørt og gjøre forandringer. Begrepet Det aktive museum er åpent for diskusjon. Kan deltakelse og medborgerskap være en egen læringsaktivitet i museer? Kan museer belyse temaet ung deltakelse? Hvordan kan museer bidra til å fange opp og videreføre unge mennesker uformelle kunnskap? Vi ønsker oss seks bidragsytere i tillegg til inviterte keynote talere. Har du arbeidet med et prosjekt i dette feltet, send oss en skisse på ca 200 ord, innen fredag 15.mai Torhild Skåtun og Dagny Stuedahl - Museumspedagogisk påskeseminar