Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Bakgrunn: Økende antall bekymringsmeldinger til barneverntjenesten - annen etnisk bakgrunn enn den norske.  Media; kulturelle forhold kan føre til manglende.
Vernetjenesten i Kristiansund
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
En lærende organisasjon?
Oppgaver for tillitsvalgte
Konflikthåndtering.
Forandringsprosesser og konflikter kap 18
Studiekvalitetsdagen 29. september 2011
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Konfliktårsaker (Furnham)
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
SAMMEN OM GOD ARBEIDSHELSE DRAMMEN KOMMUNALE BARNEHAGER Presentasjon – PSU - 10.juni.
Pedagogisk utviklingsarbeid
Utdanningsforbundet Trondheim
Jeg er verneombud i HFK.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
SWOT-analyse.
Vernetjenesten i Kristiansund
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
STAFOs modulbaserte opplæringsmodell Presentasjon.
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
PSY Organisasjonspsykologi II: Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv
Konflikter Kartlegging Konflikttyper Håndteringer.
En metode med to egenskaper og kontekster Dyktig Ærlig + + ÷ ÷ ? ? Vi trenger data, men hvordan samler vi dem? Unfreeze: Info Change: Aktivitet Refreeze:
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Skolen som lærende organisasjon NFFL
ROS-analyse.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Konflikthåndterings-modeller
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
ROS-analyse.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Landskonferanse for seksjonene i Fagforbundet 14. – 16. november 2017
SWOT-matrisen.
Samarbeid og medbestemmelse
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Mål og dagsorden for seminar om medarbeiderskap og omstillingskompetanse Mål for dagen Mål for kurset er økt forståelse, kunnskap og innsikt i hva som.
Utskrift av presentasjonen:

Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Nærmeste kollega (medvirkningsprinsippet) Nærmeste overordnede (kommunikasjon i linjen) Veneombud (Forskrift om verneombud og arbeidsmiljøutvalg) Tillitsvalgt (Hovedavtalen - organisasjonsfrihet) Arbeidstilsynet Sivilt rettsapparat Megler-rollen aktualisert

Konfliktløsning – Lewins modell Unfreeze, forutsetning for endring, etablere grunnlag for samhandling Change, iverksette systemer for forandring, deltagernes betydning for forandring, eksempelvis Argyris & Schöns ‘double-loop’ læringsmodell, Mayo (1945): ‘change is interesting, attention is gratifying‘ Re-freezing, skape endringsprosesser basert på medvirkning, samhandling og proaktivitet.

Case Method- Harvard metoden 1880: Langdell (Harvard Law School) utviklet modell for forandring: Felles situasjon Meningsutveksling Personlig engasjement Presentere problemer positivt Virkelighetsnære tema Fremmer ferdighetstrening i sosiale miljø Evnen til å se mange løsninger Praktiske ferdigheter uten å bli skadet fysisk og psykisk

Argyris & Schön: handlingsteorier Uttrykte verdier: verdier, holdninger og antagelser vi oppgir å følge Bruksverdier: verdier, holdninger og antagelser som styrer vår adferd Mål: skape samhandlingsmønstre som bryter forskjellen mellom uttrykte og bruksverdier

Argyris & Schön: double loop learning Argyris & Schön (1974) argumenterer for at medvirkning I prosesser (aksjonsforskning) øker sannsynlighetene for at deltagerne utvikler ‘theory in use’ fremfor ‘espoused theory’ (uttrykte verdier)

Konflikthåndtering Lewins modell Fase 1: Unfreezing: hvordan skal holdninger, forutinntatthet og fordommer brytes ned? Fase 2: Change: hvordan skapes samhandling som gir virkning i arbeidsmiljøet Fase 3: Re-freezing: hvordan skapes grunnlag for å opprettholde og videreutvikle hensiktsmessige forandringer

Praktisk konflikthåndtering (Lewin & Harvard metoden, konferansemodellen) Innledende temaforedrag om konflikter, ca 1 ½ time (defreezing) Gruppeaktivitet, hver deltager presenterer egen sak, en sak velges for plenum (1 time) Pause, lunsj (1 time) Plenum, presentasjon av gruppeaktivitet (change) Konsensusetablering; kjennetegn på god konfliktløsning (re-freezing), gruppebasert prosjektaktivitet

Gruppebasert prosjektaktivitet Felles mål: spesifisert mandat for prosjektgruppens arbeidsoppgave Gjensidig forpliktende samhandling mellom deltagerne; skaper konsensus i begrepsbruk, alternative tilnærminger, drøftinger, og overgang fra uttrykte verdier til bruksverdier Tidsavgrenset aktivitet, forplikter til måloppnåelse innen avgrensede tidsressurser

Konflikthåndtering 5 fase modell Planning - planlegging Encourage - kontaktetablering Account - kommunikasjon Closure - avslutning Evaluation - evaluering

Konfliktsamtalen basert på SWOT Strengths: hva fungerer best Weakness: hva kan lettest forbedres Opportunities: hva er det mulig å forbedre i fremtiden Threats: Hvilke flaskehalser møter vi i fremtiden’

Hjørnesteinene i AML Samhandling, samarbeid: Informasjon, drøfting og forhandlinger Medvirkning: valg av verneombud, tillitsmannsapparat Forebygging: hva skal forebygges

Praktisk konflikthåndtering bygger på grunnsteinene: Analyse av den enkelte arbeidsplass Norsk arbeidsmiljølovgivning og forskrifter Internasjonal akademisk arbeids- og organisasjonspsykologi

Håndtering av personalkonflikter Hva er en personalkonflikt? Hvordan kartlegges konflikten? Hvilke tiltak kan iverksettes?

Konflikter - årsaksmodeller Er konflikthåndtering avhengig av årsaksmodell? Modeller: Personegenskaper (ansatt, leder) Miljøegenskaper Organisatoriske forhold Kulturelle forhold

Personalkonflikter Krav i rammeavtaler/lovverk Eksempel fra deltagerne Begrensninger ved konfliktløsningsmodellen