Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA

2 • Agenda • Hva er: • Sosiale medier • eDemokrati/ eDeltakelse • Hvilke utfordringer gir dette dere?

3 ” Det paaligger Statens Myndigheder at legge Forholdene til Rætte for en aaben og oplyst offentlig Samtale.”

4

5 1. Brukerdeltagelse 2. Brukerskapt innhold 3. Delekultur 4. Kollektiv intelligens og massenes kunnskap 5. Desentralisering av informasjon og tjenester 6. Integrasjon 7. Forenkling (?) Kjennetegn sosiale medier

6 • Søgne kommune Søgne kommune • Jens (!) Jens (!) • Nytteverdi • Høringer? • Annonsering? • Nye målgrupper? Facebook

7 • Agderbenken Agderbenken • Helse og omsorg Helse og omsorg • Larvik Larvik • Nytteverdi • Rask kommunikasjon • Benyttes i spesielle situasjoner? • Delta i pågående debatter? Twitter

8 • Regjeringen Regjeringen • Nytteverdi • Informasjon ut? • Visualisering av informasjon? • Markedsføring? YouTube

9 • Kjell Ingolf Kjell Ingolf • Stormberg Stormberg • Ordførere Ordførere • Nytteverdi • Spre info, få innspill? • Diskusjon • Høringer Blogger

10 • Skolewiki Skolewiki • Nytte • Invitere innbyggere til å delta i utforming av dokumenter? • Kollektiv kunnskapsproduksjon Wiki-løsninger

11 • Samarbeid for alle Samarbeid for alle • Gata mi Gata mi • Ung.no Ung.no • Delogbruk Delogbruk Eksempler “offentlig sektor”

12 • Vurdere: • Formål, Målgrupper • Hvilke kanaler kan benyttes? • Brukermedvirkning, høringer og borgermakt • Personvern og datasikkerhet • Privat eller profesjonell? • Lover og regler • Arkiv og journalføring Difi: Veileder i sosiale medier

13 • Klar... •  Ta stilling til sosiale medier •  Kjenn din nettidentitet • ferdig... •  Sørg for god forankring hos ledelsen •  Start forsiktig •  Styr brukernes forventninger •  Lag retningslinjer og vær forberedt • gå! •  Lær språket og finn formen i sosiale medier •  Tillat prøving og feiling •  Ta eierskap, følg med og vær til stede •  Del og delta Klar, ferdig, gå! DIFIs veileder

14 Politisk beslutningstakingsprosess Sette agenda Utrede Beslutte Implementere Kontrollere og evaluere

15 eDeltakelse: inkludering i offentlig sektor • Lik mulighet for alle innbyggere til å aksesssere informasjon, konsulteres og delta • Via alle (praktisk mulige) kanaler • For å nå så mange som mulig • Hvilke rolle spiller dere?

16 Hovedutfordringer • Hvilke rolle spiller dere for inkludering av innbyggere? • Hva er arkivverdig? • Kjøreregler for offentlig ansattes bruk av sosiale medier • Hva kan/bør offentlige invitere sine innbyggere til å delta i? • Arkivering av multimodale uttrykk

17 Hovedutfordringer • Når skal dokumenter arkiveres? • Innbyggerinitiert innhold, hva betyr dette? • Hvem eier hva? • Privat/offentlig sammenblanding

18 Takk for oppmerksomheten! Øystein Sæbø Universitetet i Agder Oystein.Sabo@uia.no http://home.hia.no/oysteisa


Laste ned ppt "Sosiale medier og eDemokrati Førsteamanuensis Øystein Sæbø Informasjonsystemer UiA."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google