Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 2: Opptreden og sosiale sammenhenger i “Vårt rollespill til daglig” Espen Ytreberg.
Faginformasjon om programfagene for
Skuespillerkunst i dagens teater.
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Introduksjonssenteret
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Bokpresentasjon Oslo.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Kvalitative og kvantitative metoder
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Å skrive akademisk Formelle krav.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Tidlig psykologisk antropologi:
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Introduksjon til øving 3
Individuell fagtekst fra praksis.
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Informasjon om Bachelorprogrammet i kultur og kommunikasjon.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Digitale arenaer og privatliv: ungdoms bruk av offentlige digitale rom
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Vurderingskriterier enkel versjon
Læringsform: Tilegnelse
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utskrift av presentasjonen:

Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg

Velkommen til emnet! (og presentasjon)

Undervisning: formål og opplegg

Mål med emnet Formidle kunnskaper om og evne til å drøfte forskjellige former for medieopptreden Kjenne og drøfte overordnede teorier på området opptreden - i og utenfor mediene

Prøving 3-timers eksamen, oppgitt emne Eksamen prøver evnen til å syntetisere, sammenligne og drøfte faglige bidrag Mal for omfang: inntil 10 normalsider

Undervisning Forelesningene: oversikt over og sammenligning mellom pensumbidrag Seminarene: framlegging og diskusjon av oppgaver av format som tilsvarer 3- dagerseksamen

Pensum og lesningen av det Referanseverker om opptreden: Goffman, McKenzie. Foreleses over og leses i februar. Tekster om opptreden i film: Naremore, “Performative Realism”, “Star texts” Tekster om opptreden i fjernsyn: Lunt, Johansen, Tolson, Ytreberg. Foreleses over og leses i mai (senest).

Kunnskapsområder i studiet av medieopptreden

“The performative turn” 1. fase (1950/60t): tverrfaglig vending fra å være til å gjøre (Goffman, Austin) 2. fase (fra sent 70t): framvekst av “performance studies” Et løst knippe av beslektede agendaer: prosesser, begivenheter, ritualer, relasjoner, roller

Fortolkende sosiologi Grunnpremiss: Vi tilpasser oss alle i sosiale situasjoner. Det krever en viss opptreden (Goffmans “dramaturgiske” syn på det sosiale) Opptreden skjer ikke bare på visse typer scener, men i all kommunikasjon ansikt til ansikt Mediert opptreden kan ses på som en spesialisert variant av ansikt-til- ansikt-kommunikasjonen

Pragmatisk språkteori Språklig mening har ikke bare med hva språket viser til, men også med hva det gjør En egen type språk-handlinger: Austins performativer (“Jeg døper deg Knut”) Den utvidede bruken av begrepet “performativ”: all kommunikasjon er performativ, og eksistenser (f. eks identiteter) bestemmes av “performances”

Performance studies: Teatervitenskap blir tverrfaglig, og møter (særlig) antropologien Fokus fra kanoniske (teater)verker til opptredener som er ikke-teatrale, ikke-vestlige, eksperimenterende (performance-kunst) Tilknytning til medievitenskapen: PS-studier av representasjon av teknologi og medier i installasjoner og performance-kunst

Medievitenskap Ingen egentlig tradisjon for å diskutere felles- eller særtrekk ved medieopptredener Men viktige under-tradisjoner: Skuespill(ere i film) Realisme og autentisitet i fjernsyn Roller og rollespill i virtuelle miljøer Forholdet mellom mediert og ansikt-til- ansiktkommunikasjon