Prosjekt Bedre forskerstøtte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
9 prinsipper og 1 regneark:
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Status pågående aktivitet innen eksternt finansiert virksomhet EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
UV`s IHR seminar 12. Januar 2012 Oppsummering av gruppearbeidende.
EFV-V Prosjektøkonomistyring Status på oppfølging av arbeidet i linjen Plangruppemøte 28.mai 2015.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Anbefalinger fra sekretariatet
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Kvalitetssikring av vurderingsordningene Felles rammer og lokale løsninger Seksjonssjef Hege B. Pettersen.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Forskningsadministrativ avdeling Forskningsledelse og -organisering som viktige grep i en forskningsstrategi Presentasjon på UHRs rektorskole
Post-FUGE v/UiB Nina Langeland, dekan MOF Dag Rune Olsen, dekan MNF.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Seksjon for forskning og kommunikasjon Presentasjon for Programråd for Ph.d.- programmet 11. februar 2016 Johannes Elgvin.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Senter for læring og utdanning
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Utdanningskomiteen 19. mai
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Endringsprosesser ved UiT
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Adm Etablering av nye fellestjenester
Nye retningslinjer internfakturering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Internt handlingsrom (IHR)
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 11/8 2008
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Administrative fellesløsninger
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Administrative fellesløsninger
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt Bedre forskerstøtte Forslag til hovedmodell

7 prinsipper for organisering av forskerstøtten: Nærhetsprinsippet Nærhetsprinsippet, fastlagt i IHR, om at beslutninger og tjenester skal utføres på lavest mulige effektive nivå ligger fast. Betyr bl.a. at: Forskerperspektivet skal ligge til grunn Modellen som velges skal bygges ut fra forskerens og forskningsmiljøenes behov og at tjenestene bør gis mest mulig fagnært Samvirke mellom eksterne og interne inntekter Alle UiOs midler skal ses i sammenheng og konkurransebaserte midler skal utnyttes som et kvalitetsfremmende virkemiddel Samvirke faglig ledelse og administrativt støtteapparat Modellen skal bidra til bedre samspill mellom ledelse, vitenskapelige ansatte og forskningsadministrasjon Legge til rette for tverrfaglighet Økende behov for samhandling på tvers av fag og fakulteter for å lykkes hos eksterne finansiører God støtte både ved store og små miljøer Uavhengig av størrelse på enhet; alle forskere må sikres god støtte Samspill forskerstøtte og andre støtte- og forvaltningsoppgaver Sampillet mellom forskningsadministrasjon og andre støttefunksjoner skal fungere mest mulig sømløst og gjensidig forsterkende Sentre vs institutter? Insitamenter ERC vs Tematiske satsinger Februar 2015 Prosjekt: Bedre forskerstøtte

Kjerneelementer i hovedmodell: (i) Fleksibilitet i organisering: Fakultetene kan organisere tjenesten ulikt Hvordan støtteapparatet er organisert kan variere og kan tilpasses fagområde og omfang av eksternt finansiert virksomhet ved ulike enheter og fakulteter. Ved ett fakultet kan hovedtyngden av støttetjenesten ligge på fakultetsnivå, mens ved et annet kan mer av kapasiteten legges ute på enhetene. Standardisering av rutiner og kvalitetssikring, kombinert med et definert minstenivå Alle enheter skal tilby sine vitenskapelig ansatte et minstenivå av støtte, bl.a. når det gjelder info om søknadsmuligheter på eget fagfelt, hjelp til å utvikle søknader, samt å drifte og rapportere prosjekter Alle prosjekter skal kvalitetssikres mht økonomi (budsjettering, regnskap og annen økonomistøtte). Sjekklister skal benyttes for gjennomgående rutiner både ved pre-grant og post-grant faser Forskeren skal henvende seg ett sted: Forskerkontakt Alle forskere skal henvende seg ett sted som koordinerer alle deler av støtteapparatet for prosjektet overfor forskeren, både horisontalt og vertikalt. Alle prosjekter vil dermed ha en prosjekteier en prosjektleder (begge faglige) og en forskerkontakt (administrativt). Denne ordningen knyttes til definisjonen av minstenivå, samt til den kommende forskerportalen, hvor prosjekter og roller kan kobles sammen. Februar 2015 Prosjekt: Bedre forskerstøtte

Kjerneelementer i hovedmodell (ii) Små enheter skal få hjelp av store Minstenivået må sikres ved en viss støtte i kombinasjon mellom enhet og fakultet, mens tjenester ut over dette i hovedsak vil bli gitt fra ”næreliggende” fakulteter. Det må defineres hvilke enheter som er i denne kategorien og hvordan støtten til ulike tjenester skal gis til disse enhetene. Fire forskerstøttekontorer på fakultetsnivå: Forsterstøtte MatNat+ (MatNat og NHM) Forskerstøtte SV+ (SV, UV, JUS, SUM og STK) Forskerstøtte HUM+ (HUM, TF og KHM) Forskerstøtte MED+ (MED og OD) Fakultetsvis avklaring av forvaltningsnivå for pre-grant og post-grant Sentre vs institutter? Insitamenter ERC vs Tematiske satsinger Januar 2015 Prosjekt: Bedre forskerstøtte

Kjerneelementer i hovedmodell (iii) Overordnet ansvar for forskningsadministrasjon UiO = Avd. for fagstøtte Policyoppgaver UiO-nivå: Strategi og utvikling Statistikk og analyse (i samarb med VØS) Bidrag og påvirkning overfor EU Bidrag og påvirkning overfor Forskningsrådet Strategi og videreutvikling av forskerstøtten Forvaltningsoppgaver UiO-nivå Overordnet støtte H2020 Store prosjekter Forskningsrådet Juridisk støtte (kontrakter, IPR, maler, etc) Kommunikasjon og informasjon Kompetanseutvikling (i samarbeid med Personalstøtte) Innhold og systemeierskap forskerportal Februar 2015 Prosjekt: Bedre forskerstøtte

Kjerneelementer i hovedmodell (iv) Strukturert ansvarskart Gjennomgående definisjoner av roller og ansvar med avklarte kompetansekrav og oppgavebeskrivelser Fire gjennomgående roller i forskerstøtten: Prosjektcontroller Forskningskonsulent Forskningsrådgiver Forskningsadministrativ leder som ses i sammenheng med følgende roller i faglig ledelse: Prosjektleder Prosjekteier Enhetsleder Dekan Rektor Samsvar mellom stillinger, roller og oppgaver Små stillingsbrøker (mindre enn 50%) skal unngås Bygge færre, men mer robuste enheter med kritisk masse og komplementær kompetanse Strukturert kompetanse- og opplæringsprogram Februar 2015 Prosjekt: Bedre forskerstøtte

IT, Infrastruktur, lokaler Modell roller og ansvar – versjon III Modell roller og ansvar Rektorat AF ADS PS ADS USIT/EA Speider Økonomi Personal Innkjøp IT, Infrastruktur, lokaler Dekanat Re-search Shep-herd Forskningskonsulent Forskningsadm. leder Forskerstøtte Forskningsrådgiver Prosjektcontroller Inst-/ senter leder Kontor-sjef Forskerkontakt Forsker Februar 2015 Prosjekt: Bedre forskerstøtte